Izveštaj EK: Mediji koji krše etički kodeks dobijaju javna sredstva kroz projekte i javne nabavke

Uprkos zakonu iz 2023. godine, koji je unapredio odredbe o transparentnosti takvih konkursa propisivanjem obaveznih kriterijuma za usklađenost sa Kodeksom novinara, a čiju primenu prati Savet za štampu, konkursi objavljeni tokom 2024. godine su u značajnoj meri smanjili javno finansiranje u pojedinim opštinama, ocenjuje Evropska komisija u godišnjem izveštaju o stanju vladavine prava u Srbiji.

Informacije
Podeli članak:
Dve ruke koje se rukuju iz laptopova, sa ugovorom iza.
Foto: Pixabay / Mohamed_hassan

U izveštaju se dodaje da se preostala sredstva iz javnog budžeta dodeljuju se kroz manje transparentne postupke, kao što su nabavke informativnih usluga i oglašavanja.

„Neki mediji koji su kršili Kodeks novinara nastavili su da dobijaju javna sredstva kroz sufinansiranje, iako Zakon o javnom informisanju i medijima propisuje da poštovanje etičkih standarda od strane medija predstavlja jedan od kriterijuma za dobijanje sredstava za sufinansiranje“, naglašava se u izveštaju.

Kao primer se navodi da su u Vranju značajna sredstva dodeljena Vranjskoj Plus i Radio-televiziji Vranje koje su kršile Kodeks novinara Srbije. 

Napominje se i da je Ministarstvo informisanja i telekomunikacija povećalo budžet za javno sufinansiranje medijskog sadržaja na nacionalnom nivou za 2025. godinu za 27 odsto i da je u januaru Srbija uspostavila Jedinstveni informacioni sistem o javnom sufinansiranju medija, u skladu sa Zakonom o javnom informisanju i medijima. 

Prema navodima u izveštaju EK, medijska udruženja su izrazila kritike na račun funkcionisanja ovog sistema, kao i na izmene uvedene u podzakonskim aktima o javnom sufinansiranju⁹.

„Kada je reč o drugim izvorima javnog finansiranja, uključujući oglašavanje, cilj medijske strategije da se oni predstave u registru medija na transparentan, sveobuhvatan i korisnicima pristupačan način još uvek nije u potpunosti ostvaren. Zakonske odredbe o inspekcijskom nadzoru nad registrom medija još uvek nisu počele da se primenjuju. Takođe, proces privatizacije u sektoru medija i mere za povećanje transparentnosti javnih nabavki u medijskom sektoru, koje su predviđene medijskom strategijom, još uvek nisu završene“, ocenjuje EK.

Povezani članci