Home  /  Medijska scena  /  Arhiva vesti do septembra 2011.

26. 03. 2009

TEŠKO SA VLASTIMA

Intervju: Rodoljub Šabić

Najkvalitetniji doprinos sprovođenju zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja daju građani

Beograd, 26.03.2009. (Politika) - Rodoljubu Šabiću, povereniku za informacije od javnog značaja, građani su se prošle godine obratili pet i po puta više nego 2005. godine. Iako su građani znatno spremniji da koriste svoja prava, vlast izgleda da nije voljna da udovolji „podanicima”. Zato u godišnjem izveštaju Šabić zaključuje da se, nažalost, u organima vlasti teško menja svest o obavezama prema javnosti.

Vaš izveštaj pokazuje da i dalje imate iste probleme sa organima vlasti i njihovim obavezama prema javnosti?

Nažalost u pravu ste. U prethodnim izveštajima ukazivao sam da je neophodno da Vlada Srbije (tri su se u međuvremenu promenile) aktivira mehanizme odgovornosti za kršenje zakona i prinudnog izvršenja naloga poverenika. Praktično ništa nije učinjeno na tom planu. Upozoravao sam i na neophodnost donošenja nekoliko komplementarnih zakona. Donet je samo jedan, Zakon o zaštiti podataka o ličnosti.

Svi izveštaji su govorili i to da poverenik radi sa potpuno neadekvatnim prostornim, kadrovskim i logističkim resursima. Uz saglasnost skupštine, u službi poverenika od početka trebalo je da radi 21, a nakon proširenja nadležnosti i na zaštitu podataka o ličnosti 69 saradnika. Poverenik je sve vreme radio, i danas radi, sa samo sedam saradnika.

U pravu ste i kad je reč o problemima sa organima vlasti na svim nivoima. Iako ima i pozitivnih promena, ipak se anahrone predstave o odnosu vlasti i javnosti teško menjaju. To potvrđuje i veliki broj predmeta registrovanih kod poverenika – i 2008. ih je bilo preko 1.500.

Ko najmanje poštuje Zakon o slobodnom pristupu informacijama?

Ne bih nekog posebno izdvajao. Radije bih ukazao na podatak koji generalno govori o neadekvatnom odnosu mnogih na svim nivoima vlasti prema pravima javnosti. U preko 90 odsto slučajeva žalba povereniku se izjavljuje zbog „ćutanja administracije”, zbog inače kažnjivog i zabranjenog ignorisanja zahteva. A kasnije, u skoro tri četvrtine slučajeva, informacija koja je prethodno uskraćena daje se već na moju prvu intervenciju, bez formalnog naloga. Znači, moglo je i bez žalbe. Sa malo više dobre volje, kulture i odgovornosti možemo imati zadovoljnije građane, bolju predstavu o vlasti, manje žalbi podnetih povereniku.

Koji je pojedinac, ili institucija, pokazao najveći pozitivni pomak?

Najkvalitetniji doprinos daju građani. Iz oko 650 izveštaja dostavljenih povereniku proizlazi da je u 2008. organima vlasti podneto skoro 56.000 zahteva za pristup informacijama – preko šest puta više nego u 2007. i skoro deset puta više nego u 2006. Podaci, naravno, nisu apsolutno tačni (veliki broj organa nije dostavio izveštaje), ali su uporedivi sa prethodnim, vrlo indikativni i potvrđuju pozitivan trend rasta svesti građana o pravu na slobodan pristup informacijama i o spremnosti da to pravo koriste.

Ako govorimo o organu vlasti, uz neke već dugo pozitivne primere kao što su Ministarstvo za državnu upravu, Privredna komora Srbije, gradovi Šabac, Valjevo i Smederevo i još neki, u kontekstu pomaka pomenuću i BIA.

BIA je godinama ispoljavala nedopustiv, ignorantski odnos prema zakonu, pravima građana i sopstvenim obavezama. Zato sam prošle godine upozorio da se nikom ne sme dopustiti da sam sebe stavlja iznad i izvan domašaja zakona. BIA je u 2008. bitno popravila odnos u postupanju po zahtevima, poštovanju zakonske procedure, izvršavanju obaveza i objavljivanju informacija o svom radu. Naravno, BIA, kao i drugi, treba još da radi na odnosu prema javnosti, ali treba konstatovati napredak koji je, s tim u vezi, učinila.

Kako i zašto je inspekcija Ministarstva zdravlja podsticala druge organe na neizvršenje poslova iz delokruga zakona, što navodite u izveštaju ?

Nekompetentnim tumačenjima zakona i obaveznosti naloga poverenika. S tim u vezi, razgovarao sam sa ministrom Milosavljevićem, a i zaštitnik građana je pokrenuo odgovarajući postupak i valjda se to neće ponavljati. U uređenoj zemlji nezamislivo je da organi vlasti podstiču na neizvršavanje po zakonu obavezujućih odluka drugih organa vlasti.

Šta ste uradili u 27 slučajeva kada je vlada trebalo da obezbedi izvršenje naloga poverenika, a nije to učinila?

Po zakonu, moja nadležnost se završava donošenjem odluke koja je obavezujuća. Pretpostavlja se da će biti izvršena, a ako ipak ne bude, obaveza je vlade da na zahtev tražioca informacije obezbedi izvršenje. Godine 2008. to je tražilo 27 građana, a vlada ni u jednom slučaju nije izvršila ovu svoju obavezu. Zašto, to je pitanje za nju.

Koji zakoni i propisi su neophodni da bi se Zakon o dostupnosti informacija bolje primenjivao?

To su zakoni o klasifikaciji tajni, o zaštiti podataka o ličnosti i o dosjeima tajnih službi. Jedan smo doneli, ali nisu obezbeđeni uslovi za njegovu primenu. A baš to, ne samo donošenje zakona, već primena u stvarnom životu, najvažnije je.

  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs