Home  /  Medijska scena  /  U fokusu

01. 08. 2015

Kako se kupuje prostor u medijima?

Autor: U.Urošević Izvor: Boom 93

Grad Požarevac nastavlja da ignoriše odredbe medijskih zakona i novac za informisanje i sredstva iz budžeta deli preko javnih nabavki za usluge obaveštavanja javnosti o radu lokalne samouprave. Pored toga, grad i pojedina javna preduzeća propisuju uslove u kojima se favorizuje regionalni radio, javno preduzeće koje bi do kraja meseca trebalo da se privatizuje.

Zanimljivo je da je lokalna uprava u Požarevcu od samog starta ignorisala Zakon o informisanju i prilikom planiranja budžeta za 2015.godinu i propustila da odredi posebnu poziciju za projektno finansiranje medijskih projekata od javnog interesa.

Požarevac je oko 13,2 miliona dinara za informisanje podelio između gradonačelnika i predsednika skupštine, dok je za javno preduzeće Radio Požarevac odredio oko 7,5 miliona dinara za finansiranje do polovine 2015.godine, za kada je najavljeno povlačenje države iz medija.

Predstavnici grada su do skoro isticali da imaju veliki broj nedoumica oko raspisivanja konkursa, ali  pritom naglašavali da im je cilj objektivno i nepristrasno informisanje.

Od početka godine je postojao pritisak jednog broja lokalnih medija koji su prethodnih godina bili pružaoci usluga informisanja gradskoj upravi u Požarevcu, da se opredele sredstva.

Kako nezvanično saznajemo, neke od tih medija su organi lokalne samouprave prethodnih godina plaćali i preko narudžbenica, zaobilazeći pribavljanje usluga javnom nabavkom.      

U situaciji kada je zakon nalagao da se medijski sadržaji finansiraju isključivo konkursom za projekte koji bi obrađivali pitanja od javnog interesa, lokalne samouprave na teritoriji Braničevskog okruga nisu se usuđivale da novac dele po starom ključu gde su mediji pružaoci usluga.

To nije bio slučaj u Požarevcu koji je sa budžetske pozicije predsednika skupštine na proleće raspisao javnu nabavku za dve televizije (lokalnu i regionalnu), jedan regionalni i jedan list koji pokriva teritoriju države.

Tako se tačno određenim medijima (izuzimajući radio stanice i internet portale) obezbeđena sredstva za funkcionisanje do polovine 2015.godine.

Očekivalo se da u međuvremenu grad raspiše i konkurs za projektno finansiranje. Tako nešto pominjao je i predsednik skupštine Bane Spasović koji je u to vreme rekao da namerava da ostatak sredstava sa svoje pozicije usmeri u projektno finansiranje.

Konkurs je, međutim, izostao, a mediji koji su vršili usluge gradskoj upravi su polovinom godine ponovo ostali bez sredstava iz budžeta.

Tada je lokalna samouprava uradila nešto potpuno neočekivano.

Raspisala je dve nove javne nabavke sa pozicija gradonačelnika i predsednika skupštine.

Na jednoj od sednica gradskog veća doneta je i odluka  o raspisivanju konkursa za finansiranje medijskih projekata od javnog interesa.

Grad je prenamenom sredstva sa drugih pozicija u budžetu odredio samo oko 1,7 miliona za medijske projekte, što je upoređujući sa ukupnim budžetom za informisanje i dotacijama za radiodifuzno javno preduzeće, manje od 10 odsto. Upoređujući sa ukupnim rashodnim budžetom (4,2 milijarde dinara), pomenuta sredstva ne mogu da se izraze ni u promilima.

Postoji još jedan ozbiljan problem. Ogleda se u tome da je sredinom godine regionalni Radio Požarevac ostao bez dotacija iz budžeta, a privatizacija ovog medija trebalo bi da se završi do kraja avgusta.

Pored toga, grad je sa razdela predsednika skupštine raspisao javnu nabavku u kojoj je jedna od partija opredeljena za radio  koji pokriva područje regiona.

Trebalo bi napomenuti da je upravo Radio Požarevac jedina radio stanica koja poseduje dozvolu za ovo područje.

Direktor lokalnog radija Boom 93 Milorad Tadić kaže da  Zakon o javnom informisanju i medijima u članu 143. jasno objašnjava da je od 1. jula 2015. godine zabranjeno finansiranje izdavača medija iz javnih prihoda, osim u skladu sa odredbama članova 17. do 28. ovog zakona (projektno finansiranje).

"To što neko pokušava da javnom preduzeću dve sedmice pred privatizaciju odobrava sredstva za medijsko praćenje rada  javnih preduzeća ili skupštine grada, uopšte ne može da se sprovodi kroz javne nabavke i to bi neko morao da shvati", istakao je on.  

Neobično je da se i Toplifikacija odlučila da u svojoj javnoj nabavci za usluge informisanja, u jednoj od partija opredeli za radio koji pokriva zonu regiona. Ova javna nabavka još uvek nije okončana, ali je komisija za javne nabavke predložila da se za pružaoca usluga izabere Radio Požarevac.

Javna nabavka Toplifikacije, u partiji namenjenoj za radio stanice bila je raspisana na 150.000 dinara. Nažalost, nismo uspeli da saznamo iznos najanovije javne nabavke predsednika skupštine, s obzirom da gradska služba za javne nabavke prilikom javnog objavljivanja poziva ne navodi vrednost konkretne nabavke.

Za konkretnu informaciju o iznosu, osim da se radi o nabavci velike vrednosti (preko 400.000 RSD), uskraćeni smo u ovom odeljenju. Kratko nam je rečeno da predsednik skupštine određuje iznos nabavke po partijama.

Predstavnici više medijskih udruženja u prethodnom periodu su kritikovali ponašanje jednog broja lokalnih samouprava, među kojima je i Požarevac, zbog načina preraspodele sredstava za informisanje. Pritom su jasno isticali da Zakon o informisanju i medijima više ne prepoznaje usluge izveštavanja o radu kao način dodele novca iz javnih finansija.

Međutim, pojedine lokalne samouprave ovo nastavljaju da ignorišu.

S obzirom da je već gotovo izvesno da će se lokalni izbori u Srbiji održati u decembru ove godine, plaćanje za usluge praćenja aktivnosti lokalne uprave, funkcionerima vladajućih partija već pred sam početak izborne kampanje obezbeđuje zavidan medijski prostor u sredstvima informisanja na lokalnom nivou.    

  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs