12. 12. 2012
INICIJATIVA ANEMA ZA DONOŠENJE NOVOG ZAKONA O OGLAŠAVANJU
Smatrajući da Zakon o oglašavanju, iako nije medijski zakon, ima važan uticaj na funkcionisanje medija, kao i da je važeći zakon pun nedostataka, ANEM je danas uputio Ministarstvu spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija i Ministarstvu kulture i informisanja inicijativu za donošenje novog Zakona o oglašavanju. Imajući u vidu da je u toku izrada seta medijskih zakona, ANEM je od Ministarstva spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija tražio da proceduru donošenja novog Zakona o oglašavanju otpočne u najkraćem roku i to u saradnji sa Ministarstvom kulture i informisanja, kako bi se izbeglo donošenja propisa koji bi bili u međusobnoj koliziji.
Iako je Akcionim planom za sprovođenje Medijske strategije predviđeno preispitavanje mogućnosti izmene Zakona o oglašavanju, a ne donošenja novog zakona, ANEM je u svom dopisu naveo razloge zbog kojih traži da se donese potpuno nov Zakon o oglašavanju:
- postojeći Zakon o oglašavanju ne predstavlja adekvatan pravni okvir u izmenjenim uslovima poslovanja na medijskom tržištu, te nikakve izmene ne mogu dovesti do toga da se prilagodi novim okolnostima;
- zakon je donet još 2005. godine i u velikoj meri ne prepoznaje nove tendencije u oglašavanju putem elektronskih medija a pored toga nije usklađen sa evropskom praksom i regulativom u ovoj oblasti;
- od usvajanja zakona je proteklo 7 godina, a u međuvremenu je došlo do usvajanja nove Direktive EU o audio-vizuelnim medijskim uslugama, koja uvodi nova pravila u oglašavanje putem elektronskih medija, a naročito u pogledu TV oglašavanja;
- važeći Zakon o oglašavanju dopušta mogućnost različitih tumačenja i iz ovog razloga dolazi do ozbiljnih problema u njegovoj primeni;
- neophodno je da se novim zakonom o oglašavanju urede i neka dodatna pitanja, koja Zakon o oglašavanju ne prepoznaje, kao što je npr. pitanje oglašavanja u okviru stranih programa koji se reemituju u Srbiji, ali i druga pitanja koja su se u radu emitera iskristalisala kao problematična.
ANEM je takođe ukazao da se pri izradi novog zakona ne treba oslanjati na Nacrt zakona o oglašavanju iz 2010. godine, koji je rađen mimo radne grupe, i na insistiranje same radne grupe i drugih zainteresovanih strana povučen, jer nije bio na odgovarajući način usklađen ni sa aktuelnim evropskim pravnim okvirom, ni sa domaćom regulativom.
Pored toga, ANEM je tražio od Ministarstva kulture i informisanja da obavesti javnost o aktivnostima koje je preduzelo na realizaciji obaveze preispitivanja mogućnosti izmene Zakona o oglašavanju, s obzirom da je Akcionim planom za sprovođenje Medijske strategije za to predviđen rok od najviše 10 meseci i da je ono određeno kao nosilac tog posla, a da ni 15 meseci od usvajanja Strategije nije informisalo javnost o tim aktivnostima.
ANEM će nakon ovog dopisa sprovesti niz odgovarajućih aktivnosti, kako bi njegova inicijativa za donošenje novog Zakona o oglašavanju bila usvojena, što je u interesu i njegovog članstva i ostalih medija.
-
Nema komentara.