17. 05. 2013
UČEŠĆE ANEMA U IZRADI NOVOG ZAKONA O OGLAŠAVANJU
ANEM je, još sredinom decembra 2012. godine, podneo nadležnim ministarstvima Inicijativu za donošenje novog Zakona o oglašavanju, u kojoj je naveo razloge zbog kojih smatra da je potreban nov zakon, a ne samo eventualne izmene postojećeg, kako je bilo predviđeno Akcionim planom uz Medijsku strategiju.
Nadležno Ministarstvo spoljne i unutrašnje trgovine i telekomunikacija je, u aprilu 2013, formiralo Radnu grupu koja ima zadatak da izradi stručnu osnovu za Nacrt novog Zakona o oglašavanju. Jedan od članova ove Radne grupe je i Saša Mirković, predsednik ANEM-a. On je 17.5.2013. dostavio Ministarstvu i ostalim članovima Radne grupe, pisane primedbe i sugestije ANEM-a na Nacrt zakona o oglašavanju, koji je polazni materijal za rad.
Načelne primedbe ANEM-a na Nacrt zakona, odnose se na sledeće:
- neophodnost terminološkog usklađivanja pojedinih definicija iz Nacrta zakona sa definicijama iz AVMS Direktive i iz Direktive o televiziji bez granica, zbog nepreciznosti definicija korišćenih u Nacrtu, koje mogu izazvati probleme u praksi;
- neophodnost preciziranja instututa „plasiranje proizvoda", naročito u pogledu odnosa sa sponzorstvom, a u skladu sa AVMS Direktivom i Direktivom o televiziji bez granica (TBG Direktiva), kao i sa praksom zemalja u EU koje su od 2010. godine postepeno dozvolile plasiranje proizvoda; treba ustanoviti drugačija pravila za plasiranje proizvoda za usluge na zahtev (on-demand); regulatornom telu za oblast elektronskih medija treba dati ovlašćenje da podzakonskim aktom bliže uredi ovo pitanje;
- neophodnost uvođenja ograničenja za Javne servise, televizijske stanice civilnog sektora, kao i za lokalne medije koji se finansiraju iz javnih prihoda (opštinskih budžeta) do trenutka njihove privatizacije, u skladu sa evropskom regulativom i praksom, koja se odnose na: zabranu plasiranja proizvoda; zabranu posebnih komercijalnih emisija i komercijalnih priloga; emitovanje tv oglašavanja i tv prodaje samo između emisija u prime time;
- pravila vezana za oglašavanje na radiju moraju da budu jasno odvojena; potrebno je jasno preciziranje koje su to odredbe zakona koje se odnose na medijsku uslugu televizije i medijsku uslugu na zahtev a shodno se primenjuju na radio - ANEM je dao i konkretan predlog za to; neophodno je da se na oglašavanje na radio programima javnih servisa (3 programa RTS-a i 3 programa RTV-a), programima radija civilnog sektora i programima radija lokalne ili regionalne zajednice do njihove privatizacije, primenjuju izvesna ograničenja, u skladu sa evropskom regulativom i praksom (ANEM je dao i predlog za to); posebna priroda programa radija (na primer drugačiji prime time na radiju) treba da se uvaži i implementira u Nacrt;
- pravila koja se odnose na tretman usluga na zahtev, moraju biti takođe odvojena, posebnim poglavljem zakona jer Direktiva o AVMS utvrđuje blaža pravila za programe koji se pružaju na zahtev, pa su mnoge od obaveza koje se odnose na linearne usluge ovde neprimenjive; ANEM je naveo koja se pravila koja se odnose na sve usluge ovde mogu implementirati;
- neophodnost propisivanja nadležnosti regulatora kada je reč o lokalizovanim stranim reemitovanim programima (slučaj kada se strani reemitovani programi „seku" i u njih se umeću reklame domaćih oglašivača), a sve u cilju ostvarivanja jednake pozicije na tržištu oglašavanja za sve pružaoce medijskih usluga koji emituju oglasne poruke;
- precizirati definiciju - audio-vizuelni programi namenjeni samopromociji, u odnosu na koju je onda moguće i izjašnjenje na odredbe Nacrta koje regulišu to pitanje;
- neophodnost drugačijeg definisanja (osavremenjavanja) novih oglašivačkih tehnika, u skladu sa Commission Interpretetive Communication on Certain Aspects of the Provisions on Televised Advertizing in Television Without Frontiers Directive (2004/C102/02);
- precizirati odredbe koje se odnose na računanje vremena u okviru punog sata koje je dozvoljeno za oglašavanje, imajući u vidu Commission Interpretetive Communication on Certain Aspects of the Provisions on Televised Advertizing in Television Without Frontiers Directive (2004/C102/02) - zakonom definisati da li je to prirodni sat ili preklapajući sat, s tim što ANEM predlaže prirodni sat;
- u skladu sa tim istim evropskim dokumentima, precizirati šta se podrazumeva pod pojmom „ukupno dnevno emitovani program" - zakonom definisati da li je to kalendarski dan ili programski dan, s tim što ANEM predlaže programski dan;
- neophodno je regulisati slučaj tzv. mini reklame (mini-spot), koje se emituju u periodima privremenih prekida u toku prenosa sportskih takmičenja, a ta pravila bi se odnosila i na „sportske prenose od nacionalnog značaja", uz poštovanje ograničenja koja postoje za njih;
- potrebno je uraditi kategorizaciju prekršaja, jer nisu svi istog intenziteta, pa moraju da se odrede drugačiji rasponi novčanih kazni.
Polazeći od ovih načelnih primedaba, ANEM je dao i brojne konkretne predloge za izmene odredaba ovog Nacrta.
ANEM smatra da će kroz učešće u Radnoj grupi moći na pravi način da doprinese da novi Zakon o oglašavanju bude kvalitetniji od postojećeg i da se njime na bolji način, u skladu sa evropskim standardima i dokumentima, regulišu pravila o oglašavanju, koja su od izuzetne važnosti za funkcionisanje medija.
Primedbe i sugestije ANEM-a na tekst Nacrta zakona o oglašavanju pogledajte ovde
-
Nema komentara.