03. 05. 2009
ANEM, POVODOM SVETSKOG DANA SLOBODE MEDIJA
Ove godine, po deveti put u demokratskoj Srbiji, slavimo dan slobode medija. Iako su uslovi u kojima mediji danas rade bolji od onih pre 2000-te godine, jer se opšta društvena situacija promenila, ne možemo biti zadovoljni stepenom ostvarenog napretka u medijskom sektoru.
Kada je reč o medijskom zakonodavstvu, činjenica da je doneto nekoliko osnovnih zakona, ne menja opšti utisak sporih i nedovoljnih promena. Nepostojanje jasne državne medijske strategije koja bi bila osnov za rešavanje pojedinačnih pitanja iz ove oblasti, rezultirala je parcijalnim rešenjima, pa su zato zakoni često u koliziji jedni sa drugima. Takođe, nedosledna primena postojećih zakona ili njihova selektivna primena, značajno doprinose nestabilnosti u medijskoj sferi. Sporost u usvajanju novih ili menjanju postojećih zakona slabi neke već postignute rezultate. Zahtevi koje stvarnost postavlja su daleko brži i ostaju bez adekvatnog regulatornog odgovora, što otvara put nelegalnim opcijama koje stvaraju haos na ionako nestabilnoj medijskoj sceni. Neke nove platforme za emitovanje programa, pre svih satelitska i kablovska, ostaju i dalje neregulisane, pa se samostalno i neplanski nameću na tržištu, a neki važni procesi, kao što je digitalizacija, tek su na početku.
Veliki politički i ekonomski uticaj koji sve više jača, posebno otežava situaciju u medijskom sektoru. Zahvaljujući tome, u Srbiji danas nema nekih važnih medijskih zakona, poput zakona o transparentnosti vlasništva i nedozvoljenoj medijskoj koncentraciji, a neki važni procesi su zaustavljeni, među njima, pre svih, privatizacija, kao i izbor članova saveta RRA. Sve navedeno koči dalji razvoj medijskog sektora. Medijsko tržište je i dalje neorganizovano, opterećeno prevelikim brojem radio i TV stanica koje, uz to, posluju u nejednakim uslovima koji su posledica nedovršene privatizacije. Uz to, rastući broj nelegalnih emitera koji sprečavaju one legalne da ostvare svoje pravo na emitovanje programa u punom obimu, kao i da ostvare očekivane prihode, zbog damping cena koje nude oglašivačima, izuzetno otežavaju položaj komercijalnih emitera. Nažalost, nadležni na to ne reaguju efikasno i pravovremeno, ne zatvaraju »piratske« stanice i time doprinose konfuziji na medijskom tržištu.
U godini finansijske krize, ekonomska situacija svih medija je pogoršana, očekivani prihodi od reklama su drastično smanjeni, a naknade koje emiteri plaćaju regulatornim telima i kolektivnim organizacijama, SOKOJu i OFPSu, su toliko visoke da je njihov opstanak gotovo nemoguć.
Stoga je neophodna hitna i organizovana akcija svih relevantnih aktera u medijskom sektoru koja će rezultirati nastavkom medijskih reformi, koje su, više nego ikad, neophodne. Potrebno je medijima stvoriti adekvatne uslove za rad, optimalni regulatorni okvir koji će im omogućiti da posluju po tržišnim i demokratskim principima. Imajući u vidu značaj medija za formiranje javnog mnenja i za nastavak demokratizacije društva, država mora da ispuni svoje obaveze i to omogući.
Povodom Dana slobode medija, ANEM ističe da slobodu nije dovoljno osvojiti. Potrebno je zadržati je, a to znači negovati je i razvijati. Za to je važno da se svi, i predstavnici nadležnih organa, tela i institucija, ali i predstavnici medija, medijskih udruženja i organizacija i svi ostali relevantni činioci medijskog sektora, sretnu na istom putu dostizanja željenih reformi i da svako na svoj način doprinese njihovom ostvarenju! ANEM poziva sve da mu se na tom putu pridruže!
-
Nema komentara.