Milioni sa medijskih konkursa sele se u javne nabavke kako bi ih dobili ljubimci vlasti

Pančevo je prošle godine kroz javne nabavke dodelilo medijima čak 29 miliona dinara, uglavnom za promotivne video klipove. Ranije je na medijskim konkursima izdvajano 40 miliona, a sada skoro 10 puta manje, od kada je postavljen zakonski uslov koji prorežimski mediji ne mogu da ispune - da informišu istinito i uz uvažavanje etičkog kodeksa

Informacije
Podeli članak:
novac
Pixabay / Alexas_Fotos

Konkurs za projektno sufinansiranje u oblasti javnog informisanja u Pančevu raspisan je 28. februara, dok su rezultati objavljeni tek 26. juna, mesec dana posle isteka roka.

Članovi komisije u sastavu Sandra IrševićBrano Pijetlović i Branislav Sančanin, doneli su odluku da podrže devet projekata. Iznenađenja nije bilo, pa je novac opet otišao uglavnom medijima koji isključivo pozitivno pišu o vlastima.

Kao i prošle godine, Grad Pančevo je izdvojio svega 4,2 miliona dinara za medijski konkurs. I u Pančevu su, kao i u drugim gradovima u Srbiji, od 2024. godine drastično smanjena sredstva za ove namene, o čemu je Cenzolovka pisala. Od nekadašnjih 40 miliona dinara, koliko se godinama izdvajalo, Pančevo je taj iznos umanjilo za gotovo 10 puta.

Teza da su gradovi i opštine značajno umanjili izdvajanja za medijske konkurse da bi izbegli primenu Zakona o javnom informisanju i medijima, po kojem je uslov da mediji koji dobijaju novac na konkursima moraju da poštuju Kodeks novinara Srbije, u slučaju Pančeva ispostavlja se kao tačna.

Kroz javni konkurs Grad nije mogao da im dodeli novac, ali su ipak hronični kršioci Kodeksa – tabloidi, sredstva dobili kroz ugovore o javnim nabavkama. Prošle godine novac poreskih obveznika iz Pančeva legao je na račune izdavača tabloida Alo i Informer, kao i prorežimskog sajta ePancevo, u vlasništvu Aleksandra Čupića.

PANČEVCU NAJVIŠE

Na medijskom konkursu u Pančevu nedeljnik Pančevac dobio je milion dinara, Udruženje Kreativni kulturni klub Starčevo i izdavač nedeljnika START 013 po 700.000, RTV Pančevo – 600, Vojvodina Press, Pančevac-net i sajt Zdravo Pančevo po 300, sajt 013info – 200, a Centar za informisanje Oblak – 100.000 dinara.

Pančevačka ljubav prema tabloidima

Naše istraživanje pokazalo je da je Grad Pančevo kroz ugovore o nabavci usluge oglašavanja i ugovore zaključene na osnovu javnih nabavki izdavačima medija i produkcijama u prošloj godini dodelio nešto više od 29 miliona dinara. Kada tome dodamo izdvajanja za medijski konkurs od 4,2 miliona, dolazimo blizu cifre koju je grad izdvajao i ranijih godina.

Poražavajuće je da su veliki deo kolača u Pančevu dobili tabloidi – beogradski i pančevački, čak 7,3 miliona dinara. Dobitnici su miljenici konkursa, koje Pančevo finansira već dugi niz godina – Open view iz Vršca, izdavač sajta ePancevo; tabloid Alo i Insajder tim, koji je izdavač tabloida Informer. Ova dva beogradska tabloida su godinama u vrhu liste medija koji najviše krše Kodeks novinara.

Po broju prekršaja etičkih i profesionalnih standarda tabloid Alo je 2024. godine zauzeo prvo mesto, a Informer drugo u monitoringu Saveta za štampu, ali su ipak u Pančevu dobili milione. Informer je potpisao čak dva ugovora prošle godine – u julu i decembru.

Ali krenimo redom.

Pomenutim tabloidima iz pančevačkog budžeta prošle godine dodeljeno je skoro 4,4 miliona dinara.

Alo media system dobio je 996.000 sa PDV-om, za „kreiranje i emitovanje video izveštaja o društveno odgovornim akcijama, sa posebnim akcentom na osetljive kategorije stanovništva”. Dogovoreno je 10 video snimaka od dva minuta za 498.000 dinara, koliko i za njihovu distribuciju.

Izdavač Informera – Insajder Tim još je bolje prošao od konkurencije. Oni su u julu i u decembru dobili gotovo 3,4 miliona. U julu skoro milion dinara za devet video klipova iz oblasti privrednog razvoja Pančeva, a u decembru nešto manje od 2,4 miliona za produkciju i distribuciju video sadržaja u oblasti projekata za generacije koje dolaze, koje sprovodi grad Pančevo.

Za izradu jednog videa od 15 minuta planirali su da potroše čak 1,3 miliona dinara, a za distribuciju više od milion.

Insajder tim je bio obavezan da konačni proizvod dostavi Gradu i distribuira ga do kraja godine na internet portalu vidljivom na teritoriji Južnobanatskog okruga.

Ni miljenik gradskih vlasti, Aleksandar Čupić, čije su firme na gradskim medijskim konkursima od 2016. do 2023. dobile najmanje 23,3 miliona dinara, nije ostao kratkih rukava. Za njega je izdvojeno nešto manje od tri miliona.

Za taj novac Čupić se obavezao da će proizvesti i distribuirati 30 video snimaka, a posvećeni su infrastrukturnim projektima. Cena svakog videa je oko 50.000 dinara, a distribucija je nešto manje od milion i po dinara.

Na internetu smo pronašli svih 30 video zapisa pod nazivom „Nova infrastruktura u Pančevu”, objavljenih tokom dva dana – 19. i 20. septembra.

Objave sadrže tekst od pet-šest rečenica, bez izjava i podataka, a video sadržaji traju 2:01 minuta. Sastoje se od snimaka Pančeva i naseljenih mesta iz vazduha, sa muzičkom podlogom, bez ijedne reči, sagovornika, titlova… Video izveštaje možete pogledati na ovom linku.

Video zlata vredan

Najvredniji ugovor o nabavci kupovine vremena za TV emitovanje sklopljen je 22. avgusta 2024, sa RTV Pančevo na 15 miliona dinara.

Za taj novac RTV Pančevo se obavezala da isključivo promoviše lokalnu vlast. Predviđeni su reportaža o aktivnostima koje se sprovode u gradu, praćenje aktivnosti Gradske uprave, funkcionisanja gradskih i komunalnih preduzeća, intervjui sa funkcionerima i predstavnicima lokalne vlasti, javnih preduzeća…

RTV Pančevo je dobila 15 miliona, iako u tom trenutku nije imala dozvolu za emitovanje, s obzirom na to da je dozvola kao i mnogim drugim televizijama u Srbiji istekla 7. marta 2024, a da Regulatorno telo za elektronske medije (REM) nije na vreme donelo odluku o novom konkursu. Nova regionalna dozvola izdata je RTV Pančevo tek 7. novembra prošle godine. Televizija se obavezala da će Gradu dostaviti dozvolu kad je dobije.

Izdavač novosadskog nedeljnika Dnevnik dobio je dva miliona dinara za „razvoj preduzetništva i saomozapošljavanja“. Trebalo je da proizvede i prikaže 10 kratkih videa.

Ugovor na 1,5 miliona za produkciju i distribuciju 12 videa o „kulturnoj mapi grada Pančeva“ dobila je i produkcija Photo production iz Beograda Gorana Macana, koliko je i Stella Production, takođe iz Beograda, za video klipove o turističkim potencijalima Pančeva i projektima iz oblasti ekologije.

Za informativni film o poboljšanju kvaliteta života građana Grada Pančeva, dva miliona je dobila novosadska firma Teddy production, čija je zastupnica Sonja Kokotović Zečevič, bivša direktorka programa Radio-televizije Vojvodine. Ugovor je zaključen 19. decembra, a rok za izradu filma bio je 25. decembar.

U ugovoru se precizira da se ponuđač obavezuje da izradi scenario koji će naručilac morati da odobri. Takođe, glavne teme biće precizirane od strane naručioca, odnosno Grada Pančeva.

Materijal je potrebno, kako piše, dostaviti u digitalnom formatu prilagođenom za dalje emitovanje i plasiranje na zvaničnim kanalima i društvenim mrežama Grada Pančeva. Za produkciju ovog filma predviđeno je čak dva miliona dinara.

Od video klipova koji su rađeni za potrebe Grada i koji su trebali da budu emitovani na zvaničnim kanalima i društvenim mrežama, nismo našli nijedan.

Grad Pančevo ima naloge na Fejsbuku, Jutjubu i Instagramu, ali od jula, kada su zaključivani ugovori, do kraja 2024. godine, na društvenim mrežama nije objavljen nijedan video o temama predviđenim ugovorom.

Izvor: Cenzolovka

Povezani članci