Home  /  Medijska scena  /  U fokusu

27. 05. 2009

NACRT ZAKONA O MEDIJSKOJ KONCENTRACIJI USKORO U RESORNIM MINISTARSTVIMA

- Štampani mediji ne moraju da objavljuju visinu tiraža
- Ako neko ima više dnevnih listova, njihov ukupni tiraž ne može da pređe 30 odsto ukupnog tiraža dnevnih novina u Srbiji

Beograd, 27.05.2009. (Danas) - Nacrt zakona o nedozvoljenom objedinjavanju i javnosti vlasništva javnih glasila, čiji je glavni cilj da spreči monopol u javnoj sferi, ovih dana biće dostavljen resornim ministarstvima na mišljenje, nakon čega će Ministarstvo kulture izraditi konačnu verziju ovog zakona, saznaje Danas.

Rade Veljanovski, član radne grupe za izradu zakona o medijskoj koncentraciji, kaže za Danas da je veoma važno da se zna ko su vlasnici medija kako bi se sprečio dominantan uticaj u medijskoj sferi.

- U Agenciji za privredni registar biće upisano ko je vlasnik medija, glavni i odgovorni urednik, sedište, naziv, adresa... Protiv onih medija koji ne budu upisani u registar biće podnete krivične prijave, ali neće im biti stopirana prodaja - objašnjava Veljanovski.

Prema njegovim rečima, pojedini učesnici javne debate navodili su da je Radna verzija zakona prilično restriktivna, pa je tako često navođen primer Hrvatske. Međutim, dodaje Veljanovski, hrvatski zakon predviđa da neko može da ima ili TV ili radio stanicu s nacionalnim pokrivanjem, ali i 25 odsto vlasništva u nekom drugom elektronskom mediju.

- U Srbiji pojedinac može da ima i TV i radio stanicu i pet odsto u nekom drugom mediju, što pokazuje da će naš zakon biti manje restriktivan nego hrvatski - ukazuje naš sagovornik.

Takođe, ističe Veljanovski, ukoliko je neko kupovinom medija stekao nekoliko dnevnih listova, onda njihov ukupni tiraž ne može da pređe 30 odsto ukupnog tiraža dnevnih novina u Srbiji, „ali ako je vlasnik svojom sposobnošću razvio taj medij, onda može taj medij i da ima 50 odsto tiraža“.

Kako ukazuje, radna grupa je u konačnoj verziji Nacrta zakona olakšala odredbe kada je u pitanju vlasništvo medija na lokalnom i regionalnom nivou.

- Imali smo odredbu da ako postoji samo jedan medij na lokalnom nivou, što je slučaj u mnogim manjim sredinama, niko ne može da bude vlasnik tog medija 100 odsto, već 50 odsto vlasništva mora da proda. Međutim, predstavnici lokalnih zajednica su nam rekli da može da se desi da niko neće da kupi tih 50 odsto, pa smo u tom slučaju doneli odluku da vlasnik tada bude jedan - ističe Veljanovski.

On dodaje da je izbačena odredba da mediji moraju svaki dan da objavljuju koliki im je tiraž.

Prema njegovom mišljenju, ovakav tekst zakona je u javnom interesu i može da doprinese demokratizaciji javne sfere, a da nije protiv interesa medijskih vlasnika, „sem ukoliko neko ima interes da ima više nego što je u demokratskom društvu moguće“.

- Ne smem da budem optimista, jer znam šta se dešava sa tekstovima zakona kada dođu u skupštinsku proceduru. Očekujem da će Nacrt zakona sigurno biti menjan, jer su pojedinci iz medijske industrije nekoliko puta najavili da ovakav zakon nikada neće da prihvate i da će raditi na tome da on ne bude usvojen - zaključuje Rade Veljanovski.

  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs