Rekorderu pokrajinskog medijskog konkursa ceo projekat sprovele druge firme
Projekat novosadske Zadruge „Medijakult“, koja je na prošlogodišnjem konkursu Pokrajinskog sekretarijata za informisanje dobila skoro 5 miliona dinara, u celosti su realizovale druge firme, iako Zakon o javnom informisanju i medijima (ZJIM) to ne dozvoljava.

Naime, kako je UNS utvrdio uvidom u dokumentaciju koju je Zadruga medijskih i kulturnih stvaralaca poslala Pokrajinskom sekretarijatu, svih 4.882.000 dinara koliko je sunfinasnirao Pokrajinski sekretarijat potrošeno je na angažovanje spoljnih saradnika.
Zadruga je za projekat dobila ukupno 4.950.000 dinara, a nepotrošenih 68.000 vratila je u pokrajinski budžet.
Na druge firme potrošeno je i 1.240.000 dinara koliko je iznosilo učešće Zadruge u ovom projektu, odnosno koliko je za projekat Zadruga potrošila iz sopstvenih sredstava.
To praktično znači da „Medijakult“, niti bilo koji njegov saradnik ili zaposleni nisu učestvovali u realizaciji projekta za koji su dobili novac, odnosno potvrđuje sumnje da su im kapaciteti za sprovođenje projekata minimalni.
Šta kaže Zakon o javnom informisanju i medijima
Kako je UNS još prošle godine pisao i upozoravao, Pokrajinski sekretarijat je na konkursu novosadskoj Zadruzi „Medijakult“ dodelio sredstva za proizvodnju 50 medijskih sadržaja (25 podkasta i 25 tekstova), iako je u predloženom budžetu ova Zadruga sav novac namenila uslugama za koje će angažovati druga lica.
Time je, po Zakonu o javnom informisanju i medijima (ZJIM), prekršila uslove učešća na konkursu.
Kako piše u Članu 23 ZJIM, „učesnik konkursa, koji ne raspolaže odgovarajućim kapacitetima, može angažovati drugo lice za proizvodnju medijskog sadržaja čija vrednost ne prelazi 20 odsto od iznosa sredstava koji je organ dodelio za realizaciju projekta, pod uslovom je da je to lice upisano u Evidenciju proizvođača medijskih sadržaja“.
U ovu Evidenciju može, kako se navodi u Članu 47, biti upisano i pravno i fizičko lice.
Zadruga „Medijakult“ je za čitavu proizvodnju medijskog sadržaja angažovala druga pravna i fizička lica, iako bi po Zakonu smela da ih angažuje samo za proizvodnju sadržaja čija vrednost ne prelazi 20 odsto dodeljenih sredstava (u ovom slučaju 990.000 dinara).
UNS je, objasnivši situaciju, još prošle godine pokrajinsku sekretarku Aleksandru Ćirić Bošković i tadašnjeg državnog sekretara za javno informisanje Miloša Garića pitao da li će nešto preduzeti po ovom pitanju.
„Zahvaljujemo vam na dostavljenom upitu i obaveštavamo vas da će se Ministarstvo informisanja i telekomunikacija obratiti Pokrajinskom sekretarijatu za kulturu, javno informisanje i odnose sa verskim zajednicama radi dobijanja informacije u vezi sa dodelom sredstava navedenom licu, kako bi na osnovu svih činjenica postupilo u skladu sa Zakonom“, pisalo je u odgovoru UNS-u.
Ipak, nakon ovog odgovora nismo dobili obaveštenje da li je i koje informacije dobio MIT, niti šta je tim povodom urađeno. S obzirom na to da je projekat sproveden i novac potrošen, dolazi se do zaključka da MIT nije preduzeo ništa.
Šta je starije – Zakon ili Smernice? Pokrajinska sekretarka Aleksandra Ćirić Bošković, pozivajući se na Smernice, tvrdila je tada da Zadruga „Medijakult“ nije postupila suprotno Zakonu. Iz Pokrajinskog sekretarijata su se tada u odgovoru UNS-u pozvali na Smernice za definisanje i pravdanje troškova projekata proizvodnje medijskih sadržaja, u kojima je određeno da se kao Personalni troškovi priznaju troškovi angažovanja lica koji imaju registrovanu preduzetničku delatnost i sa kojima je potpisan ugovor o saradnji na realizaciji projekta. U ovim Smernicama piše i da se ograničenje od 20 odsto odnosi na drugo pravno lice, dok za fizička lica ništa nije precizirano. Advokat UNS-a Gordana Konstantinović istakla je tada da su Zakon i Pravilnik iznad Smernica i da u hijerarhiji pravnih akata smernice ne postoje. „Član 23 ZJIM i član 16 Pravilnika jasno pokazuju da se ovo ograničenje ne odnosi samo na pravna već i na fizička lica“, objasnila je Konstantinović. Ona je rekla da to što se neko pozvao na smernice ne može da ga oslobodi odgovornosti kada je prekršen Zakon. „ZJIM je po tom pitanju jasan, kao i Pravilnik. Ovakvo postupanje jeste izigravanje Zakona, jer da je namera zakonodavca bila da se ograničenje odnosi samo na pravna lica, a ne i na preduzetnike, tako bi pisalo. E, sada, da li je Ministarstvo u Smernicama stavilo ‘drugo pravno lice’ zbog omaške, nepažnje ili namere, to mi ne znamo. U svakom slučaju taj deo Smernica nije u skladu sa Zakonom i Pravilnikom“, rekla je ona. |
Koga je sve Zadruga angažovala da sprovede njen projekat
Od 6.190.000 dinara, kolika je ukupna vrednost ovog projekta, Pokrajinski sekretarijat za kulturu i javno informisanje finansirao je 4.950.000 dinara, što je 80.86% ukupne vrednosti projekta (iako je po Zakonu dozvoljeno da učešće organa koji dodeljuje novac ne prelazi 80 odsto).
Zadruga je opravdala 4.882.000 dinara, a ostatak od 68.000 vratila u pokrajinksi budžet. Učešće Zadruge „Medijakult“ iznosilo je 1.240.000 dinara.
Najveći deo sredstava otišao je na rad novinara i fotografa – Jovan Barajevac, PR TV i video produkcija, preduzetnik iz Iriga, dobio je 500.000 dinara za novinarski rad, dok je Marko Nišić, fotograf sa firmom Markonis18 iz Aleksinca, za uslugu snimanja fotografija primio isti iznos.
Usluga obrade fotografija poverena je kompaniji „Dnevnik Vojvodina Pres“ iz Novog Sada, kojoj je za ovaj posao isplaćeno 360.000 dinara. Zadruga „Medijakult“ obradu fotografija platila je i firmi PR Tim dizajn Rade Gardinovački 140.000 dinara, ali iz sopstvenog učešća u projektu.
Jovan Barajevac naveden je kao novinar koji će raditi na podkastu. U video podkastima objavljenim na Jutjubu novinarski i voditeljski posao obavljao je Siniša Stanković. Od velikog broja faktura koje je u okviru ovog projekta plaćao „Medijakult“, ime Siniše Stankovića nigde se ne pominje. Važno je istaći i činjenicu da se posao voditelja ne navodi ni u jednoj fakturi, odnosno da niko po ovom projektu nije angažovan za voditeljski i urednički posao.
U tekstovima objavljenim na sajtu „Vojvođanski novinar“, pod naslovom „Novosadski razgovori“ nisu potpisani autori.
Sa druge strane, takođe za proizvodnju medijskih sadržaja, angažovana je Agencija „Globalmedia“ iz Pančeva. Vlasnica firme Violeta Jovanov Peštanac angažovana je za pripremu i realizaciju medijskih sadržaja i za to je odvojeno 300.000 dinara.
I za produkcijski deo posla bilo je zaduženo više saradnika: Miroslav Kosanović (PR „MK Design“) dobio je 300.000 dinara za prelom. S obzirom na to da su u okviru projekta objavljivani tekstovi na sajtu „Vojvođanski novinar“ i podkasti na jutjub kanalu, postavlja se pitanje kakav je i koji prelom bio potreban na ovom projektu, te koji je posao obavila firma „MK Design“.
Saša Vujačić (PR „A Star Consulting“) dobio je 350.000 dinara za lekturu, a Nemanja Lazić (Studio za grafički i veb dizajn “Premier dizajn“) 350.000 dinara za grafičku i video montažu podkasta.
Audio i video segmenti obuhvatali su dodatne usluge – MAK Mačaš Kertes, PR Audio video produkcija iz Vrbasa, naplatio je 225.000 dinara za video miks, dok je Dragutin Bećar (PR „D.B. Production“) primio 275.000 dinara za audio snimanje.
U delu menadžmenta i administracije, Velimir Petrušić (PR „REČ S.R. Komunikacije“) dobio je 450.000 dinara za poslove menadžera projekta, dok je Bojan Nikolić (BN Video Production, Subotica) isplaćen sa 425.000 dinara za administriranje medijskih sadržaja.
„Organizatorsko-producentski“ deo projekta poveren je Adrijani Mifki (PR „MIFIS“ Agencija iz Crvenke), kojoj je isplaćeno 400.000 dinara, dok je Jovan Čiča (PR „Fotografske usluge i limo servis Video Foto Alfa“ iz Petrovaradina) dobio 375.000 dinara za „video snimanje“.
Reviziju projekta „Medijakult“ platio je 72.000 dinara od 140.000 predviđenih budžetom.
U narativnom delu pravdanja projekta Zadruga je navela da je, za razliku od prethodne godine, „obogatila priloge objavljivanjem podrobnijih i fotografijama ilustrovanih biografija sagovornika podkasta, promenjenom najavnom i odjavnom špicom i bogatijom scenografijom“.
Inače, kako se može videti u podkastima objavljenim na Jutjub kanalu, scenografija je u video podkastima u svim epizodama identična i sastoji se od hromaki-ja sa uvek istom pozadinom.
I novac predviđen kao sopstveno učešće podeljen drugim firmama
Sopstveno učešće Zadruge „Medijakult“ u ovom projektu su „administrativne usluge za projekat“, u iznosu od 250.000 dinara. Interesantno je da je Zadruga i ovu uslugu platila, i to Maji Grujić, PR Poslovno savetovanje „Računaljka“ iz Novog Sada.
Takođe, „usluga grafičke obrade, u iznosu od 850.000 dinara“ plaćena je 850.000 dinara firmi Real Intermedia. Kao što je ranije navedeno, Zadruga „Medijakult“ platila je iz sopstvenih prihoda i obradu fotografija firmi PR Tim dizajn Rade Gardinovački - 140.000 dinara.
Nepravilnosti pri oceni projekata i sukob interesa
Trošenje čitavog novca na spoljne firme nije jedina nepravilnost kada je reč o ovom projektu.
UNS je ranije utvrdio i da su članovi komisije pri ocenjivanju projekta, u pojedinim kategorijama projektu dodelili veći broj bodova od predviđenog. Nakon pisanja UNS-a, Pokrajinski sekretarijat pozvao je članove komisije da isprave nepravilnosti.
Posle ponovnog bodovanja, greška je ispravljena umanjenem bodova u spornim kategorijama, ali i istovremenim uvećanjem broja bodova u drugim, tako da je ukupan broj bodova ostao uglavnom isti, kao i iznos novca koji je komisija prvobitno predvidela za dodelu ovom projektu.
Pre toga, nakon objavljivanja Rešenja o raspodeli sredstava na ovom konkursu, UNS je utvrdio i da je prilikom formiranja komisije postojao sukob interesa.
Novac je, naime, dobila Zadruga medijskih i kulturnih stvaralaca Medijakult Novi Sad, za projekat „Video podkast: Novosadski razgovori“, a medij koji je naveden u Rešenju kao medij preko kojeg će biti emitovan sadržaj je „Vojvođanski novinar“.
Izdavač „Vojvođanskog novinara“ je Društvo novinara Vojvodine (DNV), registrovano na istoj adresi kao i Zadruga koja je nosilac projekta, a u komisiji koja je odlučivala o dodeli novca bila je i Biljana Ratković Njegovan, izabrana na predlog tog istog Društva novinara Vojvodine. Istovremeno, Biljana Ratković Njegovan bila je u tom trenutku i opertivni urednik portala „Vojvođanski novinar“. Nakon pisanja UNS-a ona je izbrisana iz impresuma.
V.d. predsednika Zadruge, nosioca projekta, pisao je tada UNS, je Mladen Bulut, inače, kako stoji u impresumu potala „Vojvođanski novinar“ i jedan od novinara ovog portala. Bulut je i bivši predsednik Društva novinara Vojvodine.
Izvor: UNS