31. 01. 2011
PREPORUKE ANEMA ZA UREĐENJE SISTEMA FINANSIRANJA MEDIJA IZ BUDŽETSKIH SREDSTAVA
Srpsku medijsku scenu karakterišu nerazvijeno tržište oglašavanja i inflacija medija. Ovo kreira situaciju u kojoj je samoodrživost prevelikog broja medija teško dostižna, odnosno u kojoj tržište oglašavanja nije dominantan resurs samoodrživosti medijske scene, već to postaju državna pomoć i subvencije.
Navedeno postaje posebno dramatično u svetlu zaustavljene privatizacije javnih medija, koja se odlaže uz pozivanje na socijalne razloge kao i razloge stvarne ili navodne brige za ostvarivanje prava građana na informisanje o stvarima od javnog interesa, koje bi navodno bilo ugroženo u slučaju povlačenja države iz medijskog vlasništva.
Imajući ovo u vidu, a u očekivanju da predstojeće usvajanje Strategije razvoja medijskog sektora definitivno reši problem neprivatizovanih medija i pronađe model njihove transformacije koji bi bio u skladu sa citiranim Indikatorima za medije u demokratskom društvu, ANEM je, u saradnji sa svojom advokatskom kancelarijom "Živković&Samardžić", pripremio i 31.01.2011. Ministarstvu kulture dostavio svoje pisane preporuke za uređenje sistema finansiranja medija iz budžetskih sredstava.
Predloženi skup mera za model finansiranja medijske scene od strane države trebalo bi da se zasniva na sledećem: sredstva za finansiranje medija iz budžetskih sredstava, na svim nivoima, moraju biti utvrđena i opredeljena u njihovim budžetima, uključujući i ukupna sredstva koja se opredeljuju za finansiranje javnih preduzeća u oblasti informisanja, odnosno drugih privrednih subjekata sa vlasničkim učešćem države, čime bi se obezbedio nediskriminatoran tretman svih medija; ta ukupna sredstva na svim nivoima treba da budu utvrđena na način koji će obezbediti stabilno finansiranje medija, a na lokalnom nivou u jasno određenom procentu ukupnog budžeta svake jedinice lokalne samouprave; na taj način opredeljena ukupna sredstva treba da se raspodeljuju na javnim konkursima kojima se obezbeđuju javno informisanje i medijski sadržaji od javnog interesa, pod jednakim i nediskriminatornim uslovima za sve medije na području za koje se javni konkurs raspisuje, bez favorizovanja medija sa vlasničkim učešćem države; jasno je definisano i ko može biti učesnik na tim konkursima, kao i kriterijumi za izbor projekata; o izboru projekata na javnim konkursima treba da odlučuju nezavisne komisije, sastavljene od kompetentnih predstavnika javnosti, profesionalnih udruženja i nevladinog sektora, u transparentnom postupku, a ceo proces raspodele i korišćenja budžetskih sredstava treba da podleže nadzoru nadležnih ministarstava; takođe, i oglašavanje aktivnosti državnih organa, uključujući i organe lokalne samouprave i oglašavanje aktivnosti, proizvoda ili usluga javnih preduzeća i ustanova sa vlasničkim učešćem države treba da se vrši na način na koji se neće narušavati konkurencija na medijskom tržištu.
ANEM predlaže da se napred navedeno obezbedi izmenama Zakona o javnom informisanju, a po potrebi i shodnim izmenama poreskih propisa, odnosno alternativno usvajanjem posebnog Zakona o finansiranju javnog informisanja iz budžetskih sredstava.
ANEM takođe insistira na doslednoj primeni važećih propisa koji se odnose na zaštitu konkurencije, kontrolu državne pomoći i kontrolu javnih nabavki.
ANEM je predložio da se napred navedeno obezbedi izmenama Zakona o javnom informisanju kojima bi se predvidelo formiranje posebne komisije za javno informisanje kao stručnog tela ovlašćenog da prati stanje, inicira postupke i prelaže mere radi unapređenja konkurencije na medijskom tržištu, transparentnost finansiranja medija i unapređenja medijskog pluralizma i pluralizma mišljenja u javnom informisanju.
-
Nema komentara.