Home  /  Aktivnosti ANEMa  /  Monitoring medijske scene

28. 06. 2010

DESETI MONITORING IZVEŠTAJ

Deseti Monitoring Izveštaj stručnog tima, koji je rezultat aprilskog pravnog monitoringa medijske scene u Srbiji, sadrži činjenice i analize o najznačajnijim zbivanjima u medijskom sektoru u ovom periodu. Izdvajamo najvažnije :

I Sloboda izražavanja - Period na koji se ovaj Izveštaj odnosi, obeležen je učestalim napadima na novinare i medije, naročito lokalne,  neadekvatnim ili sporim procesuiranjem i sankcionisanjem njihovih počinilaca, kao i  dvema nepravosnažnim sudskim odlukama koje mogu imati negativan uticaj na slobodu izražavanja, a posebno mogu uticati na jačanje autocenzure u medijima. Interesantna su i dva slučaja koja se odnose na RTS, čije se postupanje može okarakterisati kao pretnja slobodi izražavanja (prvi slučaj), odnosno kao njena zloupotreba (drugi slučaj).

II Implementacija postojećih zakona - Izveštaj se bavi implementacijom 2 osnovna medijska zakona, Zakona o javnom informisanju i Zakona o radiodifuziji, kao i Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja i Zakona o lokalnoj samoupravi. Za medijske zakone se može zaključiti da sve veći stepen nepoštovanja njihovih odredbi rezultira pogoršanjem u oblasti ostvarivanja slobode izražavanja. Takvoj situaciji doprinosi i neadekvatna implementacija druga dva zakona, koja nisu medijska, ali utiču na položaj medija. U Srbiji čak 140 organa javne vlasti ne primenjuje dosledno odredbe Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, što značajno utiče i na rad medija, a neujednačena praksa lokalnih samouprava u finansiranju lokalnih medija uzrok je nejednakog položaja medija, nelojalne konkurencije i pritiska na lokalne medije.

III Usvajanje novih zakona - Vlada Srbije je u ovom periodu usvojila i po hitnom postupku uputila Narodnoj skupštini na usvajanje Predlog izmena Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, kojima se Poverenik za informacije od javnog značaja ovlašćuje da novčano kažnjava odgovorne za neizvršavanje njegovih rešenja. Ovo  predstavlja pozitivan pomak u odnosu vlasti prema ostvarivanju prava na slobodan pristup informacijama od javnog značaja, a ukoliko izmene budu i usvojene, trebalo bi da doprinesu većem stepenu realizacije ovog prava, što je važno i za medije.

IV Rad nadležnih organa - Iz Izveštaja proizilazi da regulatorna tela obavljaju poslove iz svoje nadležnosti i da ima pomaka nabolje, naročito kada je reč o regulativnom kapacitetu RRA.  Narodna skupštine je razmatrala, ali ih još nije usvojila, četiri zakona iz oblasti telekomunikacija koji treba da obezbede prelazak s analognog na digitalno emitovanje televizijskog programa, kao i izmene Zakona o obeležavanju dana žalosti, kojima će RRA dobiti pravo nadzora nad sprovođenjem ovog zakona od strane emitera. Ministarstvo kulture Republike Srbije je prepoznalo značaj i podržalo Regionalnu konferenciju emitera, u organizaciji NUNSa, koja se bavila identifikovanjem razloga koji su doveli do nepostojanja kulturalne razmene televizijskih sadržaja na teritoriji bivše SFRJ i utvrđivanjem načina na koji bi se ovaj problem prevazišao. Pregovori kolektivnih organizacija i emitera, koji su odvojeno vođeni sa OFPS/PI i sa SOKOJem, u oba slučaja nisu uspeli iz istog razloga - zbog nepomirljivosti stavova pregovarača o visini tarifa i neprihvatanja kolektivnih organizacija da uvedu platne razrede emitera shodno obimu korišćenja predmeta zaštite. Nijedna od aktivnosti nadležnih organa u ovom periodu nije značajno popravila položaj medija, niti stanje u medijskom sektoru.

V Digitalizacija i privatizacija - I dalje nema pomaka u ovim oblastima. Kašnjenje u implementaciji Strategije digitalizacije, nepostojanje pravnog okvira za digitalno emitovanje TV programa u Srbiji, neimenovanje direktora JP "Emisiona tehnika i veze", ozbiljno dovode u pitanje kompletan proces digitalizacije. Privatizacija medija je i dalje prepuštena rešavanju  od slučaja do slučaja primenom odredbi opštih propisa koji regulišu privatizaciju i stečaj, bez dovoljnog uvažavanja posebnosti medijske delatnosti.

VI Zaključak - I ovaj Izveštaj se završava ocenom stručnog tima koja dešavanja su najvažnija za medijski sektor u ovom periodu i šta predstavlja ključni problem koji smeta unapređenju pravnog okvira i stvaranju povoljnijeg okruženja za rad medija.

Deseti Monitoring Izveštaj za april 2010, čiji je autor stručni tim advokatske kancelarije „Živković&Samardžić", u saradnji sa ANEMom, možete ovde preuzeti u celosti ili u delovima, klikom na izabranu sekciju dole.

Sekcija SLOBODA IZRAŽAVANJA ovde
Sekcija MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA ovde
Sekcija MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ovde
Sekcija MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ovde
Sekcija PROCES DIGITALIZACIJE I PROCES PRIVATIZACIJE ovde
Sekcija ZAKLJUČAK ovde
CEO IZVEŠTAJ možete preuzeti ovde

  • Nema komentara.

Najnovije

Ostali članci
Pravni monitoring
Medijska pismenost
Korupcija u fokusu
izvestaj
Bolja Srbija
Lokalne samouprave
demolizam
ANEM kampanje

Anketa

Novi medijski zakoni

Koliko će novi medijski zakoni podstaći razvoj medijskog sektora?

Značajno

Donekle

Malo

Nimalo

Rezultati

Intranet login

Najnovije informacije o aktivnostima ANEMa

Prijavite se!

Unicef
Unicef
Bolja Srbija
Novinari

Rekonstrukcija i redizajn web sajta realizovani su zahvaljujući građanima SAD u okviru programa podrške medijima Američke agencije za međunarodni razvoj (USAID) koji implementira IREX.
Sadržaj web sajta je isključiva odgovornost ANEMa i ne predstavlja zvaničan stav USAID-a i IREX-a.

 

Takovska 9/16, 11 000 Beograd; Tel/fax: 011/32 25 852, 011/ 30 38 383, 011/ 30 38 384; E-mail: anem@anem.org.rs