18. 07. 2010
NISKE STRASTI PODIŽU GLEDANOST
Goran Karadžić: Takvi programi loše utiču na decu i to je glavni razlog podnošenja prijave RRA. - Ida Teodosijević: Kao da je pukla kanalizaciona cev i izlila se u društvo.
Beograd, 18.07.2010. (Politika) - Šta je zajedničko Mešariju el Balamu, Matisu Vegteru, Dadi Dolabeli, Havijeru Estradi, Migelu Anhelu Redondu i - Milošu Bojaniću? Skoro ništa, osim što su svi oni, kao i još pedesetak drugih, uglavnom „estradnih umetnika", pobednici rijaliti šou programa „Farma" u svojim zemljama. Bitna je razlika, međutim, što u drugim državama, iako je i tamo bilo „niskih strasti", uglavnom nisu morala da se mešaju radiodifuzna regulatorna tela i na taj način zaustave televizijsku erupciju do sada neviđenog primitivizma, smišljenu promociju antivrednosti, nemorala, bezobzirnog zadiranja u tuđu privatnost. Naravno, profit je svetinja, a bogat honorar za propovednike sistema raspadnutih vrednosti - svojevrstan je blagoslov s ružičastog neba.
Kako tvrde naši sagovornici, dobro upućeni u dešavanja na srpskom TV tržištu, radi podsticanja gledanosti Pink je na „Farmu" instalirao svog specijalnog „bonus agenta" - Dragana Marinkovića Macu. Televizija Pink demantuje ovaj podatak kao i tvrdnje našeg izvora da je Marinković imao zadatak da podstiče farmere na ekstremno ponašanje i da je, radeći na ispunjenju tog zadatka, svakodnevno bio na direktnoj telefonskoj vezi s Milicom Mitrović, suprugom vlasnika RTV Pink. Ako je gledanost „Farme" u prvih dvadesetak dana emitovanja bila za četvrtinu manja od očekivane (zbog akademske atmosfere), posle toga desio se preokret, kao rezultat psihoze i maltretiranja pojedinih učesnika, njihovog necenzurisanog prostakluka i moralnog kraha.
Bez obzira na to da li je Marinković imao ili nije imao specijalnu ulogu, izvesno je da višemesečna tortura i stres nisu mogli da prođu bez posledica, ne samo po učesnike, već i po gledaoce. Prema priznanju samog Bojanića, svi farmeri koristili su tablete za umirenje kako bi se koliko-toliko zaštitili. Gledaoce, nažalost, niko nije upozorio na takvu opasnost.
Republička radiodifuzna agencija (RRA) podnela je protiv Pinka prekršajnu prijavu zbog sadržaja koji mogu da škode fizičkom, mentalnom ili moralnom razvoju dece i omladine. Zamenik predsednika Saveta RRA Goran Karadžić kaže za „Politiku" da je postupak još u toku.
- Takvi programi loše utiču na decu i to je osnov podnošenja naše prijave. Emiteri ne smeju da emituju sadržaje koji mogu da štete razvoju maloletnika. Primitivizam podiže gledanost, to je sasvim očigledno. Kada smo pozvali predstavnika Televizije Pink na razgovor, pre podizanja prekršajne prijave, oni su uveli „bipovanje" i oznaku „18 godina". Ali, gledanost im se tada prepolovila! To je najbolji dokaz da RRA svojom reakcijom nije doprinela povećanju gledanosti „Farme". Mi ćemo već na jesen dovršiti, s naše strane, predlog izmene Zakona o radiodifuziji, koji će nama kao nezavisnom relulatornom telu dati mnogo šira ovlašćenja i mogućnost da brže reagujemo - najavljuje Karadžić.
„Ekstremno vulgarno ponašanje", kako je RRA ocenio sadržaj programa koji se dnevno prikazivao i po sedam sati na televiziji s nacionalnom frekvencijom (javno dobro), očito je imalo blagotvorno dejstvo na rad piplmetara kojima se meri gledanost TV programa. Prema merenjima agencije „AGB Nilsen medija risrč", u trenucima maksimuma nasilničkog ponašanja i govora mržnje, sredinom maja, gledanost „Farme" nadmašila je sve rezultate zabeležene od 2002. godine, kada su počela merenja. S prosečnim sedmičnim udelom u gledanosti od 31,7 odsto, Pink je imao gledanost kao drugoplasirani RTS i trećeplasirani Foks - zajedno!
Psiholog Ida Teodosijević ocenjuje za naš list da je „Farma", kao i ostali rijaliti šou programi, isprogramirana da stvara takvu vrstu konfliktnih situacija, u kojima se učesnici svađaju, ogovaraju, gde dolazi do teških reči.
- Publika to voli da gleda, kao neku vrstu katarze, gde se neko drugi svađa, pljuje i pravi skandale umesto tebe, izbacujući sve te ružne reči. Kada govorimo o poslednjoj „Farmi", situacija se otrgla kontroli iz veoma jednostavnog razloga: što je više svađe i skandala, to je više gledanosti. A što je više gledanosti, to je više novca. I to je jednačina koja je zakon u tom poslu. Tu postoji jedna sprega niskih strasti između medija i publike. Nije samo da mediji zloupotrebljavaju publiku, već i obrnuto. Publika odvaja svoj poslednji dinar, kroz SMS-ove. Ona gleda taj program, čime diže rejting emisije i tako vraća medijima uloženi novac, koji se gomila. Kao što je poznato, gomilanje novca budi niske strasti, pa onaj koji ga ima dolazi u iskušenje. Na kraju potpuno ignoriše odgovornost za ono što njegov program proizvodi, a to je sunovrat svih mogućih društvenih vrednosti - tvrdi naša sagovornica.
Učesnici rijalitija moraju da izvrše naloge producenata, jer imaju potpisane ugovore s njima, dodaje Ida Teodosijević:
- Naravno da produkcija podstiče učesnike na taj primitivizam, jer scenario tako i zamišljen da ih podstakne na konflikt. A sam scenario se, u zavisnosti od porasta ili pada gledanosti, dodatno prilagođava situaciji. Pre svega, uvođenjem određenih osoba koje će rasplamsati sukob, stvaranjem situacija u kojima je moguće produbiti nesuglasice. Tada uskaču scenaristi. Nije to takmičenje u poeziji, već u iskazivanju niskih strasti i uvek je veštački kreirano. Naša je specifičnost što smo u nekoj tački prešli sve dopuštene moralne norme, što smo mi društvo koje odavno ima devastiran sistem vrednosti. Kao da je pukla kanalizaciona cev i izlila se u društvo!
Goran Karadžić smatra da naša zemlja nije izuzetak, da ima i gorih od nas. Ali, u slučaju ponašanja koje je u suprotnosti sa zakonom, regulatorna tela moraju da reaguju, posebno kada to postane izuzetno vulgarno i grubo, napominje drugi čovek RRA.
- Kada pogledate kakav je razvoj televizije u celom svetu, onda shvatite da se ona dramatično menja. Nažalost, u borbi za gledanost, imamo situaciju da televizije odlaze u sve ono što podilazi najnižim strastima gledalaca i što će ih upravo iz tih pobuda vezati za ekran. Ja se nadam da tome jednog dana mora doći kraj. Da se ne lažemo, gledanost televizije Pink bila je mnogo veća u danima kada je „Farma" emitovana, nego u danima kada nje nema. Prvo smo imali modu španskih serija, dokumentarnih programa, putopisa, pa onda kvizova, a sada rijaliti programa. Ali, i to će proći za godinu-dve - napominje Karadžić.
Ali, postavlja se pitanje: šta se sledeće može očekivati. Da li će to biti povratak reportažama, putopisima i kvizovima ili predstoji suočavanje s još gorim manifestacijama rata za gledanost? Ida Teodosijević objašnjava:
- Rijaliti šou će polako nestajati, ali u našem slučaju ne tako skoro. Već postoji novi trend, doduše još ne na televiziji, već na Internetu. Ne znam da li ste primetili da je snimak pogubljenja Sadama Huseina na Jutjubu imao preko četiri miliona ulazaka. Potreba ljudi da gledaju takve stvari veoma je zanimljiva sa stručnog stanovišta i ne treba potceniti mogućnost da je tako nešto sledeće na redu.
Pink zaradio najmanje 3,5 miliona evra
Prema našim nezvaničnim saznanjima, koja RTV Pink, naravno, ne potvrđuje, priprema osnovne verzije „Farme" (77 dana) koštala je ovu televiziju 1,8 miliona evra (troškovi produkcije i licence), a procenjuje se da je zarada bila bar dvostruko veća. Tome treba dodati troškove i zaradu od produženog emitovanja, 108 dana ukupno. U produkcijske troškove ulaze i rashodi pokrivanja prostora s više od 20 kamera, u situaciji kada svaki učesnik rijalitija ima zaduženog svog čoveka u režiji, koji prati samo njega. Honorari su se kretali od 2.000 evra nedeljno po „farmeru", pa je, tako, Bojanić inkasirao oko 30.000, samo po ovom osnovu. Plus 100.000 evra nagrade za pobednika. Plus... Računica je jasna: troipomesečnim emitovanjem „Farme", televizija Željka Mitrovića otkinula je veliki deo marketinškog kolača, koji na srpskom tržištu iznosi oko 80 miliona evra godišnje (dele ga sedam nacionalnih, 26 regionalnih, 186 lokalnih i više od 200 kablovskih televizija). Procenjuje se da je godišnja zarada Pinka oko 30-35 miliona evra, dok RTS inkasira oko 22 miliona.
-
Nema komentara.