
 



2 

 

         
  

                                          
www.norveska.org.rs 

 
    Ovaj projekat je realizovan                                                                             Realizaciju ovog projekta, finansijski je podržala 

uz finansijsku podršku Fondacije za otvoreno društvo               Ambasada Kraljevine Norveške  u Beogradu 
          
         

 

SADRŽAJ: 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA .........................................................................................................................3 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA .............................................................8 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ................................................................ 12 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH  

ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA................................................. 13 

REGULATORNA TELA.............................................................................................................................. 13 

DRŽAVNI ORGANI .................................................................................................................................... 17 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ...................... 18 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE ...................................................................................................................... 19 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE ........................................................................................................................ 20 

 

VII ZAKLJUČAK................................................................................................................................................ 21 

 
 

 

 

 

 

http://www.norveska.org.rs/


3 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Molotovljev koktel bačen je u dvorište porodične kuće direktora dnevnog lista „Informer“, 

Damira Dragića, 16. oktobra 2012. godine uveče. U požaru koji je tako izazvan, izgoreo je automobil 

Dragićevog oca, a niko nije povređen. Dragić je izjavio da je u pitanju napad „na uređivačku politiku 

Informera“ i klasična „mafijaška opomena“. Sličan napad dogodio se i nekoliko dana kasnije, 22. 

oktobra, kada su nepoznati napadači bacili Molotovljev koktel na terasu stana Biljane Vujović, 

voditeljke na Kopernikus televiziji. Voditeljka je uspela da ugasi vatru pre nego što je požar zahvatio 

ceo stan, u kome su se, u trenutku napada, nalazili još i njen sin i majka.  

 

Činjenica da nisu otkriveni odgovorni ni za jedan od ova dva napada, posebno u slučaju bacanja 

Molotovljevog koktela u dvorište kuće direktora dnevnog lista „Informer“, ostavlja prostor da se 

napadi dovode u vezu sa izveštavanjem ovog dnevnog lista, ali i da se špekuliše motivima. Zakonom 

o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na 

javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. Nažalost, brojni 

raniji nerazjašnjeni slučajevi napada na novinare, objektivno mogu da zastraše novinare i dovedu 

do autocenzure. S druge strane, kreirana atmosfera nekažnjivosti u ovakvim slučajevima, 

objektivno ohrabruje potencijalne napadače. Navod Zakona o javnom informisanju, shodno kome o 

povredama slobode javnog informisanja sud odlučuje po hitnom postupku, ostaje tek puka 

deklaracija u situacijama kada napadači ostanu neotkriveni, pa samim tim i okolnosti vezane za 

napade i pobude koje iza njih stoje nikada do kraja razjašnjene. 

 

1.2. Grupa od desetak muškaraca, koji su se predstavili kao obezbeđenje Doma kulture, 18. 

oktobra 2012. godine sprečili su ekipu emisije „Insajder“ Televizije B92 da u Leposaviću prisustvuje 

sednici četiri opštine sa severa Kosova, uz obrazloženje da su dobili naređenje da tako postupe. 

Sednica je inače bila otvorena za javnost. Predstavnici drugih medija slobodno su izveštavali sa ove 

sednice. Zajednička sednica četiri opštine sa severa Kosova koincidirala je sa emitovanjem 

istraživačkog serijala „Insajder – ’Patriotska’ pljačka“, na Televiziji B92, koji se bavio slučajevima 

nenamenskog trošenja sredstava koja država izdvaja za pomoć srpskoj zajednici na Kosovu i 



4 

 

Metohiji. Na sednici, odbornici su оsudili, kаkо su naveli, „nаručеne kаmpаnje nеkih mеdiја kојe 

imајu zа cilј dа sаtаnizuјu cеlоkupаn srpski nаrоd nа Kоsоvu, sа pоsеbnim аkcеntоm nа Srbе nа 

sеvеru pоkrајinе, а u vеzi sа trоšеnjеm budžеtskih srеdstаvа“. ANEM je osudio i diskriminaciju i 

praksu da se ozbiljan istraživački novinarski rad paušalno diskvalifikuje kao „nаručеna kаmpаnja“, 

a da se izneti dokazi o zloupotrebama koje vrše konkretni ljudi odbacuju neprihvatljivom zamenom 

teza i pričama o navodnoj „sаtаnizaciji cеlоkupnog srpskog nаrоda nа Kоsоvu“. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da niko ne sme da ograničava slobodu javnog 

informisanja, nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i 

mišljenja. Istim propisom izričito je propisana i obaveza organa lokalne samouprave, kao i 

odbornika, da informacije o svome radu učine dostupnim za javnost, pod jednakim uslovima za sve 

novinare i sva javna glasila, bez diskriminacije. Nažalost, praksa u kojoj se svako kritičko 

izveštavanje o zloupotrebama vlasti, predstavlja kao naručena kampanja ili hajka, te rezultira jedino 

diskriminacijom i pritiscima na kritičke novinare i odsustvom osude ovakvih postupaka, deluje 

destimulišuće na novinare i medije generalno. U konkretnom slučaju, predsednik opštine Kosovska 

Mitrovica, Krstimir Pantić, izvinio se ekipi „Insajdera“, u svoje i u ime ostale trojice predsednika 

opština sa severa Kosova, zbog toga što im nije bilo omogućeno da prisustvuju sednici. On je izjavio 

da predsednici opština Kosovska Mitrovica, Zvečan, Leposavić i Zubin Potok nisu znali da je ekipi 

onemogućen ulazak u salu, kao i da mu je nepoznato ko je naredio članovima obezbeđenja da ih ne 

puste unutra. Nažalost, čitava ova stvar završila se na Pantićevom izvinjenju i nikakva istraga koja 

bi utvrdila ko je naredio da se novinari jedne redakcije i jedne emisije diskriminišu, i spreče da rade 

svoj posao, nije sprovedena. Novinari „Insajdera“ saopštili su da su utvrdili da ljudi koji im nisu 

dozvolili da uđu na sednicu nisu radnici Doma kulture, kako su se predstavili, već da se radi o 

zaposlenima u opštini. 

 

1.3. Funkcioner Srpske napredne stranke i član gradskog veća u Nišu, Miloš Banđur, pozvao je 

policiju da od Internet portala „Južne vesti“ i dnevnog lista „Blic“ zatraži podatke o izvoru 

informacije koju su objavili, o tome da je pred Osnovnim sudom u Kosovskoj Mitrovici marta ove 

godine nepravnosnažno osuđen na 6 meseci zatvora. Presuda je izrečena zbog pronevere sredstava 

sindikata Fakulteta tehničkih nauka u Kosovskoj Mitrovici, čiji je predsednik bio Miloš Banđur. 

Banđur, koji je i docent na Fakultetu tehničkih nauka u Mitrovici, potvrdio je da je takva presuda 

doneta, uz komentar da se radilo o čisto političkom procesu. Takođe je izjavio da mu je 22. 

decembra prošle godine, samo nekoliko sati pre nego što je trebalo da pođe iz Niša na suđenje u 

Kosovsku Mitrovicu, neko zapalio automobil. Samo dan kasnije, 17. oktobra, obraćajući se 

novinarima u prostorijama Srpske napredne stranke u Nišu, Banđur je pozvao policiju da 



5 

 

kontaktira redakacije „Južnih vesti“ i „Blica“, te je tvrdio da je osoba koja je medijima dostavila 

informaciju o presudi, ista ona koja je naložila i paljenje njegovog automobila krajem decembra 

prošle godine. 

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da novinar nije dužan da otkrije podatke u vezi sa 

izvorom informacije, osim ako se podaci odnose na krivično delo, odnosno učinioca krivičnog dela 

za koje je zaprećena kazna zatvora najmanje pet godina. U konkretnom slučaju, paradoksalno je da 

se od novinara traži da otkriju izvor informacije o stvari koja je javna. Naime, suđenja su u Srbiji po 

pravilu javna, a javnost se isključuje s pretresa samo izuzetno, kad za to postoje zakonom propisani 

razlozi. U tom smislu je i prvostepena odluka donesena u postupku protiv Banđura javna, pa je 

besmisleno i pozivanje policije da uopšte istražuje izvor javne, svima dostupne informacije. Polazeći 

od ovoga, Banđurova izjava se i ne može shvatiti drugačije nego kao pokušaj zastrašivanja novinara. 

Takođe, interesantna je i izjava Miloša Banđura da je presuda protiv njega doneta u „političkom 

procesu“, odnosno da su sud i tužilaštvo pod političkim uticajem i da mu je Demokratska stranka, 

na čelu sa bivšim ministrom za Kosovo i Metohiju, Goranom Bogdanovićem, „namestila sudski 

proces iz čisto političkih razloga“. Ova izjava deluje kao primer iz udžbenika kojim bi se opisalo 

kako se može izvršiti krivično delo nedozvoljeno javno komentarisanje sudskih postupaka iz člana 

336a Krivičnog zakonika Srbije. Naime, u tom članu predviđeno je da će se onaj ko za vreme trajanja 

postupka pred sudom, a pre donošenja pravosnažne sudske odluke, daje javne izjave u sredstvima 

javnog informisanja u nameri da povredi nezavisnost suda, kazniti zatvorom do šest meseci i 

novčanom kaznom. U konkretnom slučaju, postupak protiv Banđura nije pravnosnažno okončan, 

budući da se on žalio na prvostepenu presudu Osnovnog suda u Kosovskoj Mitrovici, a njegova 

izjava o tome da je taj sud pod političkim uticajem i da vodi nameštene ili političke procese, teško se 

može tumačiti drugačije nego kao izjava data u nameri da povredi nezavisnost suda. Kako god, nije 

poznato da je tužilaštvo u konkretnom slučaju reagovalo i da je iniciralo bilo kakav postupak protiv 

Banđura.  

 

1.4. U Vranju je 30. oktobra 2012. godine, u dvorištu porodične kuće Tanje Janković, novinarke 

TV B92, pronađena eksplozivna naprava. Podsetimo, podmetanju eksplozivne naprave prethodio je 

napad na porodicu Tanje Janković 23. septembra na svadbi njene rođake u Hotelu „Pržar“ u Vranju. 

Tom prilikom, njen otac je pretrpeo prеlоm vilicе nа dvа mеstа i frаkturu nоsа, njena sеstra 

nаprsnućе nоsа, zbоg čеgа јој је zаkаzаnа hitnа оpеrаciја, verenik njene sestre nаgnjеčеnjе grudnоg 

kоšа, dok je sama nоvinаrkа prošla sa mоdricama. Tanja Janković izjavila je da je u napadu 

učestvovao i jedan policijski inspekor iz Vranja, a da je razlog za napad bila kampanja koju je vodila 

preko društvenih mreža i blogova, reagujući na katastrofalnu bezbednosnu situaciju u Vranju. 



6 

 

Novinarka je  јаvnо postavljala pitаnja zbоg čеgа vеć gоdinаma niko ne  оdgоvаrа zа kriminаlne 

radnje kојe sе dеšаvаju u Vrаnju, оd pаlјеnjа gradonačelnikovog аutоmоbilа, koje se desilo prošle 

godine, dо podmetnutog pоžаrа u kome je izgorelo Vrаnjskо pоzоrište, početkom jula ove godine. 

Do podmetanja eksplozivne naprave u dvorištu kuće njene porodice, došlo je nakon što je Tanja 

Janković na svom Facebook profilu obznanila da je došla do snimka sigurnosnih kamera na kojem je 

zabeležen napad na njenu porodicu ispred Hotela „Pržar“. Na istoj društvenoj mreži novinarka je 

objavila i fotografije dokumenata koji ukazuju na moguć pokušaj zataškavanja odgovornosti 

pojedinih službenika policije za povređivanje njenog oca, sestre i sestrinog verenika. 

 

Sve navedeno u delu izveštaja koji se odnosi na bačene Molotovljeve koktele u dvorište kuće Damira 

Dragića, odnosno na terasu stana Biljane Vujović, odnosi se i na ovaj slučaj koji, međutim, kako zbog 

razorne snage eksplozivne naprave koja tek igrom slučaja nije eksplodirala, tako i zbog 

zabrinjavajućeg konteksta, koji bi mogao da ukazuje na zastrašivanje usmereno na zataškavanje 

odgovornosti pojedinih policajaca za napad na članove novinarkine porodice, još više zabrinjava i 

šalje još strašniju poruku novinarima, ali i generalno bilo kom građaninu, koji koristeći društvene 

mreže pokuša da ukaže na negativne pojave u društvu. Posebno zabrinjavajuća je činjenjica da 

policija već više od dva meseca nakon premlaćivanja porodice Tanje Janković ne saopštava sve 

rezultate istrage unutrаšnje kоntrоle MUP-a koja se tim incidentom bavila. Sve dok ti rezultati ne 

budu saopšteni, a odgovorni sankcionisani, ostaće osnov za sumnju da je podmetanje eksplozivne 

naprave u dvorište zapravo deo organizovane kampanje zastrašivanja i zataškavanja. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Novosadska privatna televizija Kanal 9 podnela je Evropskom sudu za ljudska prava u 

Strazburu predstavku protiv Srbije zbog nespremnosti države da izađe iz vlasništva nad medijima, 

čime se ugrožava njihova sloboda, kako se navodi u saopštenju te medijske kuće, objavljenom 1. 

oktobra, a koje je prenela agencija Beta. Kanal 9 je u saopštenju naveo da u Srbiji za jedne medije 

dozvola za emitovanje programa znači pravo na direktno finansiranje svih troškova poslovanja iz 

budžeta, bez obaveze plaćanja naknade za emitovanje programa. Za druge medije dobijanje dozvole 

znači „borbu za svaki dinar“ na tržištu koje nije slobodno, rad bez državne pomoći i obavezu 

plaćanja naknade, navodi se u saopštenju. „U takvim uslovima rada, nema osnova za slobodu 

medija, a posledično, nema ni slobode izražavanja“, ocenjuje se u saopštenju i traži da se usklade 

medijski zakoni u Srbiji kako bi se obezbedila potpuna pravna i ekonomska ravnopravnost medija. 

Dodaje se da se Kanal 9 na tužbu Međunarodnom sudu za ljudska prava odlučio jer su se državni 



7 

 

organi Srbije proglasili nenadležnim da raspravljaju o tom problemu, a Ustavni sud osporio pravo 

na ustavnu žalbu. 

 

Srbija je ratifikovala Evropsku konvenciju za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda 2003. 

godine. Zadatak Evropskog suda za ljudska prava je da obezbedi da države potpisnice Konvencije 

poštuju prava i garantije zajemčene tim dokumentom. Sud to postiže razmatranjem predstavki. Iz 

kratke agencijske vesti ne vidi se na koju se tačno povredu prava zajemčenog Konvencijom 

predstavka poziva, ali može se pretpostaviti da je reč o pravu na slobodu izražavanja. Kako shodno 

Konvenciji to pravo uključuje slobodu posedovanja sopstvenog mišljenja, primanja i saopštavanja 

informacija i ideja bez mešanja javne vlasti, može se pretpostaviti da Kanal 9 predstavkom 

pokušava da dokaže da je vlast ograničila slobodu izražavanja propuštanjem da sprovede 

privatizaciju državnih medija, koja je zakonom propisana kao obavezna, kao i finansiranjem 

neprivatizovanih medija na način koji predstavlja kršenje propisa o kontroli državne pomoći. 

Međutim, Konvencijom su predviđeni određeni uslovi da bi konkretna predstavka bila prihvatljiva, 

odnosno da bi je Evropski sud za ljudska prava uopšte uzeo u razmatranje. Prvi uslov je da su 

prethodno iskorišćeni svi pravni lekovi u zemlji potpisnici Konvencije, da se podnosilac predstavke 

na povredu prava iz Konvencije pozivao i u tim postupcima, te da je predstavka podneta u roku od 6 

meseci od donošenja konačne odluke na nacionalnom nivou. Ono što je nejasno u konkretnom 

slučaju, a od čega bi odluka Evropskog suda za ljudska prava mogla da zavisi, jeste pitanje 

postupaka koje je Kanal 9 vodio u Srbiji, odnosno arugumenata na koje se u tim postupcima 

pozivao. U saopštenju se naime navodi da su se državni organi Srbije proglasili nenadležnim da 

raspravljaju o problemu Kanala 9, te da je Ustavni sud osporio pravo Kanala 9 na ustavnu žalbu, iz 

čega bi se moglo zaključiti da su sva pravna sredstva i pravni lekovi nacionalnog prava iskorišćeni, 

ali nije jasno koji su se to organi Srbije proglasili nenadležnim da raspravljaju, po kom su se zahtevu 

proglasili nenadležnim da raspravljaju, odnosno, iz kojih razloga je ustavna žalba Kanala 9 

odbačena kao nedopuštena. 

 

2.2. Televizijska stanica SOS kanal oglasila se saopštenjem u kome je ukazala da se pred 

Privrednim sudom u Beogradu već pet godina vodi sudski spor između te medijske kuće, sa jedne, i 

Ratela i RRA, sa druge strane. Novo ročište u ovom predmetu bilo je zakazano za 23. oktobar, ali 

ono nije održano, a novo je zakazano za 30. januar 2013. SOS kanal u sporu pokušava da dokaže da 

mu je na javnom konkursu za izdavanje dozvola za zemaljsko emitovanje bila izdata frekvencija na 

kojoj radi Drugi program rumunske državne televizije. SOS kanal u saopštenju navodi da je veštak 

finansijske struke u ovom sporu dao nalaz, shodno kome je medijska kuća u periodu od 2006. do 

2010. godine, zbog nemogućnosti da radi na dodeljenoj frekvenciji, pretrpela štetu veću od 640 



8 

 

miliona dinara. SOS kanal u saopštenju tvrdi da je spor pokušao da reši mirnim putem, sa čim se 

saglasila RRA, ali da je Ratel taj predlog odbio.  

 

Zakonom o elektronskim komunikacijama predviđeno je da Republička agencija za elektronske 

komunikacije upravlja radio-frekvencijskim spektrom, kao ograničenim dobrom. Upravljanje radio-

frekvencijskim spektrom, između ostalog, obuhvata planiranje upotrebe radio-frekvencija, dodelu 

radio-frekvencija na osnovu plana namene i planova raspodele, koordinaciju korišćenja radio-

frekvencija i kontrolu radio-frekvencijskog spektra, odnosno, utvrđivanje štetnih smetnji i 

preduzimanje mera za njihovo otklanjanje. Zakon posebno predviđa da se radio-frekvencije 

predviđene za korišćenje u određenim pograničnim zonama, pre dodele, koordiniraju sa susednim 

zemljama. U konkretnom slučaju, iako nisu poznati svi detalji ovog spora, treba imati u vidu da je 

Ratel dozvole za radio-frekvencije izdavao u skladu sa Planom raspodele radio-frekvencija, a da je 

po samom Zakonu, donošenje planova raspodele radio-frekvencija u nadležnosti Ministarstva, a ne 

Ratela. Ono što je nesporno bilo u nadležnosti Ratela, jeste otklanjanje štetnih smetnji. Naime, ako je 

SOS kanal zaista trpeo štetne smetnje od Drugog programa rumunske državne televizije, time je bila 

kreirana situacija u kojoj je Ratel bio nadležan da preduzima mere za otklanjanje štetnih smetnji 

utvrđenih u postupku kontrole radio-frekvencijskog spektra. Zakonom je takođe predviđeno da 

Ratel pravilnikom bliže uređuje način kontrole korišćenja radio-frekvencijskog spektra, obavljanja 

tehničkih pregleda i zaštite od štetnih smetnji. Prаvilnik  о nаčinu kоntrоlе kоrišćеnjа rаdiо-

frеkvеnciјskоg spеktrа, оbаvlјаnjа tеhničkih prеglеdа i zаštitе оd štеtnih smеtnji Ratel je usvojio tek 

2011. godine. Pravilnik, međutim, ne predviđa situaciju u kojoj je izvor štetnih smetnji radio stanica 

koja emituje sa teritorije susedne države. U svakom slučaju, odluka u ovom sporu mogla bi da 

uspostavi presedan u materiji štetnih smetnji u radiodifuziji, koji bi mogao biti značajan, posebno 

imajući u vidu da SOS kanal nije bio jedini emiter u Srbiji koji je bio suočen sa štetnim smetnjama, 

niti, pak, jedini emiter u Srbiji u čijem slučaju se tvrdilo da je izvor štetnih smetnji radio stanica iz 

neke od susednih država. 

 

 

II  MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA  

 

1. Zakon o javnom informisanju  

 

1.1. Implementacija Zakona o javnom informisanju, obrađena je kroz odeljak o slobodi 

izražavanja. 



9 

 

2. Zakon o radiodifuziji 

 

2.1. Savet Republičke radiodifuzne agencije i rukovodstvo RTS-a formirali su sredinom oktobra 

radnu grupu koja treba što pre da predloži novi model finansiranja javnog servisa, jer je zbog niske 

naplativosti TV pretplate ugroženo funkcionisanje ove kuće, javio je dnevni list „Press“. Predsednik 

Saveta RRA, vladika jegarski Porfirije, nije potvrdio da je ovakvo telo formirano, ali je istakao da, u 

trenutku kada se radi na setu medijskih zakona, država kroz te zakone mora da se potrudi da 

predvidi potpuno siguran način finansiranja javnog servisa tako da on bez problema može da 

funkcioniše i obavlja svoju funkciju. Vladika Porfirije izjavio je za „Pres“ da postoji više mogućih 

rešenja za problem finansiranja RTS-a. „Jedan od načina je uvođenje takse, koja funkcioniše u 

Hrvatskoj i daje dobre rezultate, jer je naplaćuju inkasanti koji idu od kuće do kuće. Zbog teške 

ekonomske situacije trebalo bi voditi računa o ljudima koji su socijalno ugroženi i smatram da bi 

njima trebalo odrediti nižu taksu koja bi bila u skladu sa njihovim materijalnim mogućnostima. 

Druga mogućnost je da se nastavi plaćanje preko računa za struju, ali da se [od uplaćnog iznosa] 

prvo odbije TV pretplata“. Prema rečima predsednika Upravnog odbora RTS-a, Predraga Markovića, 

glavni zaključci sastanka koji su čelni ljudi RTS-a imali sa članovima Saveta RRA, ticali su se  

neophodnosti da se poštuje postignut nivo standarda rada i finansiranja javnog servisa. „To znači da 

javni servisi moraju da imaju redovno i dovoljno finansiranje, kao i da se sačuva nezavisnot 

njihovog rada i uređivačke politike“, kazao je Marković. Međutim, samo nekoliko dana kasnije, 

Goran Karadžić, potpredsednik Saveta RRA, povodom jednog og predloga RTS-a, da se dug za RTV 

pretplatu naplaćuje direktno s računa zaposlenih građana, izjavio je da smatra da to nije dobra 

ideja. Goran Karadžić, u izjavi za „Kurir“, demantovao je i da postoji bilo kakva radna grupa ili 

komisija koju čine predstavnici RRA i RTS-a.  

 

Podsetimo, Zakonom o radiodifuziji predviđeno je da se delatnosti ustanova javnog radiodifuznog 

servisa koje se odnose na ostvarivanje opšteg interesa utvrđenog zakonom, finansiraju iz radio-

televizijske pretplate. Pretplatu su obavezni da plaćaju vlasnici radio i TV prijemnika. Zakonom je 

predviđen način pretplate koji se generalno ocenjuje kao neefikasan, a koji je doveo do toga da je 

naplativost pala na 40 ili i manje procenata. RRA, međutim, kao ni RTS, nemaju zakonodavnu 

inicijativu. Po Zakonu o radiodifuziji, RRA samo vrši kontrolu i stara se o doslednoj primeni 

odredaba tog zakona. U navedenom smislu, RRA bi mogla u sklopu svojih nadzornih ovlašćenja da 

izvrši kontrolu ugovora koji je RTS zaključio sa Elektrodistribucijom i eventualno zatraži da se isti 

izmeni, budući da on više ne odgovara svrsi radi koje je zaključen, imajući u vidu nisku naplativost 

pretplate. Izjava vladike Porfirija da je moguće rešenje za problem finansiranja RTS-a i redefinisanje 

tretmana izvršenih uplata za električnu energiju, tako što bi se od uplaćenog iznosa prvo odbijala 



10 

 

TV pretplata, mogla bi biti tumačena u tom smislu. Podsećamo da smo u svojim ranijim monitoring 

izveštajima pominjali možda realniju mogućnost da se uplaćeni iznos deli srazmerno dugu za 

električnu energiju i dugu za TV pretplatu, umesto što se, kao sada, sve dok postoji dug za 

električnu energiju, smatra da je svaka uplata izvršena samo za nju, a ne i za pretplatu. Ugovor 

između RTS-a i, kako zakon kaže, „javnog preduzeća koje obavlja delatnost proizvodnje i 

distribucije električne energije“ je ugovor čije zaključenje je utvrđeno kao zakonska obaveza za obe 

strane. Za takve ugovore, shodno Zakonu o obligacionim odnosima, važi da se njihova sadržina 

može menjati propisima, odnosno, da odredbe propisa kojima se određuje sadržina takvih ugovora 

postaju njihov sastavni deo, upotpunjavajući ih ili stupajući na mesto nesaglasnih ugovornih 

odredbi. Zakon o radiodifuziji, istina, ne sadrži odredbe koje određuju sadržinu ugovora između 

RTS-a i „javnog preduzeća koje obavlja delatnost proizvodnje i distribucije električne energije“. 

Međutim, takve odredbe i ne moraju nužno biti u zakonu, one mogu biti propisane i podzakonskim 

aktom.   

 

2.2. Dnevni list „Danas“ bavio se problematikom promene vlasništva medija, i distinkcijom 

između promene vlasništva i preprodaje frekvencija, ili otuđenja dozvole, koje je Zakonom o 

radiodifuziji zabranjeno. Izvori „Danasa“ iz RRA tvrde da je ova agencija, od osnivanja, dala 

saglasnost za oko 100 promena vlasničkih struktura nacionalnih, regionalnih i lokalnih emitera. 

Goran Karadžić, potpredsednik Saveta Agencije, objašnjava da se promena vlasničke strukture ne 

može smatrati preprodajom frekvencije, jer su nosioci dozvola za frekvencije privredna društva, te 

da ista privredna društva ostaju nosioci dozvola i kada se pojedini od vlasnika u njihovoj strukturi 

promeni. Pitanje preprodaje frekvencija pojavljuje se u medijima, kao po pravilu, svaki put kada 

dođe do promene vlasnika pojedinih elektronskih medija. Ovoga puta, ova tema inicirana je 

najavama moguće prodaje nacionalne TV Avala. 

 

Zakon o radiodifuziji, u članu 46, propisuje da se dozvola za emitovanje programa, kao ni dozvola za 

radio stanicu, ne može ustupati, iznajmljivati ili na drugi način preneti ili otuđiti. Istovremeno, 

Zakon propisuje da emiter svaku promenu vlasničke strukture mora da prijavi Agenciji, odnosno, 

da pribavi njenu prethodnu saglasnost. Suština je u tome da onaj ko emituje, mora biti onaj ko je 

dobio dozvolu, odnosno, da emiter koji je dobio dozvolu, nije istovremeno dobio i nadležnosti 

radiodifuzne agencije da tu dozvolu dalje dodeljuje nekom trećem. S druge strane, promena 

vlasničke strukture, prijavljuje se iz dva razloga. Prvi je vezan za transparentnost vlasničkog 

kapitala i kontrolu udela koji su u neposrednom stranom vlasništvu. Drugi se tiče nedozvoljene 

medijske koncentracije. U odnosu na prvi razlog, po dobijenoj prijavi, RRA kontroliše da li je u 

vlasničku strukturu emitera ušlo strano pravno lice čije je vlasništvo netransparentno (odnosno 



11 

 

koje je registrovano u zemlji u kojoj prema unutrašnjim propisima nije dozvoljeno ili nije moguće 

utvrditi poreklo osnivačkog kapitala), odnosno, da li je emiter u neposrednom vlasništvu stranih 

lica sa više od 49%. U odnosu na drugi razlog, po dobijenoj prijavi, RRA proverava samo da li 

promenom vlasničke strukture dolazi do nedozvoljene medijske koncentracije. Tako na primer, 

pošto po Zakonu o radiodifuziji nedozvoljena medijska koncentracija postoji kada jedno lice ima 

dozvolu za nacionalno emitovanje i istovremeno učestvuje u kapitalu drugog emitera koji ima istu 

takvu dozvolu, sa više od 5%, RRA je prilikom svojevremene promene strukture TV Avala i ulaska 

Željka Mitrovića, vlasnika RTV Pink u njeno vlasništvo, istu promenu dozvolila iz razloga što je on 

vlasništvo u Avali ograničio na 4,95%. Pojedini smatraju da ovakav tretman promene vlasničke 

strukture, zapravo omogućava skriveno vlasništvo. Kako god bilo, u svakom vremenu, a posebno 

kriznom kao što je vreme u kome živimo, mediji će se prodavati. To nije sporno. Ono što bi, 

međutim, nadzor nad promenama vlasništva medija morao da obezbedi, jeste da medij, i sa novim 

vlasnikom, podjednako kao i sa onim koji je dozvolu za emitovanje programa dobio na javnom 

konkursu, ispunjava sve tehničke, organizacione i programske uslove za proizvodnju i emitovanje 

programa, na osnovu čije ispunjenosti mu dozvola i jeste izdata. 

 

3. Zakon o o tajnosti podataka 

 

Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti, Rodoljub Šabić, ocenio je u 

saopštenju objavljenom 22. oktobra, da je nužno preispitivanje efekata primene Zakona o tajnosti 

podataka. Poverenik smatra da se, polazeći od nesumnjivog značaja koji klasifikacija podataka ima 

za ostvarivanje prava na slobodan pristup informacijama i za opštu pravnu sigurnost i bezbednosne 

interese zemlje, ne sme ignorisati odsustvo željenih rezultata primene ovog propisa. Šabićev 

zaključak je da su se stekli svi uslovi za preispitivanje sadržine zakona i pristupanje ili njegovoj 

bitnoj inovaciji ili zameni potpuno novim zakonom. 

 

Zakon o tajnosti podataka usvojen je u decembru 2009. godine. Njime je na jedinstven način 

uređena materija klasifikacija podataka. Prethodno, ova materija bila je regulisana velikim brojem 

propisa koji su omogućavali arbitrarno odlučivanje, ali i ozbiljne zloupotrebe. Usvajanje ovog 

zakona ocenjeno je kao ozbiljan demokratski iskorak, od velikog značaja i za novinare i medije, 

budući da su postojala očekivanja da će on omogućiti lakše i realnije sagledavanje rizika skopčanih 

sa objavljivanjem službenih dokumenata, a posebno onih klasifikovanih različitim oznakama 

tajnosti. Nažalost, ispostavilo se da je optimizam bio preuranjen. Osnovni i svakako najveći 

problem, što i poverenik Rodoljub Šabić navodi u citiranom saopštenju, je to što vlada nije donela 

podzakonske akte važne za primenu zakona. Vlada nije utvrdila bliže kriterijume za određivanje 



12 

 

stepena tajnosti i direktna posledica toga je da i danas imamo apsolutnu pravnu nesigurnost po 

pitanju opravdanosti ili neopravdanosti oznake tajnosti na dokumentima. Takođe, iako je Zakonom 

bila predviđena obaveza da se u roku od dve godine od dana stupanja na snagu zakona preispitaju 

oznake stepena tajnosti nad podacima i dokumentima određenim prema ranijim propisima, 

očekivani efekti su u potpunosti izostali. Po oceni Poverenika, broj dokumenata koji nepotrebno 

nose formalnu oznaku poverljivosti, kako onih starih i nasleđenih, tako i novih, ne smanjuje se, već 

se uvećava. O meri u kojoj to izaziva pravnu nesigurnost u medijima, podsećaju neprijatna iskustva, 

kao ona koje su imali novinarka i urednik, u međuvremenu ugašenog „Nacionalnog građanskog 

lista”, Jelena Spasić i Milorad Bojović, protiv kojih je tužilaštvo u Novom Sadu prošle godine podiglo 

optužnicu zbog objavljivanja „Izveštaja o stanju priprema za odbranu u Srbiji u 2010. godini”, o 

kojem se raspravljalo na zatvorenoj sednici Skupštine Srbije, a koji je nosio oznaku „strogo 

poverljivo“. 

 

 

III  MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA 

 

U periodu na koji se ovaj izveštaj odnosi, nisu doneti zakoni koji bi se neposredno odnosili na 

medijski sektor. Međutim, ministar kulture i medija, Bratislav Petković, u izjavi za RTS koja je 

emitovana 5. oktobra, izjavio je da je vlada odlučna da implementira Medijsku strategiju i najavio 

usvajanje pet novih zakona. Reč je o zakonima o javnom informisanju, elektronskim medijima, 

javnim servisima, medijskoj koncentraciji i akreditaciji strаnih dоpisnikа i dоpisništаvа. „Time se 

bavi tim ljudi koji je već radio na takvim zakonima: profesor Rade Veljanovski, profesor Vladimir 

Vodinelić, docent Dejan Milenković, profesor Miroljub Radojković. To će ići na javnu raspravu, posle 

čega će se naći na sednici vlade i u parlamentu“, izjavio je ministar. On je demantovao glasine da na 

izradi jednog od medijskih zakona radi i neformalna grupa u kabinetu predsednika Srbije. 

 

Podsećamo, nacrti četiri od pet navedenih zakona završeni su pred kraj mandata prethodne vlade. 

Nacrt Zakona o elektronskim medijima, koji je pripremila radna grupa koja je radila pod podrškom 

OEBS-a, tadašnja državna sekretarka za medije je i javno prezentovala.  Nacrt Zakona o medijskoj 

koncentraciji takođe postoji i prošao je javnu raspravu još 2008. godine. On, međutim, nikada nije 

ušao u skupštinsku proceduru, a najglasniji oponent njegovom usvajanju bili su najveći izdavači 

štampanih medija. Nezvanično se saznaje da je zadatak radne grupe, čije je neke članove ministar 

pomenuo u izjavi za RTS, da međusobno uskladi navedene nacrte. Iako je ministar potvrdio da je 

vlada odlučna da implementira Medijsku strategiju, u više navrata se moglo čuti da se razmatra 



13 

 

odustajanje od njenog najspornijeg dela – onog o formiranju jednog broja regionalnih javnih 

servisa. Sve ovo koincidira i sa zahtevima Evropske komisije, koja je u svom novom izveštaju o 

napretku Srbije, objavljenom 10. oktobra, navela, pored ostalog, da je potrebno osigurati 

transparentnost vlasništva u medijima i pozvala na ubrzanje sprovođenja Medijske strategije. 

„Neophodno je u potpunosti osigurati transparentnost vlasničke strukture u medijima, a takođe je 

potrebno ubrzati implementaciju Medijske strategije“, navodi u izveštaju Evropske komisije. „Mere 

koje se odnose na finansiranje određenih medija iz državnog budžeta treba da budu usklađene sa 

propisima Evropske unije, jer predstavljaju državnu pomoć“, navodi se takođe u izveštaju. U 

izveštaju se podseća da se Srbija obavezala će kontrolu državne pomoći usaglasiti sa evropskim 

propisima od 1. januara 2012. godine. 

 

 

IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH 

 ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

REGULATORNA TELA 

 

1. Republička radiodifuzna agencija (RRA)  

 

1.1. Na sеdnici Saveta RRA, održanoj 26. оktоbrа 2012. gоdinе, ovo telo donelo je odluku dа 

tеlеviziјi Аvаlа оduzmе dоzvоlu prе rоkа nа kојi је izdаtа. Sаvеt је u rаsprаvi kоnstаtоvао dа је 

fоrmаlni rаzlоg zа оduzimаnjе dоzvоlе u оvоm trеnutku nеplаćаnjе nаknаdе, аli dа stаtistikа 

prоgrаmа zа prvih dеsеt mеsеci оvе gоdinе gоvоri dа је tеlеviziја Аvаlа bitnо оdstupilа оd 

prоgrаmskе kоncеpciје nа оsnоvu kоје јој је izdаtа dоzvоlа i dа niје ispunilа zаkоnskе оbаvеzе 

prоizvоdnjе sоpstvеnе prоdukciје i prоdukciје infоrmаtivnоg prоgrаmа. Na istoj sednici, pоkrеnuti 

su pоstupci za oduzimanje dozvola prоtiv još 32 еmitеrа kојi nisu izmirili nаknаdе zа еmitоvаnjе 

prоgrаmа. Kako je početkom septembra već bilo pokrenuto 35 takvih postupaka, to je broj radio i 

televizijskih stanica kojima preti oduzimanje dozvole zbog neplaćenih naknada regulatoru, 

porastao na 67 za samo dva meseca. Budući da je u Medijskoj strategiji navedeno da je, prema 

podacima Republičke radiodifuzne agencije iz avgusta 2011. godine, u Srbiji sa dozvolom radila 321 

radio stanica, od kojih je pet nacionalnih, jedna pokrajinska, 48 regionalnih i 267 lokalnih, te 134 

televizijske stanice, od kojih je šest nacionalnih, 30 regionalnih i 98 lokalnih, ovih 67 medija protiv 

kojih su postupci za oduzimanje dozvola pokrenuti samo u poslednja dva meseca, predstavlja 

praktično 15% svih elektronskih medija sa izdatim dozvolama. Ovaj podatak samo ukazuje koliko 



14 

 

kriza i neadekvatna javna politika teško pogađaju medijski sektor, budući da neplaćanje naknade 

nije rezultat javašluka, već nelikvidnosti osiromašenih medija. 

 

Neplaćanje naknade za dozvolu za emitovanje programa, ni posle izrečene opomene regulatora, 

jedan je od osnova za prestanak važenja dozvole pre isteka vremena na koje je izdata. Sam 

postupak oduzimanja dozvole vodi se na način da emiteru bude omogućeno da se izjasni o 

relevantnim činjenicama i prisustvuje sednici Saveta na kojoj se raspravlja o njegovom slučaju. 

Odluka Saveta o oduzimanju dozvole za emitovanje programa donosi se dvotrećinskom većinom 

glasova ukupnog broja članova Saveta. Inače, samu naknadu za emitovanje programa Agencija 

utvrđuje uz prethodnu saglasnost Vlade Srbije. Iznosi naknada često su bili sporni, polazeći od toga 

što emiteri smatraju da bi njen cilj morao da bude samo pokrivanje troška regulacije, dok je RRA, uz 

saglasnost vlade, istu određivao na način da Agencija ostvaruje i suficit, koji se kasnije sliva u 

budžet. Suficit je iz godine u godinu sve manji, ali RRA nastavlja da ga planira, pa tako on postoji i u 

finansijskom planu Agencije za 2012. godinu. U ovom planu, prihodi Agencije planirani su na nivou 

od 412.995.000,00 dinara, a suficit je planiran na nivou od 31.780.200,00 dinara. Zakon o 

radiodifuziji, inače, predviđa da su kriterijumi za određivanje visine naknade za emitovanje 

programa: broj stanovnika na području na kome se emituje program, programska koncepcija 

emitera, odnosno, poreklo i vrsta programa koji se emituje, odnosno, udeo naučno-obrazovnih, 

kulturno-umetničkih, dečjih ili sopstvenih informativnih programa, udeo programa sopstvene 

produkcije ili programa nezavisnih produkcija sa naučno-obrazovnim, kulturno-umetničkim, 

dečijim ili informativnim sadržajima iz podtačke, te udeo programa drugih domaćih emitera ili 

prevedenih stranih programa. Slučaj televizije Avala predstavlja presedan u tom smislu da do sada 

dozvole nacionalnim komercijalnim televizijama nisu oduzimane, i da su probleme sa plaćanjem 

naknade pre svega imale lokalne i regionalne televizije. Povodom navoda iz obrazloženja odluke 

koja se odnosi na Avalu, pažnju privlači i deo u kome se ukazuje da ta televizija zа prvih dеsеt 

mеsеci 2012. gоdinе niје ispunilа zаkоnskе оbаvеzе prоizvоdnjе programa sоpstvеnе prоdukciје i 

prоdukciје infоrmаtivnоg prоgrаmа, kao i da je bitnо оdstupilа оd prоgrаmskе kоncеpciје nа 

оsnоvu kоје јој је izdаtа dоzvоlа. Što se tiče koncepcije na osnovu koje je Avala tražila dozvolu, 

poznato je da je ta televizija inicijalno planirana kao kanal sa znatnim udelom privrednih i 

poslovnih vesti u svojim programima, ali je odstupanje od takvog formata i prelazak na emitovanje 

prevashodno stranih serija i filmova  bilo više nego očigledno već godinama. Što se tiče obaveznih 

programskih kvota, Zakon za komercijalne emitere propisuje samo da su obavezni da od ukupnog 

godišnjeg vremena emitovanja programa, emituju najmanje 50% programa proizvedenog na 

srpskom jeziku, od čega najmanje 50% programa sopstvene produkcije. Usled višemesečnog štrajka 

zaposlenih u TV Avala zbog neisplaćenih zarada, program sopstvene produkcije na ovoj televiziji 



15 

 

drastično je opao, tako da konstatacija iz obrazloženja odluke o tome da na nivou od 10 meseci ova 

kvota nije bila ispunjena, ne iznenađuje. 

 

1.2. Beograd, 31.10.2012. (Politika) - Savet Republičke radiodifuzne agencije (RRA) naložio je 

30. oktobra televizijama Pink, Hepi i Prva da emisije „Preljubnici“, „Luda kuća“ i „Porodične tajne“ 

jasno označe kao igrani program, kako javnost ne bi bila u zabludi da je reč o dokumentarnim 

emisijama. Takođe, RRA je obavezala emitere da u celosti prekriju sve psovke i uvredljive govore u 

emisijama, kao i da sadržaj onih programa koji nije prikladan za mlađe od 18 godina, emituju po 

ponoći. „Očekujemo poštovanje Opšte obavezujućeg uputstva o ponašanju emitera i izbegavanje 

emitovanja problematičnih sadržaja u vreme kada se može očekivati da maloletni gledaoci prate 

televizijske programe“, saopštio je RRA. 

 

Zakon o radiodifuziji ne sadrži posebne odredbe kojima bi se insistiralo na obaveštenosti gledalaca, 

u smislu raspolaganja tačnim podacima koji su neophodni za razuman izbor ponuđene usluge. 

Ovakve odredbe, međutim, postoje u Zakonu o zaštiti potrošača, ali taj zakon ne utvrđuje 

nadležnost RRA u sklopu nadzora nad njegovom implementacijom. Ovo je svakako jedno od pitanja 

koje ne bi smelo da bude zaobiđeno u predstojećoj reformi medijskih zakona, posebno budući da je 

apsolutno nesporno da je praksa dovođenja gledalaca u zabludu o tome da je program koji im se 

servira dokumentaran, a ne igrani, neprihvatljiva. S druge strane, što se tiče dela naloga datog trima 

nacionalnim televizijama, a koji se odnosi na označavanje preporučenog uzrasta gledalaca kojim se 

upozoravaju roditelji da sadržaj koji sledi nije prikladan za sva maloletna lica, kao i nametanje 

obaveze da se program koji nije prikladan za mlađe od 18 godina emituje po ponoći, nesumnjivo je 

da ove obaveze proizilaze iz odgovarajućih odredbi Zakona o radiodifuziji i Kodeksa ponašanja 

emitera. 

 

2.  Republička agencija za elektronske komunikacije (Ratel) 

 

Republička agencija za elektronske komunikacije objavila je sredinom oktobra ažuriran spisak 

piratskih emitera na kome se sada nalazi ukupno 38 emitera. Među njima je i dalje jedna nacionalna 

mreža sa 11 predajnika (Radio Balkan, bivši Radio Fokus), kao i tri stanice koje su nastavile da 

emituju i nakon oduzimanja dozvole (Radio City u Beogradu, Radio Jesenjin u Novom Sadu i Radio 

Op-Top u Topoli). I dalje je najgora situacija u Novom Sadu, sa čak 9 piratskih emitera. Po tri 

piratska emitera zabeležena su u Zemunu, Beogradu i Lazarevcu. Inače, interesantan je i slučaj sela 

Melenci kod Zrenjanina, u kome su zabeležene čak dve piratske radio stanice. Ono što je žalosno u 



16 

 

vezi sa statistikom piratskog emitovanja u oktobru, jeste što ona pokazuje da broj pirata nastavlja 

da raste, umesto da se smanjuje, iz čega nesumnjivo sledi zaključak da nadležni u Srbiji još uvek 

nisu pronašli mehanizme i procedure kojima bi efikasno sprovodili svoje odluke o gašenju pirata i 

njihovom uklanjanju iz etra.  

 

3. Savet za štampu 

 

Komisija za žalbe Saveta za štampu donela je tri odluke u oktobru, dok je jedan postupak rešen 

dogovorom strana. Dva postupka u kojima je Komisija za žalbe Saveta za štampu našla da je došlo 

do povrede Kodeksa, ticali su se оbаvеze pоštоvаnjа аutоskih prаvа i оbаvеze nаvоđеnjа izvоrа za 

reprodukovanje sadržaja iz drugih medija, odnosno, оbаvеze pоštоvаnjа prаvа nа оdgоvоr, 

izvinjеnjе i isprаvku. U trećoj odluci, kojom je našla da nije došlo do povrede Kodeksa, Komisija za 

žalbe Saveta za štampu odlučno je ustala u odbranu prаva medija/novinara da iznоsi vrеdnоsnе 

sudоvе, kао i dа kоmеntаriše i kritički sе оdnоsi prеmа tеmаmа о kојimа pišе. Kоmisiја је utvrdilа 

dа medij, sve dok prenosi tаčnе činjеnične navode о dоgаđајu nа kојi sе tеkst оdnоsi, ima pravo da 

iste intеrprеtira u skladu sa svojom urеđivаčkom pоlitikom i pravom na slоbоdu izrаžаvаnjа. 

Posebno je interesantna i odluka koju je Komisija za žalbe Saveta za štampu donela u postupku po 

žalbi Dimitrija Vojnova, kolumniste „Politike“, protiv ovog lista, a povodom odbijanja „Politike“ da 

objavi njegov odgovor na demanti trećeg lica na njegovu kolumnu. Sporni dеmаnti оdnоsiо sе nа 

infоrmаciје kоје је Vojnov izneo u svojoj kоlumni, а zа kоје je treće lice u svom demantiju navelo da 

su „kriminаlnо klеvеtničke lаži“ i pоtpunа nеistinа. U оdgоvоru nа žаlbu rеdаkciје „Pоlitikе“, 

potvrđeno je da se taj list  izvinio zbоg tеkstа Dimitriја Vојnоvа, a dа је urеdništvо samog Vојnоvа 

zаmоlilо dа sаčеkа sа svојim оdgоvоrоm dоk sе о slučајu nе izјаsnе „Pоlitikini“ аdvоkаti, budući da 

je protiv „Politike“ istim povodom bila najavljena i tužba. Komisija nije prihvаtila оbјаšnjenjе 

„Pоlitikе“, smаtrајući dа је Kоdеks vеоmа јаsаn kаda је rеč о оbаvеzi pоštоvаnjа prаvа nа оdgоvоr, 

kоја nе prеdviđа izuzеtkе оvаkvе vrstе. Pо јеdnоglаsnој оcеni člаnоvа Kоmisiје, tо štо је nајаvlјеn 

sudski spоr, ni nа kојi nаčin nе utičе nа оbаvеzu listа dа svоm kоlumnisti оmоgući prаvо nа 

оdgоvоr. Таkоđе, Komisija je našla da niĽĺ prihvŕtlĽivî ni îbrŕzlîžеnjе dа trеbа sаčеkаti mišlјеnjе 

аdvоkаtа, јеr niје rеč о prаvnоm pitаnju, vеć о pitаnju kоје sе оdnоsi nа prоfеsiоnаlnu еtiku 

nоvinаrа. Uputivši izvinjеnjе trećem licu, „Pоlitikа“ је, po Komisiji, prаktičnо prihvаtilа njеgоvu tеzu 

dа је tеkst Dimitriја Vојnоvа „kriminalnо klеvеtničkа lаž“,  i mоrаlа је аutоru оmоgućiti dа оdgоvоri 

nа оvu оptužbu. Citirane odluke, brzinom kojom su donete i jasnoćom argumenata koje iza njih 

stoje, doprinose jačanju autoriteta i ugleda Komisije za žalbe Saveta za štampu, što je svakako za 

pohvalu. 

 



17 

 

DRŽAVNI ORGANI  

 

4. Narodna skupština Republike Srbije 

 

U Narodnoj skupštini Republike Srbije, 31. oktobra održana je prva sednica Odbora za kulturu i 

informisanje. Članovi Odbora su narodni poslanici Irеnа Аlеksić, Vеsnа Маrkоvić i Маriја Оbrаdоvić 

iz Srpske nаprеdne strаnke, Маја Vidеnоvić, Vеsnа Маrјаnоvić, Gоricа Мојоvić i Јеlеnа Тrivаn iz 

Dеmоkrаtske strаnke, Drаgаnа Đukоvić i Snеžаnа Stојаnоvić Plаvšić iz Uјеdinjеnih rеgiоna Srbiје, 

Vеsnа Јоvicki i Đоrđе Мilićеvić iz Sоciјаlističke pаrtiјe Srbiје, Аlеksаndаr Јugоvić iz Srpskog pоkrеta 

оbnоvе, Sinišа Kоvаčеvić iz Dеmоkrаtske strаnke Srbiје, Žаrkо Kоrаć iz pоslаničke grupe Libеrаlnо-

dеmоkrаtske pаrtiјe, Vеsnа Мilеkić iz Sоciјаldеmоkrаtske pаrtiјe Srbiје, Мirа Pеtrоvić iz Pаrtiје 

uјеdinjеnih pеnziоnеrа Srbiје i Dubrаvkа Filipоvski iz Nоve Srbiјe. Člаnоvi Оdbоrа su vеćinоm 

glаsоvа izаbrаli nаrоdnu pоslаnicu Vеsnu Маrјаnоvić iz Dеmоkrаtske strаnke zа prеdsеdnikа 

Odbоrа, а nаrоdnu pоslаnicu Маriјu Оbrаdоvić iz Srpske nаprеdne strаnke, zа zаmеnikа 

prеdsеdnikа Оdbоrа. 

 

Shodno Poslovniku Narodne skupštine, Odbor u okviru svog delokruga razmatra predloge zakona i 

drugih akata, prati sprovođenje politike koju vodi vlada, prati izvršavanje zakona i drugih akata, 

razmatra plan rada i izveštaj nadležnog ministarstva i drugog državnog organa, organizacije i tela, 

razmatra godišnji program rada Narodne skupštine, daje saglasnost na akte državnih organa, 

organizacija i tela koji ove akte, u skladu sa zakonom, podnose Narodnoj skupštini na saglasnost, 

pokreće inicijative i podnosi predloge Narodnoj skupštini, u skladu sa zakonom i poslovnikom, 

razmatra inicijative, peticije, predstavke i predloge iz svog delokruga i razmatra druga pitanja iz 

nadležnosti Narodne skupštine. 

 

5. Ministarstvo kulture i informisanja 

 

U delu ovog izveštaja koji se bavi monitoringom procesa usvajanja novih zakona, već smo 

komentarisali najavu ministra kulture i informisanja, Bratislava Petkovića, skorog usvajanja seta od 

pet medijskih zakona. U intervjuu koji je nešto kasnije dao „Večernjim novostima“, ministar je 

pojasnio da se Medijska strаtеgiјa nеćе mеnjаti, već da će sаmо rаdnе vеrziје priprеmlјеnih 

mеdiјskih zаkоnа biti јоš јеdnоm rаzmоtrеnе i prаvnо i tеhnički uјеdnаčene, prе nеgо štо uđu u 

јаvnu rаsprаvu. Ministar Petković istakao je i da je neophodno naći nоv nаčin finаnsirаnjа Јаvnоg 

sеrvisа. Po njemu, Javni servis je, zbоg niskоg prоcеntа rеаlizоvаnе prеtplаtе, dоšао u nеzаvidnu 



18 

 

situаciјu, te će držаvа zbog toga mоrаti dа intеrvеnišе iz budžeta. Ključni problem sa novim 

ministrom kulture i informisanja i njegovim timom, međutim, ostaje, ili makar tako iz pojedinih 

izjava izgleda, što Ministarstvo, makar načelno, prihvata osnovne postavke Medijske strategije i 

sugestije koje dolaze od medijskih profesionalaca i industrije, ali i dalje pokazuje spremnost da čini 

izuzetke i od istih tih načelnih stavova odustaje u jednom broju konkretnih slučajeva. Tako se 

Ministarstvo načelno opredeljuje za povlačenje države iz vlasništva u medijima, ali sa druge strane, 

kad bude upitan šta ako se kupci ne budu našli, ministar u sledećoj rečenici odgovara da „niје 

isklјučеnо ni dа držаvа nеgdе оstаnе u јеdnоm dеlu vlаsništvа“. Nažalost, sve dok Ministarstvo ne 

bude bilo krajnje dosledno i principijelno u svojim stavovima, ostaje opravdan razlog za zabrinutost 

da se na izmenu medijskih zakona pristaje samo kao na nužno zlo koje državi treba da obezbedi rok 

za početak pregovora sa Evropskom unijom o pridruživanju, a ne kao na istinsko opredeljenje nove 

Vlade Srbije. 

 

KOLEKTIVNE ORGANIZACIJE ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA  

 

6. Organizacija muzičkih autora Srbije - Sokoj 

 

6.1. Protokol koji je Sokoj potpisao sa ANEM-om, kao reprezentativnim udruženjem 

radiodifuznih emitera, stupio je na pravnu snagu i počeo da se primenjuje od početka oktobra. 

Protokolom su obezbeđeni značajni popusti i pogodnosti za plaćanje minimalne naknade za 

korišćenje muzičkih autorskih dela za 2012. godinu, kao i regulisano pitanje izmirivanja dugova iz 

prethodnog perioda. Protokol smo detaljno predstavili u svom prethodnom izveštaju. Podsetimo, 

on predviđa da će svе  rаdiо i ТV  stаnicе kоје plaćaju minimаlnu nаknаdu, nеzаvisnо оd toga da li 

imaju dugove iz prethodnog perioda, nаknаdu plaćati umanjenu za 50% za period od 1. marta do 

31. decembra ove godine. Popust od 50% na minimalnu naknadu, primenjivaće se preko 

regionalnih popusta tamo gde oni već postoje u skladu sa važećom tarifom. Ovo praktično znači da 

će ukupni popusti iznositi 65% u istočnoj i južnoj Srbiji, 60% u zapadnoj i centralnoj, 55% u 

Vojvodini, odnosno 50% u Beogradu, Novom Sadu i turističkim centrima. Stanice civilnog sektora, 

koje već na osnovu tarife imaju popust u odnosu na redovnu minimalnu naknadu u iznosu od 50% 

moći će da kumuliraju popuste predviđene tarifom i Protokolom, do ukupne visine popusta od 75%. 

Dodatno, Protokol predviđa izjednačavanje, u mogućnosti korišćenja popusta, stanica koje u 

lоkаlnim, nаciоnаlnо-mеšоvitim srеdinаmа, еmituјu prеtеžni dео prоgrаmа nа јеdnоm ili višе 

mаnjinskih јеzikа, sa stanicama civilnog sektora. Neutuženi dugovi iz prethodnog perioda, moći će 

da budu plaćeni u više rata, bez kamata, do 31. marta iduće godine, na osnovu sporazuma koje će 

stanice pojedinačno zaključivati sa Sokojem. U istom roku, na rate će moći da se plate i utuženi 



19 

 

iznosi, uvećani za sudske troškove, s tim da Protokol predviđa da će Sokoj otpisati 50% kamata na 

utužene iznose. Sa implementacijom Protokola kasni se, međutim, u delu u kome je on predvideo 

obavezu Sokoja, da će za sve zаintеrеsоvаne stаnice оbеzbеditi bеsplаtnu оbuku zа kоrišćеnjе on-

line pоrtаlа zа dоstаvlјаnjе kоšulјicа. Takođe, jedan broj stanica kritikovao je potpisivanje 

Protokola, ostavši pri stavu da se može pregovarati samo o novoj, jevtinijoj tarifi, a ne i o popustima 

na važeću. Nažalost, za pregovore su uvek potrebne dve strane, a stanice koje su kritikovale 

Protokol, nisu znale da objasne kako naterati Sokoj da pregovara o novoj tarifi, ako je on 

postojećom zadovoljan i to ne želi. 

 

 

V PROCES DIGITALIZACIJE 

 

Vlada Republike Srbije je 30. oktobra parlamentu dostavila na usvajanje Predlog Zakona o budžetu 

za 2013. godinu. Predlogom je predviđeno izdavanje garancije Republike Srbije u iznosu od 75 

milona evra poslovnim bankama za kredit Јavnom preduzeću „Еmisiоnа tеhnikа i vеzе“ namenjen 

za realizaciju projekta prеlаska sа аnаlоgnоg nа digitаlnо еmitоvаnjе tеlеviziјskоg prоgrаmа. 

Podsetimo, Strategijom digitalizacije i Zakonom o elektronskim komunikacijama predviđeno je da 

Јavno preduzeće „Еmisiоnа tеhnikа i vеzе“ uspostavi elektronsku komunikacionu mrežu za 

multipleksiranje, distribuciju i emitovanje digitalnog televizijskog programa, radi čega će mu biti 

izdata pojedinačna dozvola za korišćenje radio-frekvencija. Strategijom je bilo predviđeno da će 

trošak digitalizacije podrazumevati, između ostalog, sredstva za uspostavljanje mreže za digitalno 

zemaljsko emitovanje. Ovaj trošak delimično je finansiran iz pretpristupnih fondova Evropske unije 

i sredstava budžeta Republike Srbije. Finansiranje nabavke opreme za Јavno preduzeće „Еmisiоnа 

tеhnikа i vеzе“ i inače je bilo planirano da se obavi putem kredita. Predviđanjem izdavanja garancije 

za takav kredit u budžetu, vlada zapravo potvrđuje svoju opredeljenost da ovaj projekat izvede. 

Vrednost garancije opredeljena je na 75 miliona evra, ali će prava vrednost nabavke moći da bude 

precizno opredeljena tek nakon završetka preciznog plana mreže koji se najavljuje do kraja prvog 

kvartala naredne godine. Nešto pre predloga budžeta, vlada je donela još jednu odluku uslovljenu 

približavanjem digitalizacije. Naime, usvîĽen Ľĺ nîvi Plŕn nŕmĺnĺ rŕdiî-frĺkvĺnciĽskih opsega, koji 

prĺdviđа dа će sе digitаlnа dividеndа, rаdiо-frеkvеnciјski opseg kојi ćе biti оslоbоđеn pо оkоnčаnju 

prоcеsа digitаlizаciје tеlеviziје, kоristiti zа pružаnjе uslugа mоbilnоg pristupа intеrnеtu vеlikе 

brzinе i uvоđеnjе nоvе gеnеrаciје mоbilnе tеlеfоniје. Na ovaj način, obezbeđuje se i harmonizacija 

planova namene na evropskom nivou, što će omogućiti i upotrebu korisničkih uređaja iz Srbije u 

Evropskoj uniji, i obrnuto. 

 



20 

 

VI  PROCES PRIVATIZACIJE 

 

Direkcija preduzeća „Politika novine i magazini“ saopštila je da Vlada Srbije razgovara sa novim 

suvlasnikom „Politike“ o budućim odnosima u toj kompaniji. Direkcija „Politike NPM“ oglasila se 

nakon što je Udruženje novinara Srbije saopštilo da je u ponedeljak 15. oktobra dosadašnji 

zastupnik „Politike“ koji je tu funkciju vršio u ime stranog suvlasnika, Goran Ilin, brisan iz registra, 

te da je jedini zastupnik „Politike“ ostala generalna direktorka, Mira Glišić Simić, koja u „Politici“ 

predstavlja pretežno državni kapital. Iz ove promene, UNS zaključuje da se East Меdiа Group, kоја 

је lеtоs kupilа udео nemačkog „WAZ“-a u „Pоlitici“, оdrеklа prаvа nа uprаvlјаnjе kоmpаniјоm pо 

principu sаglаsnоsti оbа vlаsnikа zа vаžnе pоslоvnе оdlukе. То znаči dа је „East Меdiа Group“ 

pоstао pаsivni pаrtnеr držаvе Srbiје u uprаvlјаnju „Politikom“, odnosno, dа držаvа sаdа uprаvlја 

„Pоlitikоm“ bеz оgrаničеnjа. Podsetimo, prethodno je prvi potpredsednik vlade, Aleksandar Vučić, 

saopštio da iza „East Меdiа Group“, kompanije registrovane u Moskvi, stoji Miroslav Bogićević, 

vlasnik šabačkog koncerna „Farmakom“. Vučić je za Radio-televiziju Srbije izjavio da je „Farmakom“ 

bio „primoran, prinuđen da učestvuje u toj kupoprodaji. Njega taj biznis nije interesovao, to je bila 

usluga najvećoj stranci u prošloj vladi. Pronaći ćemo način da zaštitimo državu i da joj bude vraćeno 

ono što je njeno, a da pri tome ne vodimo hajku protiv te firme, jer zapošljava 3500 ljudi i ima 5000 

kooperanata“. Iz Vučićeve izjave ostalo je nejasno šta je to što država smatra „svojim“ u „Politici“, 

budući da je „East Меdiа Group“ kupio 50% udela u „Politici“ koji su od ranije bili u privatnom 

vlasništvu nemačke „WAZ“ medijske grupe. Država je i pre povlačenja „WAZ“-a imala 50% 

vlasništva u „Politici“, te se sada ispostavlja da se jedina razlika do koje je došlo promenom 

privatnog suvlasnika ogleda u tome da novi privatni suvlasnik, za razliku od starog, ne učestvuje u 

upravljanju, odnosno, kako UNS s pravom ukazuje, dа držаvа sаdа uprаvlја „Pоlitikоm“ bеz 

оgrаničеnjа. Na taj način, dok zvanična Medijska strategija Srbije predviđa povlačenje države iz 

vlasništva u medijima, o privatizaciji državnog udela u „Politici“ niko ne govori. Naprotiv, država sa 

istim vlasničkim učešćem sada, po svemu sudeći, nastavlja da potpuno samostalno upravlja ovim 

medijem. Ono što se dešava sa „Politikom“, baca i novo svetlo na izjavu Bratislava Petkovića, 

ministra kulture i informisanja u Vladi Republike Srbije, da se Medijska strаtеgiјa nеćе mеnjаti, ali 

da „niје isklјučеnо ni dа držаvа nеgdе оstаnе u јеdnоm dеlu [medijskog] vlаsništvа“. Ovakve izjave, 

a još više ovakvi postupci, učvršćuju uverenje da Srbija jeste dobila novu vladu, ali ne i novu 

politiku, budući da se i dalje nastavlja sa praksom deklarativnog opredeljivanja za jedna rešenja, 

dok se u praksi sprovode potpuno suprotna. Nažalost, sve dok tako bude bilo, nerealno je očekivati 

bilo kakve pozitivne pomake na medijskoj sceni u Srbiji. 

 

 



21 

 

VII ZAKLJUČAK 

 

Srpska medijska scena nastavlja da čeka davno obećane reforme u medijskom sektoru. U 

međuvremenu, Molotovljevi kokteli i eksplozivne naprave bacaju se na kuće direktora medija, i 

novinara, a najmanje 15% svih elektronskih medija sa izdatim dozvolama nalazi se pred gašenjem 

zbog besparice koja ih je dovela u situaciju da duguju i regulatorne naknade. Kriza i neregulisani 

odnosi na medijskoj sceni, nakon brojnih lokalnih i regionalnih medija, po prvi put ugasili su i jednu 

nacionalnu televiziju – TV Avala. Pre nekoliko meseci, napisali smo da bi se, ako nova vlada nastavi 

da se uhodava sporim tempom kojim je to do sada radila, lako moglo desiti da jednom kad se bude 

odvažila da uđe u medijske reforme, više uopšte ne bude medija, makar onih elektronskih. Danas, 

ovu konstataciju možemo da korigujemo utoliko što bi rekli da se vlada jeste odvažila da uđe u 

medijske reforme, ali za sada još uvek samo deklarativno i verbalno. Na praktičnom planu nastavlja 

se po starom. Paralelno sa punim ustima povlačenja države iz medijskog vlasništva, vlada, kako 

poručuju iz direkcije „Politike“, još jednog od medija u kome država vlasnički učestvuje, „razgovora 

sa novim [privatnim] suvlasnikom „Politike“ o budućim odnosima u toj kompaniji“.  Budući odnosi, 

kako se makar u „Politici“ ispostavilo, svode se na to da privatni suvlasnici postaju „tihi partneri“, 

odnosno, da ne učestvuju u upravljanju, ostavljajući državi mogućnost neograničenog uticaja i na 

medije u kojima nije isključivi vlasnik. Ovakav razvoj događaja ne sluti na dobro, koliko god nas 

nova vlada uveravala u suprotno. 

 


