
      
ASSOCIATION OF INDEPENDENT ELECTRONIC MEDIA   
 
 

OVERVIEW OF MEDIA LEGISLATION  

IN SOUTH EASTERN EUROPE 

- From November 2003 to October 2005 -  

 

This overview refers to the state of media legislation in South Eastern Europe, 

namely Albania, Bosnia-Herzegovina, Bulgaria, Croatia, Kosovo, Macedonia, 

Moldova, Montenegro, Romania and Serbia.  

 

The overview is made on the basis of Stability Pact for South Eastern Europe 

Media Task Force’s summary reports which are prepared under the auspices of 

the Media Task Force by the Media Plan Institute in Sarajevo, with support of 

IREX Media Development Division, Regional Projects. 1 

 

The overview refers to the reporting period between November 2003 and October 

2005 and is focused on three categories of media legislation: 

 

• Broadcasting legislation and regulations, including the licensing 

procedures and division of frequencies to broadcasters, Statute, mandate 
                                                 
1 The participants (persons, institutions and countries) in the project, listed in alphabetical order: 

1. Albania, Albanian Media Institute, Tirana 

2. Bosnia and Herzegovina, Media Plan Institute, Sarajevo 

3. Bulgaria, Dr Vessela Tabakova, Sofia 

4. Croatia, Davor Glavas, BBC correspondent, Zagreb 

5. Kosovo, Driton Qeriqi, Pristina 

6. Macedonia, Macedonian Media Institute, Skopje 

7. Moldova, Angela Sirbu, Chisinau 

8. Montenegro, Association of Young Journalists, Podgorica 

9. Romania, Center for Independent Journalism, Bucharest 

10. Serbia, Milos D. Zivkovic, lawyer, Belgrade 

Project coordinator: Dusko Babic, Media Plan Institute, Sarajevo  



and composition of regulatory bodies, Management of the public 

broadcaster and its independence, balance between private and public 

broadcasters and funding issues such as changes in advertising limits, 

remit of the public broadcaster or audience reach. 

• Defamation and libel Law, including the penal and civil code changes 

relating to defamation, level of fines, burden of proof and special 

protection of public figures.  

• Free Access to Information Act, including the progress or delays in 

adoption and implementation of Access to Information laws. 

 

The overview is compiled by ANEM Legal Department /“Zivkovic and Samardzic” 

Law Office/ with support of ANEM Secretariat. 



ALBANIA 

 

Introduction 

 

In the year 1998, Albanian Parliament has passed the Law on Public and Private 

Radio and Television. For the sake of its implementation, same Law provided for 

an independent regulatory body National Council of Radio and Television 

(NCRT). The NCRT is composed of seven members elected by the Parliament for 

a maximum of two five-year terms; this body acts at the same time as a licensing 

authority and as a supervisor of legality in private broadcasting. By the beginning 

of this reporting period, i.e. November 2003, available licenses and frequencies 

have been allocated according to the Law. 

 

Broadcasting legislation and regulations 

 

Regulations in general can be considered as fair and impartial. However, some 

legal improvements still need to be done. 

 

The Copyright Law came into effect on October 15, 2003 and is also known as the 

«law on piracy». This Law affected many TV stations. Acting according to this 

Law, on December 22nd 2004, NCRT revoked broadcasting license held by private 

TV station Shijak TV due to the repeated transmissions of unauthorized 

programs.  

 

In March 2004, Member of the Albanian Parliament, Mr. Ben Blushi, former 

journalist, called The Commission of Laws to draft the necessary legislative 

amendments aiming to prevent the Albanian media from publishing and 

broadcasting indecent material, in the sense of bloody and hard images, 

damaging the psychological well-being of the public.  

 

In July 2004, Parliamentary Committee on Media agreed on the need to amend 

the present Law on electronic media, due to digital TV entering the market and 



the fact that the present Law does not regulate digital TV. Many companies took 

this legal gap as permission to start with digital TV operations without licenses 

from NCRT, violating in that manner copyrights regulations, while in the 

following months Parliamentary Committee on Media could not reach consensus 

regarding the proposed amendments to the Law on electronic media which would 

regulate the issue of digital broadcasting. The debate on the draft Law on digital 

broadcasting continued also during April 2005, when several debates on the draft 

Law were held. The forum this time was the Parliamentary Committee on Media. 

NCRT reproached the debated draft to be threatening for the principle of non-

discrimination of the broadcasting operators and that its implementation would 

create a number of technical problems. Strong concerns were also expressed that 

the draft allows for the establishing of monopoly in the field of digital 

broadcasting.  

 

The Parliamentary Committee on Media forwarded the draft law to the 

Parliament to decide whether to adopt the draft which had the approval of the 

Committee, or to take into consideration concerns of NCRT.  

 

The draft law on broadcasting entered the voting procedure during the summer 

of 2005. In the last plenary session before closing for the election, it was declared 

that the bill did not receive the necessary votes to be approved. Even though 

many members of the Parliament protested over irregularities in the counting of 

votes, Parliament speaker, Servet Pellumbi, said that new Parliament emerging 

from the election shall discuss and approve the law on digital broadcasting in 

Albania.  

 

Statute, mandate and composition of regulatory bodies 

 

National independent regulatory body, National Council of Radio and Television 

(NCRT), is composed of seven members elected by a Parliament. According to the 

Law on Public and Private Radio and Television, the President proposes one 



member as candidate, while the Parliamentary Committee on Information and 

Media proposes the others. 

 

Chairman of the National Council of Radio and Television (NCRT), Mr. Sefedin 

Cela, who was heading the NCRT since its establishment in mid 1998, resigned in 

the last week of July 2004. Mandate of Mr. Cela was to end at mid 2005. 

Resignation of Mr. Cela coincided with the end of the mandate of three members 

of the NCRT. During the August 2004 new members were elected, and in early 

December, Parliament voted Mr. Halil Lalaj as the new chairman of the National 

Council of Radio and Television, NCRT. Mr Lalaj, a journalist by profession and 

former member of the Albanian Parliament, will serve a 5-year term. In his first 

declaration Mr. Lalaj expressed the need for the NCRT to fight piracy, which 

flourishes in certain television stations.  

 



Management of the public broadcaster and its independence 

 

In mid November 2003, there was a routine change in the Steering Committee of 

Public Albanian Radio and Television – ART, since their term had expired. New 

Committee has thirteen members chosen among representatives of the political 

parties, President’s office, journalists associations, various NGOs and public 

figures.   

 

In the beginning of 2004, acting on numerous complaints and accusations of 

union of ART’s employees regarding the poor professional and technical state of 

national broadcaster, which they blamed for bad management of ART, accusing 

the General Director of misuse of ART’s funds and stating the concerns that he 

stayed on that position more because of his political connections than to his 

professionalism, Steering Committee has more than once discussed the election 

of new General Director, without success though.  

 

During May and June 2005, pressure on ART’s General Director increased from 

different circles requesting his resignation. This was caused by the charges 

pressed against the General Director by the director of the State Audit Authority 

(SAA), which conducted an audit control of management of the public 

broadcaster and registered various violations, for which it held the General 

Director primarily responsible. In most of the cases, SAA found that the General 

Director had not acted against other parties when they failed to comply with their 

contractual financial obligations towards the Albanian public broadcaster, which 

had further weakened the financial situation of the public broadcaster. SAA 

accused the General Director of abuse of office. 

 

Balance between private and public broadcasters 

 

At the meeting with NCRT and Parliamentary Committee on Media held in 

January 2004, private broadcasters argued that they suffered heavy financial 

obligations towards the State, while such obligations did not apply to ART.  They 



also considered the annual license fee and the frequency fee too high and 

requested revision. The NCRT representatives and the members of Parliamentary 

Committee on Media agreed, but added that changes could solely be achieved 

through legislative amendments, and declared that the Albanian Law on 

Electronic Media needed substantial amendments. However, no such changes 

have been proposed to the Parliament yet. 

 

Funding issues /advertising limits, remit of the public broadcaster 

or audience reach/ 

 

According to the NCRT’s annual report, released in March 2004, 46% of the 

income of the broadcasters came from advertisement, 5% from donations or 

other forms of sponsorship and 49% from sources not related to the media. It is 

difficult to establish precisely what those other sources are. The report has been 

approved by the Parliament. The NCRT also released figures for the territorial 

coverage by the broadcasters. The two national private TV broadcasters, TV Klan 

and Telearberia (TVA) cover respectively only 42,68% and 30,1% of the territory 

of Albania. The public broadcaster ART covers only 73,3% of the territory. 

According to the NCRT report, by the end of 2004 the private TV channels should 

reach an average coverage up to 46,9 % of the country’s territory. On the other 

hand, the two national private radio stations cover over 75% of the territory, 

which is more than the percentage required by the legislation.   

  

Defamation and libel Law 

 

At the beginning of this reporting period, existing defamation/libel legislation 

was not at all satisfactory. It is treated both in criminal and civil low, and does 

not offer sufficient protection against undue charges.  

 

Penal and civil code changes relating to defamation  

 



The working group established in April 2004 under the auspices of the Open 

Society Justice Initiative, New York, and the Albanian Media Institute, has 

presented in July 2004 its first draft on amendments to the Albanian Defamation 

Law. This draft, which contains amendments to the current Criminal Code and 

the Civil Code was presented and discussed in two round tables, one with lawyers 

and legal experts and the other with journalists. Even though both groups 

appreciated the amendments, legal experts were less willing to accept full 

decriminalization of defamation, while the journalists requested an even more 

detailed regulation of civil defamation.  

 

The final draft that was to include some of the suggestions received during the 

round tables was expected to come out in September and presented to the 

parliament. 

 

In its first months on duty after the elections, in September 2005, new Prime 

Minister of Albania issued an order which bans Ministries and other State 

institutions under the control of the Council of Ministers to file criminal charges 

for defamation and insult against journalists. The order was welcomed by the 

public in general and in specific by the media sector in Albania. However, 

journalists continue to plead for a full abolishment of the provisions on 

defamation and insult of the Albanian Criminal Code. 

 

Level of fines, burden of proof and special protection of public 

figures  

 

Nevertheless, regardless to the legislation efforts, Albanian Courts are repeatedly 

convicting the publishers of newspapers for defamation. In less than two months, 

May and June 2004, Prime Minister was twice awarded damages for defamation. 

European and international institutions, including The Monitoring Committee of 

the Parliamentary Assembly of the Council of Europe strongly protested over 

such abusive application of the civil defamation laws and requested legislative 

improvements regarding the issue. 



 

Freedom of access to information Law 

 

In 1998, the Albanian Constitution has recognized the right to information, and 

in June 1999, the Freedom of Information Act (FoIA) was adopted. In general, 

this Law is considered good and in accordance with European standards. It 

grants all citizens the right to obtain any official document that is not considered 

off-limits by other laws, such as the Classified Information Law. Persons that 

request information do not have to justify their request, and any refusal to 

provide information must be in a written form. However, there is a stark 

discrepancy between the letter and spirit of the law, and its fairly poor 

implementation.  

 

One of the rare moments in which implementation of this Law was publicly 

discussed was on the occasion of first court ruling in this matter. By this ruling, 

the District Court in Tirana found the Ministry of Education to have violated its 

obligation deriving from the Law on Access to Information. 

 

In June 2004, the Albanian Helsinki Committee requested the Constitutional 

Court to consider whether certain provisions of the new Law, enforcing officials 

and their families to declare their wealth, was in violation of the Constitution of 

the Republic and the Access to Information Act. There was a hearing and 

Constitutional Court is expected to give its decision in the near future. 

 

BOSNIA AND HERZEGOVINA 

 

Introduction 

 

Bosnia-Herzegovina still remains very specific country, hardly to be compared 

with other states and societies, not only in the field of news media, but in general. 

Complex state structure with multiple levels of governance, over-saturated media 

market and fact that all of the relevant legislation and regulation documents are 



adopted as a result of an overwhelming pressure from the Office of the High 

Representative (OHR), are only some of the reasons for the present state in which 

the legislation works brilliant on the paper, but in practice there is no one to 

implement it.   

 

Broadcasting legislation and regulations 

 

In May 2002, the High Representative issued a package of decisions providing a 

legal framework for three public broadcasters in the country, officially titled the 

Law on the Basis of the Public Broadcasting System and on the Public 

Broadcasting Service of Bosnia-Herzegovina, the Law on Radio-Television of the 

Federation of Bosnia-Herzegovina (RTVFBiH), and the Law on Radio-Television 

of Republika Srpska (RTRS).  According to it,  the Public Broadcasting Service, 

named as BHTV1, should be a nation and countrywide broadcaster, while the 

other two will remain as entity-based public broadcasters. Distribution of 

broadcasting fees formula should guarantee 58 percent of the fees to the entities 

public broadacsters and 42 percenet to BHTV1, plus Brcko District. The PBS 

programming should reflect ethnic, cultural, social, religious and related 

pluralism and diversity. This legal framework has been highly esteemed by the 

Council of Europe's (CoE) media experts. However, projected formula of 

distribution of broadcasting fees did not work out for many reasons. Rate of 

subscription fee has fallen even below 35 percent.  

 

In order to overcome the problem, the OHR tasked the BBC Consultancy team, 

responsible for restructuring of the PBS, with drafting of a new Broadcst Act,  at 

the time called – ”model law”. This Draft prescribes that the Board of Governors 

of all three public broadcasters shall be appointed by the respective Parliament, 

as well as a new formula for collecting broadcasting fees, officially formulated as 

”subscription tax”, via telephone bills.  

 

In February 2004, the Executive Commission of the Board of Governors of the 

PBS has made a new draft of amendments to the current Law on PBS, focused in 



particular on a stronger role of the civil sector in appointing members of the 

Board of Governors of the PBS. The so-called Model Law on PBS has been tacitly 

abandoned, retaining only the prescribed collecting the RTV subscription fee via 

phone bills. Shortly, in March 2004, new controversies emerged over the Draft 

Law on Public Broadcasting System, mainly over the position and competencies 

of the Communications Regulatory Agency (CRA), stating that the CRA would 

have the mandate that it does not have under the Law on Communications. 

Finally, in July 2004, the Parliament has passed the Law on Public Broadcasting 

System and Service, which lays down the structure of the broadcasting system in 

the country and establishes a joint legal entity – called Corporation, responsible 

for infrastructure, international presentation and foreign programs, regulating 

relations between the three public broadcasting services. A second Law, which 

should regulate the Broadcasting Service, its registration, activities and 

organization, was not adopted until September 2005, and only after concession 

made upon the request of Bosnian Croats for three channels in the languages of 

the constituent people, which was firstly rejected by OHR, OSCE, EC and CoE, 

but later endorsed by the international community’s representatives in BH by 

allowing three production centers in Sarajevo, Banja Luka and Mostar. According 

to many media experts, journalists and politicians, this was regarded as just one 

step toward exclusive national channels. Bosnian Croats insisted on an exclusive 

Croat channel, as the only way to protect their linguistic, cultural and national 

identity. However, the Constitutional Court had not found any violation of so-

called vital national interests in the proposed Law on PBS, as suggested by 

Bosnian Croats and The Law on PBS has been finally adopted by both houses of 

BH Parliament. This amended law regulates procedure of appointments of 

management bodies as well as of members of Board of Governors. The Law also 

prescribes collection of RTV tax, which is not a subscription fee, but a tax paid for 

possession of radio and TV sets. This should secure more reliable way of 

financing of the PBS. 

 



In 2004, Council of Communications Regulatory Agency had passed The Rule on 

Media Concentration and Cross-Ownership over Electronic and Print Media and 

Watershed Principle on Program in Relation to Broadcast Time. 

 

The Rule on Media Concentration and Cross-Ownership is harmonized with the 

best European practices in the field of media concentration and pluralism. One 

physical or legal entity cannot own two or more radio or two or more TV stations, 

which cover the same population range. Only in exceptional cases, dealing with 

some technical requirements, or compliance with some international obligations, 

the CRA can issue a license by which certain transmitters cover the same 

population from different locations and different frequencies. With respect to 

Cross-Media Ownership, a physical or legal entity that owns print media can own 

one broadcast media, either radio or TV, at the same time.  

 

Watershed Principle on Program in Relation to Broadcast Time represents 

amendment to the Broadcasting Code of Practice, designed to protect minors 

from harmful programs, which can be broadcast only in the period from 10 p.m. 

to 6 a.m.   

 

Statute, mandate and composition of regulatory bodies 

 

Communications Regulatory Agency was originally established in 2001 by a 

Decision of the High Representative, combining the competencies of the 

Independent Media Commission (broadcasting) and the Telecommunications 

Regulatory Agency (telecommunications). In 2002, the mandate and 

responsibilities of CRA were finally defined.  

 

In April 2004, the CRA Council invited tenders for new members of the Council, 

since their mandate was expiring. But unlike previous practice in which 

appointment of the Council's members had been the responsibility of the Office 

of the High Commissioner, selection of new members was to be a domestic 

responsibility. The members of the Council are appointed for four-year term. 



Even though deadline for submission of applications was May 25, 2004, it was 

not before the April 2005 that The House of People of the Bosnia-Herzegovina 

Parliamentary Assembly confirmed the appointment of the new Council of CRA, 

previously approved by the House of Representatives, according to a proposal by 

the Council of Ministers. The new Council comprises the following members: 

Neven Tomic, Mahir Hadziahmetovic, Mehmed Spaho, Branislav Bozic, Rajko 

Popovic and Sead Mulabegovic. The new Chairman of the Council is Neven Tomic 

and Mahir Hadziahmetovic has been elected vice-president. 

 

Management of the public broadcaster and its independence 

 

Editorial independence of public broadcaster formally exists. Existing rules 

should safeguard independence but are still to be proven in practice. Discussions 

over new law on PBS and its reorganization were heavily politicized. Some of the 

proposed provisions were designed to impose political influence through the 

process of appointment of the PBS steering committees. 

 

In May 2004, Milan Trivic was appointed as the new Director of the public 

broadcaster BHTV1. Mr. Trivic is an experienced TV journalist, from the former 

RTV Sarajevo. He spent last decade in London with his own independent TV 

production company. Before his official appointment, Mr Trivic presented his 

ideas on how to improve the PBS in the country. 

 

Funding issues /advertising limits, remit of the public broadcaster 

or audience reach/ 

 

At the beginning of 2004, an agreement was reached over subscription fee, 

officially named “subscription tax”, i.e., the fee based on the possession of radio 

and TV sets. Starting from January 2004 in the Republika Srpska, and from 

March 2004 in the Federation of B-H, the subscription fee of KM 6 per month 

(cca. 3 EURO), has been included in the telecommunication bills of fixed phone 

lines without the option of separate payment. 



 

According to the data from March 2005, BHT1 still has not reached a significant 

national audience. As a matter of fact, its audience share is even declining, 

reaching only 4.5 percent of the total audience share.  

 

Defamation and libel Law 

 

Bosnia and Herzegovina was one of the first countries in the region which has 

adopted its Defamation Law – in Republika Srpska in June 2001, and in the 

Federation of Bosnia and Herzegovina in November 2002. The Laws were passed 

separately, but basically in identical texts, allowing trials of this kind exclusively 

in civil cases. The laws themselves are regarded to as outstanding achievements 

in this field of media regulation. In brief, defamation has been fully 

decriminalized. Nevertheless, number of civil cases still has multiplied to several 

hundreds in the past years. In the Sarajevo Cantonal Court alone there are some 

300 pending cases. Implementation, or it would be better to say – interpretation 

of this Law has been problematic and controversial, so far. 

 

The main responsibility for such situation rests with print media. Unlike 

broadcast media, under close scrutiny of Communication Regulatory Agency 

(CRA), print media in the country should be self-regulated. But since self-

regulation formula did not work so far, print media are left to do whatever they 

want. The striking example for such irresponsible behavior of print media outlets 

were 2002 October elections. Namely, the country has witnessed the restoration 

of hate inspiring language in the print media. Press-Council, the self-regulatory 

body, simply failed to perform its duty in a proper manner. Both the public and 

media did not benefit from it. In order to resolve such situation, courts used to 

issue so-called “temporary bans” until the civil case was settled. Temporary 

ban(s) related only to certain issue/topic not to be subject of media coverage for 

certain period of time. Many agree that such temporary bans mean an open 

censorship.  

 



Level of fines, burden of proof and special protection of public 

figures  

 

According to the Defamation Laws, both in Republika Srpska and Federation of 

Bosnia and Herzegovina, burden of proof is with the plaintiff. Prescribed fines are 

huge and according to the Federal Ombudsman's special report are having a 

chilling effect in the context of self-censorship. Fines determined by court rulings 

however amounted between 1000 and 4000 EURO, only occasionally higher.  

 

Freedom of access to information Law 

 

Freedom of Access to Information Law (FoIA), has been adopted in BH, but its 

implementation is still in its rudimentary phase. General public, journalists and 

civil servants – did not yet realize the full importance of this law. 

 

Even the OSCE Mission to B-H, recognizing the problem of non-implementation 

of the Law, issued a leaflet explaining the importance of free access to 

information. The leaflet was posted online at the time of the disputes regarding 

Ramadan programming.  

 



BULGARIA 

 

Introduction 

 

The media sector has generally benefited from the positive economic and political 

development in the last fourteen years. Advertising market is growing rapidly. 

Nevertheless, for several years there is an ongoing debate regarding the public 

broadcasters, its transformation into the public service, its funding and the way it 

should be governed.  

 

Broadcasting legislation and regulations 

 

The Parliamentary Committee on Media started drafting amendments to the 

Radio and Television Law, adopted in 1998, immediately after the elections and 

change of the ruling majority in Parliament in 2001. The amendments however 

cannot be assessed unequivocally. The reduction of political interference in the 

licensing process and the replacement of the licensing requirements for cable 

operators by registration can be regarded as a step forward. 

 

On the other hand, media lawyers and experts emphasized the lack of sufficient 

guarantees with respect to the independence of the regulatory body, inadequate 

expert knowledge and professionalism on the part of the members of the 

regulatory body, legally-restricted competence of the regulatory body, gaps and 

lack of clarity in the licensing procedures, lack of clarity in the regulation of the 

management and financing of the Bulgarian national television (BNT) and 

Bulgarian national radio (BNR). All of this leads to conclusion that there is a need 

for a new Law. However, drafts from November 2002 and February 2003 failed 

due to the strong opposition and rejection on behalf of the media and legal 

experts.  

 

Debate on the broadcast legislation in Bulgaria continued during the following 

months, particularly regarding the position and composition of the Council of 



Electronic Media, but appeared in public debate again in January 2004 due to 

two reasons; the first one was the Report of the Parliamentary Culture and Media 

Committee to the Parliamentarian Assembly of the Council of Europe which 

stated that the pressure over the media was exercised in Bulgaria. The second was 

an Agreement on exclusive rights for selling advertising on BNT, signed by the 

General Director with the Russian company ”Video International”, without the 

consent of Board of Governors of BNT.  

 

During the remaining months of 2004, and beginning of 2005, working group of 

media lawyers and media experts, representatives of 14 media and journalist 

organizations, interested groups and representatives of public broadcasters (BNT 

and BNR) continued to discuss the Broadcasting Act Draft. Even though it was 

decided to finish the work on the draft by September 20, 2004, the job has never 

been done. During the year of 2005, adoption was several times postponed, 

waiting the parliamentary elections. Up to date the Law was not adopted.  

 

Licensing procedures 

 

Since 2002, licensing procedures have been stopped. The parliamentary majority 

adopted a decision to draft a Strategy on development of broadcasting.  The 

strategy was to be drawn by the Council for Electronic Media operating on the 

basis of the Radio and Television Law and Telecommunications Act. After its 

drafting, the Strategy was to be adopted by the Parliament. However, the 

parliamentary majority postponed the adoption quoting various reasons and 

thus, in 2002 the licensing process was blocked, since under the 2001 

amendments, only terrestrial broadcasters are subjected to licensing.  

 

At the end of March 2005, there was an official announcement that the Strategy 

will be included on the agenda of the Parliament. There were a lot of comments 

about the reasons for this intention less than three months before parliamentary 

elections. Eventual adoption of the strategy would have meant possible licensing 



procedures for some frequencies at the very end of the mandate of the ruling 

majority. 

 

Nevertheless, in October 2005, adoption of the Strategy and licensing of the 

terrestrial broadcasters was blocked once again. Currently, there is a registration 

procedure in place for cable and satellite operators. 

 

Statute, mandate and composition of regulatory bodies 

 

After the Simeon II National Movement had won the June 2001 parliamentary 

elections, the new Parliamentary Committee on Media started drafting 

amendments to the Radio and television Law, adopted in 1998. The amendments 

from 2001 left the clear impression of being politically motivated and this 

impression was proven to be true. The amendments terminated the mandate of 

the existing regulatory body and replaced it with a new one, the Council for 

Electronic Media (CEM).  

 

The CEM consists of nine members, of which Parliament proposed five, and the 

President four. Later, in the procedure of amending the Radio and Television 

Law, expert group reached consensus over the composition of the regulatory 

body in a way that three out of nine members are to be proposed by the 

Parliament, 3 by the President and 3 by citizens.  

 

Management of the public broadcaster and its independence 

 

In February 2004, after several discussions regarding the violations of the law in 

Bulgarian National Television (BNT) and the behavior of its General Director, 

The Council of Electronic Media (CEM) finally decided to dismiss the General 

Director. Decision was passed on a tight majority, just 5 out of nine members 

voted in favor of the decision.  

 



Appointment of Emil Vladkov, a 75-year old professor in telecommunication 

technologies, as a new Director General of the Bulgarian National TV, raised 

concerns with regards to the independence of BNT. New General Director himself 

could not endure the pressure and resigned only a month later. Subsequently, in 

July 2004, provisional Executive Director of BNT was appointed, but only until 

the September when, after the public tender for the appointment was held, CEM 

appointed as a General Director Mrs. Uliana Pramova, experienced TV reporter 

and news anchor.  

 

Funding issues /advertising limits, remit of the public broadcaster 

or audience reach/ 

 

Funding of the public broadcasters BNT and BNR remained one of the most 

controversial issues, especially the fact that they are funded from the state 

budget. Advertising on BNT is restricted to only 15 minutes per day. 

 

While liberalization of advertising rules is expected in the new Media Law, the 

parliamentarian committee on healthcare proposed and voted for restrictive 

measures in the Healthcare Law concerning advertising of liquor in May 2004. 

 

In March 2005, the Association of Bulgarian Broadcasters stated in their report 

that the Bulgarian media earned 161 million leva (cca. 82.3 million euros) in net 

revenues from advertising in 2004. TV stations hold the biggest share, 53 

percent, of the national advertising market, with the nationwide broadcasters’ 

BTV, Nova Television, and Bulgarian national television (BNT) controlling most 

of that share. The commercial Nova Television retained second place, next to the 

leading commercial broadcaster BTV, but replacing the state-run BNT. Its 

growing success is partly attributed to the “Big Brother” reality show. 

 

Defamation and libel Law, Level of fines, burden of proof and special 

protection of public figures 

 



The Bulgarian Penal Code relating to defamation and libel was changed in 2000 

after very long and active campaign led by the NGOs. Law was furthermore 

amended in 2003. The amendments restricted the possibilities for criminal 

prosecution. The prosecutor’s office no longer had the power to initiate 

proceedings when insult and libel were directed towards officials in duty, or in 

connection to their duties. Criminal prosecution is now only possible when the 

affected party files a complaint. 

 

The maximum punishment for libel and insult is now a fine of 7.000 EURO, 

instead of imprisonment.  

 

The research shows, however, that the number of charges did not go down after 

the change of the Penal Code.  

 

Freedom of access to information Law 

 

The Access to Public Information Act came into force in July 2000. The Act 

clearly states that “no restrictions to the right of access to public information 

shall be permissible, unless the latter is information classified as state or other 

kind of protected secrecy in cases provided for by an act of Parliament.” In spite 

of the difficulties in implementing the right to access information the situation 

was developing relatively smoothly.  

 

However, some negative and dangerous developments for the media, freedom of 

speech and right of the citizens to be informed appeared with respect to the 

adoption of the Classified Information Act. Act showed the tendency towards less 

openness and transparency of the state government.  

   

Pressure from the civil sector (NGO’s), however, forced the parliament not to 

adopt changes to the Penal Code in 2003, aiming to introduce penalties of up to 

15 years of imprisonment for so called “unregulated access to classified 

information”.  



 

In May 2004, the “Access to information program” presented its annual report on 

access to information in Bulgaria in 2003, saying that “information seekers 

continued to encounter difficulties caused by the unwillingness of the institutions 

to fulfill their obligations and referrals to formal, procedural reasons to withhold 

access to public information”. In 2003, no-motive refusals and silent refusals 

have been the most typical reasons why access to public information was 

withheld. Twenty nine court cases under the Access to Public Information Act 

were conducted in 2003. In 13 of the total 29 cases, court appeals have been filed 

by citizens. Ten cases were initiated by NGOs and 7 by journalists.   

 

However, in general, there is a stable positive tendency related to implementation 

of the Access to Information Law in Bulgaria.  



CROATIA 

 

Introduction 

 

One of the rare countries in which ownership data are kept secret due to the fact 

that there was more than several life treating attacks, including shooting and 

serious beatings of media owners, is Croatia. 

 

Broadcasting legislation and regulations 

 

The Law on Croatian Information and News Agency was adopted in 2001. The 

Law on Media, the Law on Electronic Media and the Law on the Croatian Radio 

Television were adopted during the 2003. In April 2004, Parliament adopted the 

new Law on Media. Key controversies remained, however, in the field of 

concentration of the ownership and protection of the sources of information. The 

new law defines concentration as owning more than 40 percent of the market’s 

share of daily papers or newsmagazines, while regarding the protection of the 

sources, new Law requires journalists to disclose the source of information “if the 

public interest to know the source prevails over the interest of journalist to 

protect it”. This too unclear definition opens possibilities for arbitrary decisions 

and could create a potential threat, especially to investigative reporters. 

 

In January 2005, The Government announced its desire to change the Law on the 

Croatian Radio Television (HRT), mostly in the part that deals with the election 

of the HRT Council, which would, according to the proposed changes, have 25 

members, out of which 22 will be appointed by NGOs and the civil society sector. 

Although the proposed changes were in line with European standards, opposition 

parties and a large part of civil society have seen them as a well-covered attempt 

by the ruling party (HDZ) to control public TV and radio. 

 

Licensing procedures 

 



After the adoption of amendments to the Council for Radio and TV’s by-laws in 

June 2003, licensing procedure has been more efficient and much faster than 

earlier. Licensing procedure is fair, unbiased and in general terms independent 

from political interferences.   

 

Since the end of February 2004, Council of Electronic Media hasn’t been 

appointed. There were 26 radio stations with expired licenses, with no competent 

body to renew them. The list included even the public service – HRT, which 

needs the Council’s approval of its license to start broadcasting. New Council of 

Electronic Media was appointed by the Parliament in April 2004 and started its 

activities in late July 2004. In August 2004, Council commenced the formal 

procedure for opening a new tender for frequency allocation.   

 

In November 2004, the Council of Electronic Media announced a public tender 

for renewal of licenses that expired in the period from June 2003 to October 

2004. Applicants had to submit their applications and related documentation by 

December 17, 2004. After reviewing the applications, the Council’s sources said 

that for 27 of the total 29 applicants, renewal of licenses would be “just a 

formality”. The process was to be completed by January 2005.  

 

In April 2005, Council of Electronic Media opened a new tender for 23 radio and 

TV frequencies. Most of these frequencies are for smaller cities, thus less 

attractive markets and almost marginal audiences, and will not change the 

existing market and audience share on the Croatian broadcasting scene.     

 

Statute, mandate and composition of regulatory bodies 

 

Since the adoption of the Law on Electronic Media in late July 2003, 

appointment of the new Council was not conducted. Due to the change of the 

Government, appointment of the new Council was postponed until the early 

spring of 2004. 

 



In the meantime, OSCE Mission to Croatia, local NGO’s and the Stability Pact’s 

National Working Group (NWG) have objected and strongly recommended to the 

Government of Croatia to amend the Law on Electronic Media regarding the 

composition and appointment of the Council for Radio and TV, since in their 

view, much power is given to the Parliament and political parties in appointment 

of the Council, while civil society and NGO’s have only a marginal role in 

selecting and appointing Council’s members. Nevertheless, in April 2004, 

Parliament appointed a new Council of Electronic Media according to the non-

amended text of the Law on the Electronic Media.  

 

Taking seriously public’s reproaches about its independence since CEM’s office 

was in the building of the Ministry of Culture, Council of Electronic Media has 

moved to new premises during October 2004. Action was greeted broadly.  

 

Management of the public broadcaster and its independence 

 

Local NGO’s and international watchdog organizations (including OSCE and 

CoE) have complained about the visible and to a certain degree decisive role of 

Parliament in appointing members of HRT Council, which could seriously affect 

Council’s independency and impartiality. After months of delay, the HRT (PBS) 

Council was formed and gathered for the first session in December 2003. 

 

In February 2004, Stability Pact's NWG, local NGO's, CoE and OSCE experts 

suggested to the Government to amend the Law on HRT, primarily regarding the 

procedure of appointing HRT's Council members and securing its independence. 

Amendments go for direct appointment of representatives of civil society to the 

Council, bypassing the Parliament and Government's interference. In order to 

secure normal completion of the procedure of electing of the new General 

Director, an agreement was reached to enable the current Council to complete its 

mandate in the present form. In March 2004, the HRT Council elected and 

appointed Mirko Galic as  the HRT’s General Manager. Election of Mr Galic, 

previously “temporary General Manager”, was widely expected. Only a month 



later, HRT Council accepted the list of candidates proposed by the general 

manager, Mirko Galic, and appointed new sector managers and key editors. 

 

Balance between private and public broadcasters 

 

The new Law on Electronic Media (adopted in late July 2003) defined more 

precisely the balance between public and commercial broadcasters. For the first 

time, the new Law introduces allocation of 3% of the mandatory subscription for 

TV service to the commercial TV stations, while until July 2003 the whole 

subscription was used exclusively by HRT. Approximately 3 million EURO per 

year will be used only for productions of the public interest of commercial 

stations, i.e. news production, documentaries, broadcasting on the languages of 

national minorities and ethnic groups, etc. It was expected that this change would 

stimulate higher-quality production of commercial broadcasters (both radio and 

TV) and offer better public service to the audience. However, The Council of 

Electronic Media allocated the first installments for supporting pluralism in 

broadcasting after more than two years, to 93 radio and 17 TV stations. Radio 

stations received financial support in the range of 1.200 to 35.000 EURO, and TV 

stations from 35.000 to 110.000 EURO. 

 

CME (Central European Media Enterprises) bought Nova TV, the first 

commercial TV station in Croatia with national coverage. Total financial package 

is reportedly worth 24 to 26 million EUROS. Nova TV’s audience reach and its 

advertising market share have been seriously damaged by the internal feud 

between two factions of the shareholders. With a new owner and a substantial 

investment in programming acquisition, it is to expect raise of Nova TV’s 

audience and advertising market share, both against HRT and RTL Croatia. Some 

of the HTV’s higher profile journalists and editors have accepted transfer to Nova 

TV (program director, editor-in-chief of the news production, etc) thus creating a 

more competitive labor market.   

  



Funding issues /advertising limits, remit of the public broadcaster 

or audience reach/ 

 

The new Law on Electronic Media, adopted in late July 2003, defined more 

strictly advertising limits on HRT and monitoring of the potential breaches of 

these regulations. 

 

The Association of Commercial TV Stations filed in July 2005 lawsuit at the 

Zagreb Municipal Court against HTV, claiming “constant breaches of the limits of 

minutes of commercials per hour as defined by the Law on Electronic Media in 

HTV 1 and HTV 2 programming”. HTV’s management did not deny the 

accusations, but considered the breaches as “only occasional” and “irrelevant 

both for the commercial income of HTV and the market share of commercial TV 

stations”. HTV accused the Association of Commercial TV Stations that by filing 

the lawsuit, the Association would in fact like to amend the Law on Electronic 

Media and the Law on HTV, making them more favorable to commercial TV 

stations. 

 

Defamation and libel Law 

 

As a result of a joint action of local NGO’s and international institutions that 

raised a pressure on the Government to change provisions that criminalized 

defamation, amendments to the Penal Code adopted by the Parliament in June 

2003, decriminalized defamation. In the meantime, an objection was filed with 

the Constitutional Court. In January 2004, the Constitutional Court invalidated 

Amendments to the Penal Code, and the old pre-June 2003 Penal Code is 

effective again. In the current Croatian legal system, attack on reputation and 

dignity may be treated either as a civil law offense or a criminal offense. Croatian 

Penal Code still prescribes prison sentence of up to one year for defamation. The 

media community is requesting complete decriminalization of defamation. 

 



A group of prominent Croatian lawyers and experts have started an initiative to 

amend this legislation and to bring it closer to European standards. Stability 

Pact's NWG, local NGO's, CoE and OSCE experts have urged the Government to 

amend the Penal Code and move to decriminalization of defamation. 

 

In April 2004, the Ministry of Justice completed the new Draft Penal Code. After 

the Government’s approval, draft was supposed to go into the parliamentary 

adoption procedure; however it has not been adopted yet. 

 

According to the data from March 2005, there are close to 1.000 pending 

defamation/libel cases against journalists in backlogged courts. 

 

Level of fines, burden of proof and special protection of public 

figures  

 

Current Croatian Criminal Code allows prison sentence up to one year for 

defamation or libel.  

 

On the occasion of the confirmation by the Supreme Court of two-month 

suspended sentence for defamation to the reporter Ljubica Letinic, the Croatian 

Justice Ministry supported the sentenced reporter, saying that after changes were 

made to the Penal Code, defamation in journalism has been decriminalized de 

facto, but not yet de jure. 

 

Freedom of access to information Law 

 

The Croatian Parliament adopted the Access to Information Law in 2003. It was, 

unfortunately, known from the beginning that the adoption procedure did not 

follow the rules strictly, even though Access to the Information Law defined the 

matter according to the highest professional standards. Shortly, objection was 

filed to the Constitutional Court to review adoption procedure, and the Law was 

annulled in January 2004.  



 

In March 2005, New York-based Committee to Protect Journalists (CPJ), in its 

annual report, section dealing with Croatia, stated that improving regarding the 

access to the public information is needed: “Government press offices routinely 

withhold information and ignore journalists’ requests for official records”, reads 

the CPJ’s “Attacks on the Press in 2004”, a worldwide survey. 

 

The current regulation stipulates that government and public services have the 

right to deny access to a «certain type of information». This wording is broad and 

may be subjected to different interpretations. Journalists and their professional 

organizations are looking for more precise wording, so that access to information 

may be restricted only for «confidential documents of significant importance to 

national security». 



KOSOVO 

 

Introduction 

 

Most certainly, no other field of Kosovo society went through more dynamic post 

war development than the media scene. Aware of the fact that the freedom of 

speech was one of most important democracy principles, and supported by 

governmental and non-governmental donors who arrived to Kosovo, media scene 

in Kosovo experienced development boom.  

 

Broadcasting legislation and regulations 

 

United Nations Interim Administration Mission in Kosovo (UNMIK) decided, 

after it took the administering of Kosovo, to declare applicable laws that were in 

force before 1999. However, after the strong protest, Special Representative of 

the Secretary General (SRSG), Bernard Kushner decided to reintroduce laws 

existing before Kosovo was striped of its autonomy in 1989. Due to the 

impossibility to apply such obsolete media laws, it was clear that something was 

needed to be done. 

 

On June 17th 2000, SRSG Bernard Kushner announced Regulation no. 2000/36 

on the licensing and regulation of the broadcast media in Kosovo, and Regulation 

no. 2000/37 on the code of conduct for the print media in Kosovo.  

 

First one regulated the licensing procedures and establishment of the Temporary 

Media Commissioner (TMC) who was responsible for the development of 

independent and professional media. Second one, known as the Print Code of 

Conduct, prescribed that the print media shall be self-regulated. However, TMC 

was supposed to be competent until Press Council is established. The Press 

Council exists since August 2005 and now, print media are indeed self-regulated.  

 



In July 2005, SRSG Soren Jessen Petersen promulgated the Law on Independent 

Media Commission and Broadcasting, which the Kosovo Parliament adopted in 

April. This Law has set in motion transition period for the Office of the 

Temporary Media Commissioner, which evolved into the Independent Media 

Commission (IMC), as the regulatory body. The IMC was projected to be a fully 

independent regulatory agency, and it is now in charge of the licensing and 

regulation of broadcast media in Kosovo.  

 

Regarding the other laws and regulations important for the media, in August 11th, 

2004, the Central Election Commissions of Kosovo issued Electoral Rule 

No.10/2004 entitled Media during the Electoral Campaign, which regulates 

media performance during electoral campaign from 22nd September until 22nd 

October 2004.  

 

The Kosovo Parliament adopted a Law on Copyright on September 27. 

Nevertheless, in a race to complete the legislation before the end of the 

parliamentary mandate, the Law was adopted without holding public hearings. 

The TMC, broadcasters’ association (AMPEK) and all three Kosovo-wide 

television stations filed a complaint.  

 

Licensing procedures 

 

Untill the end of 2003, the Temporary Media Commissioner (TMC) completed 

three rounds of licensing proceeures. In December 2003, the office of TMC issued 

a Revised Policy on Radio and Television Licensing, preserving the current 

moratorium on granting of new licenses for radio and TV stations, but allowed 

limited exceptions for two categories of applications: (1) applications for areas 

currently not covered, or not served at all by local media, and (2) applications for 

multi-ethnic stations. The deadline for applications for a new license ended on 30 

June 2004. The TMC received 59 applications for licenses in two above stated 

categories.  

 



As of 25 April, the TMC has begun replacing existing licenses of all Kosovo radio 

and television stations with a package of new license documents. Noting that 

existing licenses were in many respects unclear or contradictory in the terms and 

conditions applicable to all broadcasters and failed to address a number of 

common issues, the TMC said the new licenses would bring broadcast regulation 

in Kosovo in line with general European practices.  By the end of June 2005, 

almost 97 percent of the 112 Kosovo broadcasters signed a new license package 

prepared by the Office of the Temporary Media Commissioner (OTMC), which 

would replace existing licenses. For the first time a license was issued to the 

nationwide public broadcaster Radio Television Kosovo (RTK). The existing 

licensing regime was in many aspects unclear and even contradictory and the 

new one will brought broadcast regulation in Kosovo more in line with general 

European practice. 

 



Statute, mandate and composition of regulatory bodies 

 

According to the UNMIK’s Regulation no. 2000/36 on the licensing and 

regulation of the broadcast media in Kosovo, and Regulation no. 2000/37 on the 

code of conduct for the print media in Kosovo, the Office of Temporary Media 

Commissioner was in charge of both broadcast and print media. Media Hearing 

Board and Media Appeals Board are two instances established by TMC to 

consider the complaints against media or any other dispute in this field. The local 

and international judges compose these Boards.  

 

In September 2005, the Law on Independent Media Commission and 

Broadcasting entered into force, and TMC was substituted by Independent Media 

Commission (IMC). The IMC consists of three parts: a) the Council – composed 

by 7 members (two internationals and five domestic members), b) the Media 

Appeals Board - consisting of two Kosovo judges and one international judge, 

which hears appeals regarding the licensing and enforcement of the decisions 

made by the IMC Council and c) the Chief Executive and IMC staff of 24 people – 

which has the role of the secretariat of the IMC Council and Media Appeals 

Board. During September and October 2005, the Office of the TMC called the 

open competition for the “civil society” candidates to be nominated for the 

members of the Council of the Independent Media Commission. According to the 

Law on Independent Media Commission and Broadcasting, any person or 

organization with headquarters legally registered in Kosovo is accepted to submit 

nomination.  

 

As for the print media, it was supposed to be self regulated from the beginning, 

even though the Office of the TMC was endorsed to regulate it at the start. In 

February 2004, the Office of the TMC and the OSCE Mission to Kosovo initiated 

the creation of a self-regulatory body for print media in Kosovo, following the B-

H model of the Press Council. The Press Council of Kosovo was established in 

August 2005. On October 25, 2005, the Office of the TMC officially announced 



that it would no longer accept complaints against print media in Kosovo, due to 

the establishment of the Press Council of Kosovo.  

 

Management of the public broadcaster and its independence 

 

The public broadcaster in Kosovo is the Radio Television of Kosovo established 

by UNMIK’s Regulation No. 2001/13 on 15 June 2001.  It has two Bodies in its 

composition: the Board of Directors and Broadcasting Operations. The Board of 

Directors has nine members, three internationals and six from Kosovo. 

 

Adem Demaci, Chairman of the Board of Radio Television of Kosovo (RTK), 

resigned from his duty in a letter written to RTK on January 5th, 2004. On 

April13th, the RTK Board of Directors elected Ms. Vjosa Dobruna as a new 

Chairman. 

 

In April 2004, the Office of TMC issued an Inquiry of the Performance of Kosovo-

Wide Television during March 2004 riots in Kosovo. In regard of RTK 

performance, the Office of TMC recommended: “RTK requires urgent and 

sustained expert guidance in news management, pertaining especially to coverage 

of domestic conflict situations, and more generally to introduce explanatory, 

issue-oriented journalism to its news coverage. An international adviser would 

also increase confidence in the fairness of election coverage. We therefore 

recommend the prompt return of a senior international adviser to RTK at least 

for the remainder of this year. This position requires an individual with an 

unassailable reputation for journalistic integrity and experience with public 

broadcasters in this region”. Acknowledging this recommendation, in August 

2004 RTK Board of Directors appointed Dr. Uros Lipuscek as an International 

consultant for news and current affairs to RTK. Selection of the candidate and 

financial support for this position is enabled from OSCE Mission to Kosovo.  

 

Balance between private and public broadcasters 

 



According to the every survey made, the public broadcaster RTK is the most 

trusted television in Kosovo, while the most watched television is RTV 21. Index 

Kosovo and Gallup International conducted a survey on audience ratings. The 

survey was organized from February 23 to March 1 2005, with 1,024 respondents. 

Survey results show that the most watched TV is RTV 21 with 51.2%, RTK follows 

with 29.1% and KTV with 12.5%. The public broadcaster (RTK) is still the most 

trusted media outlet. The results of the survey show that RTK has the trust of 

49.4 percent of the audience, while two commercial broadcasters, RTV 21 and 

KTV, have 33.1 and 10.5 percent respectively.  

 

According to the results of the survey, as a source of information for the audience, 

televisions are in the lead with 87.5%, newspapers have 6% and radio stations 

have 5.7%. 

 



Funding issues /advertising limits, remit of the public broadcaster 

or audience reach/ 

 

In November 2003, RTK signed a contract with Kosovo Electric Corporation to 

collect the subscription fee. Starting from December 2003, Kosovo citizens are 

paying the amount of 3,5 Euro of monthly subscription fee for the purpose of 

funding the public broadcasters. But, in March 2005, Sean McGoldrick, the 

executive director for commercial affairs of Kosovo Electric Corporation (KEK) 

notified RTK that KEK wished to terminate the present contract with RTK for 

collecting the public broadcasting fee. However, KEK managers indicated that 

their notice of termination was intended to signal a desire to renegotiate certain 

parts of the contract. 

 

According to the Electoral Rule, radio and television stations were permitted for 

the first time to sell time for paid political advertising during the electoral 

campaign 2004.  

 

Defamation and libel Law 

 

On July 6th 2003, the SRSG Michael Steiner promulgated the Provisional 

Criminal Code and Provisional Criminal Procedure Code of Kosovo. These Codes 

entered into force on April 6th 2004 and derogated former Yugoslav laws. 

Criminal Code provides special provisions on criminal liability for criminal 

offences committed through the media. Article 28 provides criminal liability of 

chief editors, publishers, printers or manufacturers, article 29 provides 

protection for the news sources, while the articles 187 and 188 are prescribing the 

insult and defamation as criminal offences, punishable up to three months 

imprisonment. 

     

Penal and civil code changes relating to defamation  

 



On March 1st 2005, the London-based media watchdog ARTICLE 19, Advocacy 

Training and Resource Centre (ATRC), and the Association of Professional 

Journalists of Kosovo (AGPK) wrote an open letter to the Kosovo Prime Minister 

in relation to the Provisional Criminal Code of Kosovo. The letter reads: “We 

understand that negotiations about the future status of Kosovo will begin in mid 

2005 and that the outcome depends, among other things, on whether Kosovo has 

satisfied human rights standards set by the international community. We urge 

you to take this opportunity to address the issue of Kosovo’s criminal defamation 

provisions which breach international standards of freedom of expression”. There 

has been no public response from the Office of the Prime Minister. 

 

Level of fines, burden of proof and special protection of public 

figures  

 

The Provisional Criminal Code of Kosovo, which entered into force on 6 April 

2004, contains penal sanctions of up to three months imprisonment for insult 

(Article 187) and defamation (Article 188). 

 

Freedom of access to information Law 

 

In June 2003, Kosovo Parliament adopted the Law on Access to Official 

Documents. Even though Serbs’ representatives in the Parliament submitted the 

motion challenging this law, in November 2003 SRSG office promulgated the 

same Law with some minor changes.  

 

In January 2004, IrexProMedia and Professional Journalists Association of 

Kosovo organized a seminar for journalists on how to benefit from this law. It 

was stated at the seminar that the Law alone is not sufficient; the journalists 

should still conduct legal battles in order to gain full freedom of information. 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FRY MACEDONIA 

 

Introduction 

 

Main characteristic of current media sector in Macedonia, besides characteristics 

provided by transition, is rather fragmented media market which is split between 

Macedonian and Albanian language media.  

 

Broadcasting legislation and regulations 

 

At the beginning of this reporting period, i.e. November 2003, broadcast 

legislation rested on two laws – Law on broadcasting and Law on 

telecommunications. Both of them were considered obsolete, and it was clear that 

is was time to replace them. The drafting of the new Law on Broadcasting was 

entrusted to the Stability Pact’s Media Task Force auspices, while the drafting of 

the Law on telecommunications was responsibility of the Ministry of transport, 

telecommunications and construction. 

 



Followed by a lot of controversies, drafting and the enormously complicated 

adoption procedure of the Law on broadcasting lasted almost two years, and the 

law was finally adopted and came into force during the September and October 

2005. A new Law on Electronic Communication entered this procedure in 

February 2005, and it has not been adopted yet.  

 

It is to be expected that the implementation of the new Law on Broadcasting will 

improve whole media scene in Macedonia. The Law introduces changes in the 

process of elections of the Broadcasting Council’s members and enhances its 

authorities. Changes of the regulations regarding the Public broadcasting service, 

MRTV are also estimated as adequate. The new Law introduces new procedure 

for the appointment of the management board of MRTV and substantial 

advertising limits, as well. Non-profit or community media is the third media 

segment that is established for the first time in Macedonia. 

 

Licensing procedures 

 

Despite the fact that the work on new legislation was in place, in January 2004 

the Broadcasting Council of Macedonia (BCM) announced and started the 

process for granting four new licenses for national TV broadcasters. This 

information created a fierce debate. Besides the public broadcaster MRTV, two 

private national TV stations (SITEL and A1) opposed the idea very strongly, as 

well. International organizations have also objected to the issuing of four new 

licenses in the middle of a process of adoption of a new legal framework for the 

broadcast media.  

 

Disregarding these objections, the Broadcasting Council of Macedonia 

announced in June 2004 its decision to grant three new national licenses, instead 

of the planned four. Two local TV stations from Skopje, TELMA and KANAL 5, 

and Mr. Vebi Velija (the owner of AL-SAT in Albania and a citizen of Macedonia) 

are recommended by the BCM to the Macedonian Government for a national 



television broadcast license. Government accepted this recommendation in 

September 2004. 

 

Statute, mandate and composition of regulatory bodies 

 

The Broadcasting Council of Macedonia (BCM) is the sole regulatory body 

responsible for the broadcast media. Before the new Law on Broadcasting came 

into force, BCM’s independence was considered only as declarative by critics.  

 

With the implementation of the new Broadcasting Law, there will be changes in 

the composition of Broadcasting Council. The term of the actual members of the 

Council was terminated by new Law coming into force and the new members 

would be appointed according to the new principle of authorized nominators. The 

competencies of the BCM are enhanced and this body would be completely 

independent from the Government policy. 

 

Management of the public broadcaster and its independence 

 

Again in this sector of general media scene in Macedonia, situation before the 

new law on broadcasting was not satisfying at all. Appointment of the MRTV top 

management was always political, done by Parliament and changed after each 

election. Such practice was widely criticized and the last election campaign gave 

the best examples of such government’s influence. 

 

According to the report from March 13th 2005, MRTV dedicated 45% of the 

broadcast time to Government interests. The second report issued on 27 March 

showed little improvement and only 27% of time dedicated to Government 

representatives. According to the Macedonian Albanian-language weekly “Loby”, 

MRTV programs determine the fate of this broadcasting house, which is not even 

remotely a public service. In addition to its poor financial and technical situation, 

the broadcaster is particularly biased in the election period, offering favorable 

media coverage of those holding political power. 



 

Implementation of new Law on broadcasting will reflect changes in the 

management of the public broadcaster. Law prescribes that the Independent 

council of MRTV will consist of 25 members, appointed according to the new 

principle of authorized nominators from civil society. It is expected that this will 

increase editorial independence of the public broadcaster. 

 

Balance between private and public broadcasters 

 

According to the data from September 2004, there are 6 TV broadcasters in 

Macedonia; public broadcaster MRTV (with three channels), and 5 private 

broadcasters: A1, SITEL, KANAL 5, TELMA and Vebi Velija. 

 

Regarding the Government’s approval of the three new licenses, the Macedonian 

Albanians, the biggest ethnic group in Macedonia, stated that they believed there 

were too many ‘Macedonian’ broadcasters in comparison to Albanian 

broadcasters. Currently, the state-run, public Macedonian Radio and Television 

(RTVM) has three channels - two in Macedonian and one in the languages of 

other ethnic communities (Albanian, Turkish and Serbian). There are also four 

private TV stations in Macedonian language and one in Albanian.  

 

Funding issues /advertising limits, remit of the public broadcaster 

or audience reach/ 

 

One of the many drafts of the new Law on Broadcasting prescribed that the 

advertising on MRTV, the public broadcaster, should be eliminated, or at least 

reduced. MRTV strongly objected to the provision. Nevertheless, having in mind 

the primary purpose of public broadcaster, final version of the Law contains such 

limit. Advertising is forbidden on MRTV during the prime-time, i.e. between 

19.00 and 22.00 hours.  

 



Another issue regarding the advertising and the MRTV raised a lot of 

controversies, even came to the discussion in the Macedonian Parliament. 

According to the one of the MRTV’s self-regulating decision from July 2004, 

MRTV journalists are encouraged to look after commercial and advertising 

opportunities. Journalists are paid a commission for their commercial services. 

Such behavior is considered as unethical pursuant to the Code of Ethics of 

Macedonian Journalists. However, officials at MRTV reiterate that they consider 

such practices both legal and ethical.  

 

Defamation and libel Law 

 

In Macedonia defamation is subjected to both penal and civil legislation. In late 

2003, the Government proposed even harsher punishments, but the initiative 

was abandoned under the pressure of the Association of Journalists of 

Macedonia, which publicly requested decriminalization of libel and defamation. 

The fact that defamation is still a criminal offence in many Western countries was 

often used by the Government officials as an argument against the 

decriminalization. 

 

In March 2004, the Parliament non-transparently adopted the new version of the 

Penal Code that was tabled only a week earlier. Defamation and libel were not 

decriminalized.  

 

Level of fines, burden of proof and special protection of public 

figures  

 

According to the current legislation in Macedonia, defamation is both a criminal 

offence, punishable by a prison sentence, and ground for a damage claim in a civil 

case. 

 

Freedom of access to information Law 

 



For several years now, non-government organizations have been working on the 

Access to Information Law. After several drafts and approval of the Government 

and the Parliament, but still not adopted, it is obvious that the Law will have to 

wait some better times. 

 



MOLDOVA 

 

Introduction 

 

Moldova is the country in which the media are not understood in market terms. 

Media are in service of the ruling majority in the country - the Communist party. 

What is even more considerable is that there are no significant efforts to change 

such a situation. Ruling Communist Party does not permit any changes.  

 

Broadcasting legislation and regulations 

 

The Law on the National Public Broadcaster was adopted in the summer of 2002, 

but its implementation was delayed. Firstly, this Law meant transformation from 

state owned and editorially pro-state oriented and bias programs into the 

genuine public broadcaster, completely independent in its editorial policy. Even 

though it was announced that this process should start immediately after the new 

Law was adopted, it can not be said that there are any significant changes. On the 

contrary, editorial policy and composition of Council of Observes established by 

the Law on the Local Public Broadcasting Institution offers a bleak media picture, 

i.e., indicates strong state and political control over public broadcasters.  

 

In November 2003, Moldovan Parliament adopted the amendments to the Law 

on the National Public Broadcaster, without offering clear and strong arguments 

for it. These amendments prescribed liquidation of the state-run company Tele 

Radio Moldova. All staff members were to be laid off, which the authorities 

claimed to be a necessary pre-requisite for transformation of the company into a 

public institution. Opposition politicians criticized the decision to liquidate the 

company, claiming it was an attempt to get rid of "disloyal" journalists. Problem 

of Tele Radio Moldova got rather large proportions; from the protest of the laid-

off staff, to the street rallies in August 2004. 

 



The Law which started a lot of controversies and protests is, however, the Law on 

the Local Public Broadcasting Institution (LPBI), adopted in December 2003, 

only two weeks after being proposed. Even though the media development 

organizations called on President Vladimir Voronin not to promulgate the Law, it 

came into force in early 2004. Moldova Media Working Group stated that “such 

an important Law, given the opportunity it provides for the development of local 

public broadcasting, needed more time not only to be developed but also to be 

subjected to public discussions in a transparent manner, with the aim of 

improving it and assuring its functionality”. The Law also limits participation of 

civil society representatives in bodies monitoring the activity of public 

broadcasting, and does not satisfy the needs of local communities; it also fails to 

regulate relationship between public institutions and their founders and does not 

provide for financial independence of broadcasters, allowing the authorities to 

control their management bodies. 

 

Statute, mandate and composition of regulatory bodies 

 

Moldovan state level regulatory body for the broadcast media is called the 

Audiovisual Coordinating Council (CCA). CCA acts upon the legal framework set 

by the Audiovisual Law. Even so, many complaints about fairness and 

transparency were filed after the licenses were granted, and are still being filed, 

challenging its objectivity and impartiality. In February 2004, CCA revoked the 

broadcast licenses of the Antena C Radio and Euro TV on the grounds that they 

had not been registered as legal entities and functioned under the auspices of the 

city council public relations department. Many observers regarded this as an 

attempt to gag opposition media in the run-up to the general elections of 2005. 

 

In December 2003, Law on the Local Public Broadcasting Institution (LPBI) was 

adopted. According to the Article 6 of the Law, the Local Public Broadcasting 

Institution “has to reflect regularly, impartially and objectively the activity of the 

local public authorities and the institutions of local public administration”. The 

Law states that the Council of Observers is the Local Public Broadcasting 



Institution’s autonomous body, empowered to monitor the way the Local Public 

Broadcasting Institution follows legislation and its bylaw, should ensure editorial 

independence of the institution and citizens’ right to complete, truthful and 

operative information. The Council of Observers will be nominated for the 4 year 

term and will have between 7 members, in case of municipality, and 5 members, 

in case of a small city or a village.  

 

Management of the public broadcaster and its independence 

 

The Council of Observers is in charge of appointing and dismissing the General 

Director of the Moldovan public broadcaster. It is also authorized to force certain 

programs, in simple words, to edit the program. The Observers Council consists 

of 15 members, nominated for 4 years term. Members are proposed by the 

Government, Parliament, and Presidency, 2 each, along with those delegated by 

the Superior Magistrates' Council, the staff of Tele Radio Moldova, the Moldovan 

trade unions confederation, arts and writers unions, media development 

organizations, veterans' associations, as well as representatives of cultural and 

national minority groups.  

 

Even though the provision, that gave the Parliament the mandate to confirm the 

appointment of the members of the Observers Council, was excluded, there are 

still certain indications that the authorities influence the selection of the majority 

of the Council members and its activities. The Observers Council exercises 

broadly its competence to remove and appoint the chiefs of public broadcasters. 

In February 2004, the Observers Council removed the director of the public 

broadcasting company Tele Radio Moldova, Artur Efremov, and appointed the 

former National Radio director Ilie Telescu. Five other candidates for the position 

had challenged the appointment. In April 2004, the Observers Council elected 

the 60-year-old Victor Tabirta as a new director of TV Moldova 1, whereas Sergiu 

Batog, 27 years old, his junior, got the job as head of Moldovan National Radio. 

Tabirta has been working at the national broadcaster since 1966. Batog has held a 



variety of posts at Tele Radio, the state news agency Moldpres, and, most 

recently, at the press office of Moldovan president Vladimir Voronin. 

 

As for the impartiality of the public broadcaster, monitoring of the Public 

Broadcaster Tele Radio Moldova, published in December 2004 by the 

Independent Journalism Centre, showed devastating bias in favour of the ruling 

parties. While the authorities and their representatives were referred to 32 times 

a day, the opposition was present twice a day. The situation in public radio is 

even more imbalanced: 109 times versus 0.7 times in average. Experts of the 

Independent Journalism Centre said that transformation did not change the 

imbalance in the broadcaster’s programming and that, two years after the 

transformation to the public service broadcaster has started, the company still 

had not met the criteria necessary for the functioning of a public broadcaster. 

 

Recognizing this situation and protesting against their inability to deal with the 

situation and the suppression of freedoms they were witnessing, by the end of 

2004, five members of the Observers Council nominated by the parliamentary 

opposition, resigned. "It seems like it is known in advance what or for whom the 

Council will vote. What upsets me is the fact that the Observers Council is 

mimicking democratic instruments" said one of the resigning members of the 

Observers Council.  

 

In 2005, the independency of Tele Radio Moldova improved, but only a little; it 

has not yet become an authentic public broadcaster, in particular with respect to 

its editorial policy and programming content requirements. Namely, burning 

social issues, such as poverty, high unemployment rates, child care, etc., largely 

remained undercover, but prime-times news mostly relates to high-ranking 

politicians. 

 

Balance between private and public broadcasters 

 



Mass media were not included in the process of privatization characteristic for 

the whole commercial sector in the post communist period in Moldova. Not a 

single periodical or broadcast outlet that existed before 1990 was privatized. Most 

of them disappeared, and those who survived are still state owned. 

 

In the end of July 2005, at the round table "Privatization of State Media", which 

was organized by the Association of Independent Press (API) in partnership with 

the Independent Journalism Center (IJC), majority of participants called for the 

privatization of local state media. In a declaration made public at the end of 

discussions, 22 signatories called on the authorities to stop preferential treatment 

of government-funded publications. The declaration states that the competition 

between independent and state-owned periodicals is unfair. The authorities 

routinely issue ordinances to public bodies for subscription to government-

funded print media and channel advertising towards these periodicals. Private 

outlets, on the other hand, often face pressure from local authorities and their 

journalists are openly harassed. The declaration signatories welcomed a decision 

of the central Government to withdraw as founder of "Nezavisimaia Moldova" 

and "Moldova suverana" national newspapers and called on the authorities to 

adopt a Law on privatization of local media that would ensure equal conditions 

for professional activity of all outlets. Currently, ca. 30 print outlets are owned or 

funded by the state.   

 

Funding issues /advertising limits, remit of the public broadcaster 

or audience reach/ 

 

/ 

 

Defamation and libel Law 

 

The Penal Code which stipulated a prison term of up to five years for libel was 

passed and in effect since 2003. On March 30th, 2004, at the meeting held with 



the media managers President Vladimir Voronin promised to propose an 

amendment to the country's Penal Code that would decriminalize libel.  

 

Only a month after, in April 2004, Moldovan Members of the Parliament 

unanimously voted to exclude article 170 from the country's Penal Code which 

stipulated a prison term of up to five years for libel.  

 

Although the libel was decriminalized, Civil Code, which came into effect in June 

2003, allows for any amount of money to be sought for "moral damages." Various 

media watchdog groups have called on Voronin to come up with an amendment 

that would set a limit to compensation for moral damages, since the absence of a 

ceiling on pecuniary compensations for moral damages curtails freedom of 

expression and could cause many media organizations to go bankrupt.  

 

In July 2004, President Vladimir Voronin promised to propose an amendment to 

the country's Civil Code that would set a ceiling on pecuniary compensations for 

moral damages. This statement was given just at the moment when two 

opposition newspapers were ordered to pay heavy fines for alleged libel and two 

access-to-information cases brought by journalists were dismissed. Nevertheless, 

after the elections in 2005 situation was still the same. Some of the public 

assessed this only as a pre-election campaign of the Voronin, since after the 

election he forgot what he had promised. 

 

Level of fines, burden of proof and special protection of public 

figures  

 

Defamation/libel is decriminalized. Liability still exists in Civil Code, which 

prescribes no ceiling on pecuniary compensations that could be awarded for 

moral damages. 

 

Freedom of access to information Law 

 



The Law on Access to Public Information was adopted in 2000, but its 

implementation remains a serious problem in Moldova. Despite many seminars 

and workshops organized by NGOs and media development organizations, no 

positive changes were made. Work on the new draft, which aims to replace the 

current Law, is underway. 

 

In July 2005, eleven media development organizations signed a declaration 

criticizing the draft elaborated by the Ministry of Information Development. 

According to the declaration signatories, the draft was in contravention of the 

country's constitution, as well as with most of international legal acts. It 

"sanctions the maximum level of concealment of information of public interest," 

and would eventually limit freedom of expression and stimulate corruption 

among authorities. The proposed Law is too general, allows for loose 

interpretation of its provisions, and absolves the authorities of any concrete 

responsibilities to provide information to the public, the declaration says. Of 

special concern is the notion of "information owner" that the draft introduces. 

The declaration signatories have called on the authorities to work on boosting the 

level of institutional transparency rather than to try to "monopolize official 

information." Up till present, it has not yet been decided whether the draft would 

be changed, or it would go to the Parliament in present version. 

 



MONTENEGRO 

 

Introduction 

 

From only one daily newspaper, one state-run radio and one influential state-run 

TV channel in 1990, the number of media outlets has significantly increased in 

past fifteen years. 

 

Broadcasting legislation and regulations 

 

At the very end of 2002, the Montenegrin Parliament adopted three laws 

regulating the media sector: the Media Law, the Broadcasting Law and the Law 

on Transformation of State Television into a Public Service Television. The laws 

were prepared in co-operation with the Council of Europe and OSCE, and in line 

with the European media standards. 

 

However, the question still remains how to bridge the gap between media 

legislation and regulations, and its strict implementation. 

 

During this reporting period there were no significant changes regarding the 

adopted media laws, apart from the decisions made by the Broadcasting Agency, 

of which one of the most progressing was the final version of programming 

standards prepared in April 2005. These standards are prepared by Broadcasting 

Agency’s experts and also include advertising regulations, as well as quality of 

programming and rules protecting the interest of viewers. 

 

Licensing procedures 

 

At the beginning of 2004, the Broadcasting Agency announced that both new 

Frequency plan and Broadcasting Strategy were being prepared. Both documents 

were to serve as a basis for the tender for frequency allocation. 

 



In April 2004, the Broadcasting Agency published a Draft on Broadcasting 

Strategy and organized a public debate about it. The issue was how to deal with 

influence of Serbian media over Montenegrin media market. The IREX expertise 

has criticized the politicized approach of the debate instead of emphasizing 

cultural and socio-economic interests of the citizens of Montenegro.  

 

Two months later, in June, the Broadcasting Agency presented the Draft of the 

frequency plan, produced by domestic experts in co-operation with foreign media 

experts. The Plan sets up basic criteria for allocation and conditions for the use of 

frequencies, as well as specific allocation of frequency ranges by all radio services 

and activities. It also considered introduction of the new digital technologies.  

 

In October the Broadcasting Agency brought a number of acts regulating 

procedures for license application. And in December, the official tender was 

announced.  

 

By the expiry date for the submission of applications, in May 2005, 41 radio and 

16 TV stations applied. There are 11 new radio stations and three new TV stations. 

Two TV applicants were not from Montenegro, TV Pink from Serbia and TV 

Adriatik from Split in Croatia, and Deutche Welle and RFI among applicants for 

radio licenses. Final decision was made in June 2005, and all the applicants were 

granted licenses, except Radio Free Montenegro, which was denied a license due 

to a failure to submit all of the required documents. 

 

Statute, mandate and composition of regulatory bodies 

 

The Broadcasting Agency is the independent regulatory body in Montenegro. 

Governing bodies of Broadcasting Agency are Council and Director. 

 

The Broadcasting Council consists of five members, nominated by Government, 

University, broadcasting association, NGOs for human rights and media. 

Members are voted by the Parliament, and appointed for five years term. 



 

Members of the Council appoint the Director of the Broadcasting Agency after the 

open competition. The Director is appointed for the period of four years and he is 

allowed to serve consecutive terms. 

 

Management of the public broadcaster and its independence 

 

Regardless of the fact that the Law on Transformation of State Television into a 

Public Service Television was passed in late 2002, it was not until February 2004 

that Radio Televizija Crne Gore (RTCG), the public broadcaster, had successfully 

completed the normative changes by putting all relevant bodies in place: the 

RTCG Council, Management Board and Director General. In September 2004, 

the management adopted Rules of procedures with regards to the internal 

organization of RTCG. It was regarded as an important step to the final 

transformation of Montenegrin public broadcaster, starting the organizational 

reform by streamlining and cutting costs. Shortly after, in May 2005, the 

management of RTCG announced a process of reduction of work posts, based on 

a new systematization made by international experts. Systematization of working 

posts assessed that more than 300 out of 1,000 employees would leave their 

posts. 

 

Ostensible editorial independence of the RTCG is widely criticized by the society, 

especially by various NGO’s and other organizations established with the purpose 

of monitoring the activities of the Public Broadcasting Service, such as Friends of 

the Public Service Broadcasting RTCG. This organization publishes reports on 

RTCG operations on regular bases.  

 

Reports show that the RTCG is not reporting in a professional and balanced 

manner; further, that the reporting is bias and pro-Government oriented. 

Advertisement in the eve at the expense of the prime time news, which timing has 

been reduced, is also assessed as not professional. Friends of PSB also stated in 

their report that financing from the state budget is incorrect and that there is a 



lack of procedures in these cases, and that even though 6% of Albanians are 

paying the RTV fee, RTCG is not producing enough program for minorities and 

that it is not playing a fair role by trying to get money for that program from the 

state budget. 

 

Balance between private and public broadcasters 

 

According to the Law, 10 % of the subscription fee, i.e. TV tax, goes to private 

broadcasters.  The Broadcasting Agency is authorized to decide on allocation of 

these funds. 

 

In May 2004, the Broadcasting Agency published criteria for distributing funds 

derived from TV tax, collected via telephone bills, to the private broadcasters, and 

officially opened public competition for these funds. 

 

A whole year after, the Broadcasting Agency brought a final decision and 

allocated the first installments of the money to the commercial broadcasters.  

 

Funding issues /advertising limits, remit of the public broadcaster 

or audience reach/ 

 

National public broadcaster RTCG is in catastrophic financial situation, 

experiencing huge financial crisis and claiming to have strong financial problems 

(does not have even enough money for salaries). They claim that incomes from 

TV taxes that are paid trough phone bills by all Montenegrin citizens, is not even 

close to what is really needed. According to the data from July 2004, announced 

by the General Director Radovan Miljanic, RTCG has reached a deficit of 7 

million euros. It became obvious that the RTCG cannot survive this transition 

period from state-like to a genuine public broadcaster without stronger financial 

support by the state. 

 



Management of the RTCG blames the state for this situation. By constantly 

reducing funds from the budget and by irregular inflow of money coming from 

RTV subscription fee, the Government brought RTCG to the brink of survival. 

Additionally, the ruling of the Montenegrin Constitutional Court, from June 

2004, relates to the model of collection of RTV subscription fee via phone bills as 

unconstitutional, will even worsen financial situation of RTCG. 

 

In June 2005, the Broadcasting Agency adopted a new regulation dealing with 

advertising on both public and commercial broadcasters. Advertisements are 

limited to 9 minutes per one hour for public broadcasters and 12 minutes for 

commercial stations. It is also prohibited to broadcast scenes of explicit sex, 

pornography, violence and hate inspired speech. 

 

Defamation and libel Law 

 

Libel has been decriminalized in Montenegrin legislation. On December 17th, 

2003, Montenegrin Parliament adopted the new Penal Code of Montenegro. 

Appendix of this law in its draft version, dealing with criminal acts against honor 

and reputation (Chapter 17), was prescribing imprisonment sentences (Article 

196) ranging from three months to three years. However, recommendations by 

Brussels and Strasbourg were accepted and acts of libel and defamation were 

decriminalized, i.e., harmonized with the European human rights standards. 

Only financial penalties remained in place for libel and defamation. Many 

journalists and media experts are concerned over the financial penalties, claiming 

that it would have chilling effects. 

 

The Association of Independent Electronic Media, (UNEM) has appointed a pool 

of lawyers assigned to protect journalists and media in potential court cases 

dealing with defamation and libel issues. 

 

Level of fines, burden of proof and special protection of public 

figures  



 

The Montenegrin Media Institute recently published a new research dealing with 

defamation and libel issues in the country. In this research, entitled “Defamation 

and Media”, the opening remarks site that despite defamation being 

decriminalized in Montenegro, it is still a criminal offense in effect, and 

journalists may face huge fines. There are currently 13 cases for libel and 

defamation brought before Montenegrin courts, while 95 are pending.  

 

Interestingly, out of those 13, there are no broadcasters, but only print media: 

five cases against the daily Dan, three cases against CKL, (Crnogorski knjizevni 

list, or Montenegrin Writers Paper), three cases against the daily Vijesti, and two 

cases against the weekly Monitor. 

 

The average fine for defamation in previous cases was 8,000 euros, and the 

average time for processing cases was 124 days, or four months.    

 

Freedom of access to information Law 

 

In February 2004, the process of drafting the Freedom of Access to Information 

Law, initiated by the Association of Young Journalists in the Stability Pact Media 

Working Group, was completed. The draft Law was submitted to the Government 

in March and it was promised to be adopted soon. 

 

London-based Organization Article 19 and Montenegrin Helsinki Committee 

commented the draft law, saying that it represented positive changes in the 

media law developments in the Montenegro, but at the same time voiced their 

deep concern about the scope of exceptions which specified the reasons to 

legitimately deny access to information and potential for press freedom abuses, 

in the context of possible broad interpretation and discretionary like application. 

Organizations proposed six amendments to the Free Access to Information Law 

before it entered the parliamentary procedure. The crucial point related to the list 



of exemptions, which should exclude any possibility that these could be extended 

by other laws. 

 

In September 2004, the working group that was drafting the Law accepted these 

suggestions, and after consultations with Secretary of Legislation and Ministry of 

Justice, sent the official answers to the Government. However, the Ministry of 

Culture made further changes related to the definition of exceptions. Most 

members of the working group that prepared the Law regretted the changes and 

tried to convince the Ministry to revert to the original version. Some members of 

the working group even considered the possibility for civil society to submit its 

own version of the draft to the Parliament, by collecting 6,000 signatures from 

citizens. 

 

The current draft, changed by the Ministry of Culture, fails to provide a narrow 

and well defined exemption to the right to access to information. Also, it does not 

adequately formulate a harm test for each exemption, and it omits the public 

interest override.  

 



ROMANIA 

 

Introduction 

 

Amazing fact that there are currently more than 1.500 publications in Romania, 

leads to the false conclusion that, due to the variety of sources, reliable informing 

is guaranteed. As the independent media analysts say, the only problem is that 

out of those 1.500, you can count the reliable ones on the fingers of one hand. 

 

Broadcasting legislation and regulations 

 

Relevant broadcasting laws have not been changed during this reporting period, 

apart from the recommendations and regulations passed by the National 

Broadcast Council. 

 

In December 2003, The National Broadcast Council (NBC) issued the decision 

which forbade certain categories of people, representatives of the public or 

presidential administration, people holding important positions in a political 

party or those designated by the parties as candidates, as well as people who had 

publicly announced their intention to run in the next elections, to work as radio 

or TV producers or hosts.  

 

In September 2004, the National Broadcast Council adopted a decision that 

regulated the radio programs carried by local stations. According to this decision, 

starting from January 1, 2005, radio stations were allowed to carry programs 

lasting at least 6 hours per day.  

 

The National Broadcast Council was very active during the electoral campaign, 

carefully watching the electoral materials which this time were broadcast free of 

charge. The NBC fined several radio and TV stations for not complying with their 

obligations during election campaigns. They prohibited any kind of 

entertainment programming with electoral connotations immediately before the 



elections. In March 2004, the NBC also fined Prima TV Channel with 12.500 

euros for the alleged pornographic images broadcast during the Big Brother 

Reality Show.  

 

After the electoral campaign it was more than obvious that the legislation which 

regulated the activities of public radio and television should be amended. Three 

drafts in total were submitted to the Legislation Committee; two of them were 

withdrawn and the third one, submitted by the Union of the Hungarians in 

Romania, is at the moment under discussion in the Senate. 

 

Licensing procedures 

 

According to the amendments to the Broadcasting Law, instead of the 

independent regulatory body, the Ministry of Telecommunications became 

competent for the allocation of the frequencies and licensing procedures. At the 

end 2003, in November, bids for frequencies were resumed and licenses were 

awarded. Out of 109 applications for TV licenses, 7 companies received 19 

licenses. Out of approximately 282 applications for radio licenses, 15 companies 

received 22 licenses.  

 

Bids were contested by some bidders and a member of the National Broadcast 

Council, Mr. Rasvan Popescu. 

 

In April 2004, according to the decision No.80/27, the National Broadcast 

Council extended the number of licenses for low power radio and TV stations in 

about 14 cities and towns. 

 

Independent regulatory body 

 

Under the Law, the independent regulatory body which regulates and monitors 

the broadcasting scene is the National Broadcast Council. 

 



The National Broadcast Council appears to be truly independent and 

uninfluenced by those in power. Its independence was confirmed during the 

elections when NBC criticized the Public broadcaster for supporting the party in 

power at the time. Moreover, NBC suggested that the legislation regarding the 

two public broadcasting institutions should be amended, so as to avoid any 

political interference that might influence the activity of these institutions in the 

future.  

 

Management of the public broadcaster and its independence 

 

Romanian state owned media are in the process of transformation. 

 

As in every country in transition, the most reliable test of the public broadcasting 

service’s independence is the election campaign coverage. After the elections in 

November 2004, pressure and accusation of bias and politically motivated 

censorship on both national radio and TV were so strong that in March 2005 

special parliamentary ad hoc Commission was formed to investigate these 

accusations. The president of the public television protested against the setting 

up of the Commission, claiming at the time that its only aim was to dismiss him. 

Shortly after, he resigned. 

 

In April, the Investigative Commission concluded the hearings. More than 100 

people from the public radio and television testified before the Commission in 

order to expose the mechanisms of political influence on the editorial content of 

programs. The investigation also touched upon the use of funds of public media 

institutions. However, there are serious doubts whether the activity of the 

Commission can have any results, since some of its members are exactly those 

people who have used and abused these mechanisms and they have done 

everything in their power to discredit the people testifying. The report was sent to 

the Parliament, but no official comments were available. 

 



Even though the editorial independence is formally guaranteed by the Law, the 

Parliament found the way to exercise pressure over the Management Board of the 

public broadcasters. In May 2005, since the Parliament rejected the annual 

reports of both National Public Television and National Radio, legislation allowed 

the Parliament to appoint new Boards of the public broadcasters. This was 

assessed by the public as a way to deal with the Management accused for 

supporting the former government during the election campaign.  

 

In July 2005, at the invitation of the chief of the Mass Media and Culture 

Commission of the Deputy Chamber, about forty members of the Parliament, 

journalists and NGO representatives attended a debate on the new draft Law 

regarding the public broadcaster. As a part of the process aimed at reforming the 

national television, a contest for the position of news director was held in August. 

The winner is a reputed journalist with solid experience with national and 

international media outlets. 

 

Balance between private and public broadcasters 

 

Public television in Romania consists of four channels: TVR 1 and TVR 2, smaller 

TV Cultural and TVR international broadcasted via satellite. By the end of 2003, 

6 privately owned TV stations emerged on the Romanian media scene. At the 

moment, two public stations, RTV 1 and 2, and four private are competing for the 

national TV market.  

 

Funding issues /advertising limits, remit of the public broadcaster 

or audience reach/ 

 

Advertising limit in the TV programs is set as maximum of 12 minutes per one 

hour of the broadcast program. 

 

Monitoring the preparations for the electoral campaign, the European 

Commission informed the Romanian National Broadcast Council that electoral 



advertising could not be considered as ‘advertisements of public interest’ which 

can be broadcast free of charge. Political advertising should comply with the 

general regulations regarding advertising and should not exceed 12 minutes per 

hour.  

 

By analyzing the nationwide television coverage, we get rather different results in 

rural and urban areas. Private TV stations usually reach between 50 and 68%, 

which can hardly be compared with the 99% coverage of the public station RTV 1. 

Regardless of such a wide coverage, two public programs have audience share of 

36% in total; however, in urban areas they have only half of that. 

 

Defamation and libel Law 

 

In July 2004, the President of Romania promulgated the new Penal Code, 

previously discussed for more than six months in the Parliament, Senate and 

Legislation Committee. It was to enter into force in one year time.   

 

The new Penal Code does not prescribe the insult as a criminal act. It maintaines, 

however, the libel as a crime, punishable by fine. However, following an 

amendment of the opposition, the minimum level of the fine has been reduced to 

approximately 25 euros. The initial mininum level was 50 euros. The maximum 

fine is approximately 3000 euros. 

 

In September 2005, new debate on the Penal Code emerged in the Parliament. 

Surprisingly enough, among many others, the amendment of the Minister of 

Justice to fully decriminalize defamation was rejected. 

 

Freedom of access to information Law 

 

Freed Access to Information Law was adopted in October 2001. Numerous 

requests were made, officials were being trained, but the implementation of the 

Free Access to Information Law is still to be improved.  



 

Pro Democracy Association, an NGO, publishes reports on annual basis on the 

implementation of Romanian FOI Law. 

 

Improvements in implementation of the FOI Law were rather visible after the 

elections in November 2004, for which one court case could serve as an example, 

at the time seen as a huge step forward in implementation of the Law.  

 

In August 2004, Center for independent journalism (CIJ) filed a request of 

information based on the Romanian FOI Law requiring the government to reveal 

the list of government advertising contracts. The request followed the publication 

of a memo issued by the Government showing that state institutions were not 

allowed to sign any advertising agreements without prior approval of the Prime 

Minister. CIJ also requested the minutes of the Government meeting that 

reached the decision. No actual document and information was released 

following the request. CIJ filed also an administrative complaint and sued the 

Government for not releasing the required information. CIJ won the case against 

the Government. The Bucharest Municipal Court decided at the first hearing, in 

the absence of the Government’s representatives. Government appealed. 

However, On March 14, the new Government and CIJ officially announced that 

the court case had ended. The Government agreed to release the information 

regarding the advertising from the public money. 

 

In May 2005, a draft aiming to amend the existing Free Access to Information 

Law entered the legislation procedure. It is currently under debate. 

 

 



SERBIA 

 

Introduction 

 

Legal framework for the operation of media has been completely changed since 

the ousting of Milosevic’s regime in October 2000. However, the new legal 

framework is yet to be fully implemented. 

 

Broadcasting legislation and regulations 

 

The Serbian Broadcasting Law that was passed in July 2002, has been amended 

two times already; first time in August 2004, in order to solve the huge 

controversy over the disputed appointments of three members of the Broadcast 

Council, and a year later, when the deadline for privatization of local public 

broadcasters was extended, state controlled RTS was allowed to collect 

subscription prior to its transformation into a public service broadcaster, and the 

current Broadcast Council members’ term of office extended. 

 

The new Broadcast Council, appointed in 2005, initiated its work on the 

Broadcasting Development Strategy and other regulations required for the public 

tenders for broadcasting licenses in the second half of the year. 

 

Licensing procedures 

 

Licensing procedure in Serbia is regulated by the Broadcasting Law, which was 

passed in 2002, but has not been implemented still. According to the 

Broadcasting Law, the Republic Broadcast Agency is competent to issue a license 

for broadcasting program via terrestrial, cable or satellite transmission, either 

digital or analogue. The only exceptions are the republic and provincial 

broadcasting institutions that are established by the Law, which are enabled to 

broadcast its program on the entire territory of the Republic of Serbia ex lege. 

The Broadcast Agency of Republic of Serbia is yet to pass necessary by-laws that 



should contain technical, organizational and programming terms for program 

production and broadcasting which the applicants on the tenders are to fulfill. In 

addition to this, the Republic Broadcast Agency is yet to pass a Broadcast 

Development Strategy in the Republic of Serbia, wherein it shall determine the 

number and types of broadcasters, proposed service areas and other parameters 

for which a public tender shall be called.  

 

In August 2005, Chairman of the Broadcast Agency announced that the Agency 

was preparing the Draft Broadcast Development Strategy, which should be sent 

to the Government for adoption after public discussion. According to the Draft, 

there would be five commercial TV networks in Serbia that could get national 

coverage, beside the first and second channels of the future public service. The 

number of local broadcasters, currently 585 of them, would be "cut down by more 

than half".  

 

Statute, mandate and composition of regulatory bodies 

 

The Broadcast Council of Republic of Serbia consists of nine members, voted by 

the Parliament. Members of the Council are nominated by a key; the Parliament’s 

Culture and Information Committee nominates three members, Parliament of 

the Province of Vojvodina, rectors of the universities, religious communities, 

non-governmental organizations and professional associations nominate one 

member, respectively. The ninth member, who has to live and work in the 

Province of Kosovo, is nominated by eight appointed Council members. 

 

After the appointment of the Council in April 2003, the contested appointment of 

three members and subsequent resignation of two others, in February 2005, the 

Serbian Parliament voted a new composition of the Broadcast Council. Few 

months later, Nenad Cekic, whose appointment was disputed in 2003, was 

elected Chairman of the Council and Aleksandar Vasic his deputy.  

 



In August 2005, the Serbian Parliament passed the amendments to the 

Broadcasting Law. Adopted changes extended the terms of office of already 

appointed members of the Broadcast Council and enabled members to serve 

consecutive terms.  Current Broadcast Agency Council members nominated by 

the Parliament’s Culture and Information would have 6-year terms, members 

nominated by the Vojvodina Parliament, universities and churches 5-year terms, 

while representatives of non-governmental organizations and professional 

associations 4-year terms. 

 

The second independent regulator with competences over broadcasting is the 

Telecommunications Agency. The Telecommunications Agency co-operates with 

the Broadcast Council in establishing the terms and conditions and the ways of 

using broadcast frequencies. The Broadcast Council conducts a public tender for 

broadcast licenses and grants broadcast licenses on the basis of the Assignment 

Plan which should be made by the Telecommunications Agency and which 

contains the main technical parameters (transmitter locations, effective radiated 

power, service zone, etc.). 

 

Members of the Telecommunications Agency Managing Board were appointed in 

May 2005 to the Parliament, and demanded its treatment under urgent 

procedure. The Government proposed Jovan Radunovic, Ph.D. in electronics and 

telecommunications, as the Chairman, while the other proposed members 

include Grozdan Petrovic, Ph.D. in electronics and telecommunications; Milenko 

Ostojic, Ph.D. in electronics; Zoran Arsic, Ph.D. in law; and Vlada Milicevic, 

Ph.D. in economy. 

 

Management of the public broadcaster and its independence 

 

In March 2004, the Serbian Government dismissed Aleksandar Crkvenjakov and 

appointed Aleksandar Tijanic as General Director of Radio Television of Serbia. 

Prior to this decision, Culture Minister Dragan Kojadinovic criticized RTS over 

the coverage of the March 2004 crisis on Kosovo. Tijanic’s appointment was 



made pursuant to the Law on Public Enterprises, although according to the 

Broadcasting Law, the competent body for the appointment was the Managing 

Board of the public broadcaster. The old Managing Board, appointed by the 

former Government, resigned in protest over Tijanic’s appointment. Former 

chairman of the Managing Board said that the least Managing Board expected 

was a public competition to be launched for the vacancy, and that even though 

appointment might not be in breach of the Law on Public Enterprises it certainly 

went against the RTS by-laws.  

 

In April, the Serbian Government appointed a new Managing Board of Radio 

Television of Serbia. According to the statement issued by the Government, the 

newly appointed Managing Board was an interim solution that would hold the 

tenure until the new Broadcast Council appointed new Managing Board in 

accordance with the Broadcasting Law.       

 

In August 2005, the Serbian Parliament amended the Broadcasting Law, obliging 

the Government to found a Transition Fund in order to support the operations of 

RTS until the expiration of the term for its transformation into a public service, 

which was extended to April 30th, 2006. 

 

After the awaited transformation into two public service broadcasters, republican 

and provincial, which would cover the Province of Vojvodina, both broadcasters 

would have managing boards with 9 members, appointed by the Broadcast 

Council.  

 

Balance between private and public broadcasters 

 

According to the Article 96 of the Broadcasting Law, local public radio and/or 

television stations, set up by municipal or city assemblies, are obliged to privatize 

within four years from the day the Broadcasting Law came into force, i.e. in 2006. 

Until that moment, as long as they have the status of a public company, they are 

obliged to comply with provisions of the Law which relate to special obligations of 



a public service broadcaster with respect to program production and 

broadcasting. 

 

In August 2004, the rules for the privatization of the radio and television stations 

operated by local and regional communities have been passed by the Culture and 

Information Minister Dragan Kojadinovic. However, the Privatization Agency 

stated that was impossible to conduct the privatization pursuant to such rules, 

and required a new set of rules to be adopted. This was finally done in August 

2005. Also in August, the Serbian Parliament passed the amended Broadcasting 

Law in which the deadline for privatization was moved to December 31st, 2007. 

 

In December 2004, the Council of Ministers of Serbia and Montenegro adopted a 

Draft Agreement in order to coordinate the operation and status of existing 

media owned by the State Union. According to the Draft Agreement, the Council 

of Ministers decides on the change of status and change of ownership of state 

capital within the mentioned media, while the procedure of changing the status 

and ownership will be implemented in compliance with regulations of the 

Member State that holds the headquarters of such media on its territory. Revenue 

raised through the privatization process will be divided on a ratio of 93.3 percent 

to Serbia and 6.7 percent to Montenegro. 

 

As for the print media, its privatization deadline expired in April 2005, with 

literally only one out of a number of print media being privatized. The Parliament 

extended the privatization deadline until April 2006. 

 



Funding issues /advertising limits, remit of the public broadcaster 

or audience reach/ 

 

According to the Amended Broadcasting Law, Radio Television of Serbia (RTS) is 

entitled to collect obligatory subscription fee, even before its transformation into 

a public service broadcaster. Subscription fee in amount of 300 dinars 

(approximately 3.5 euros) will be collected together with the power bills, starting 

from November for legal entities, and December 2005 for households. 

 

In September 2005, the Serbian Parliament adopted the Law on Advertising. 

Advertising limits are set at 20 % of the total broadcast program and maximum of 

12 minutes per hour for the commercial TV stations, while the public 

broadcasting service is entitled to half of that, i.e. 10 % of the total broadcast 

program and maximum of 6 minutes per hour. 

 

Defamation and libel Law 

 

First Draft of the Penal Code adopted by the Serbian Government in March 2005, 

similarly to the existing legislation at the time, envisaged criminal libel and 

defamation, with up to three year prison sentences. The Government officials and 

lawyers that were drafting the Code stated that despite requests made by 

journalist and media associations, complete decriminalization was not an option. 

However, the Serbian Justice Minister Zoran Stojkovic kept his promise to 

propose an amendment to the Parliament which would take out imprisonment as 

an option for punishment for defamation and insult. Finally in September 2005, 

the Serbian Parliament passed new Penal Code in which defamation is not longer 

punishable by a prison sentence. New Penal Code prescribes only fines, but in 

rather huge amounts. Provisions of the new Code will be applicable as of January 

1, 2006.  

 

Level of fines, burden of proof and special protection of public 

figures  



 

New Penal Code of Republic of Serbia prescribes only fines for criminal acts of 

insult and slander, but in rather huge amounts. 

 

Insult is punishable by fine from approx. 460 EUR up to 5.200 EUR, while the 

slander is punishable by fine from 1.150 EUR up to 11.500 EUR. 

 

Both insult and slander are prosecuted only by a private charge. 

 

Freedom of access to information Law 

 

Free Access to Information of Public Importance Law lies within the competences 

of the Ministry of Culture and Media. The Draft Law was in debate for almost a 

year, until October 2004. In November 2004, the Serbian Parliament adopted 

the Free Access to Information of Public Importance Law. 

 

Under the Law both journalists and members of the public do have equal access 

to information from state bodies through information officers. The law defines 

information of public importance as anything in which anyone has a legitimate 

interest, particularly information concerned with threats to health and the 

environment such as epidemics or natural disasters. The principle of equality in 

the right to public information prohibits any discrimination on the grounds of 

racial, religious, national or other grounds. State bodies are also prohibited from 

giving privileged status to any individual journalist or media outlet.  

 

In December 2004, Rodoljub Sabic was appointed Commissioner for Information 

of Public Importance by the Serbian Parliament. The Commissioner, under the 

new legislation, is in charge of implementing the Law and processing complaints 

by citizens to whom information is denied. The Law provides for the appropriate 

state authorities to organize training of employees and an introduction to their 

obligations in relation to the rights guaranteed by the Law. This procedure is also 

under supervision of the Commissioner. 



 

The "Access to Public Information Law Guidebook" was officially presented on 

15th April 2005. The Guidebook was prepared by an expert team of the Coalition 

for Free Access to Public Information, consisting of ten of the most influential 

non-governmental organizations in Serbia, and with the aim of securing efficient 

implementation of the right to obtain public information.  

 

 
 


