28. 06. 2010
DESETI MONITORING IZVEŠTAJ
Deseti Monitoring Izveštaj stručnog tima, koji je rezultat aprilskog pravnog monitoringa medijske scene u Srbiji, sadrži činjenice i analize o najznačajnijim zbivanjima u medijskom sektoru u ovom periodu. Izdvajamo najvažnije :
I Sloboda izražavanja - Period na koji se ovaj Izveštaj odnosi, obeležen je učestalim napadima na novinare i medije, naročito lokalne, neadekvatnim ili sporim procesuiranjem i sankcionisanjem njihovih počinilaca, kao i dvema nepravosnažnim sudskim odlukama koje mogu imati negativan uticaj na slobodu izražavanja, a posebno mogu uticati na jačanje autocenzure u medijima. Interesantna su i dva slučaja koja se odnose na RTS, čije se postupanje može okarakterisati kao pretnja slobodi izražavanja (prvi slučaj), odnosno kao njena zloupotreba (drugi slučaj).
II Implementacija postojećih zakona - Izveštaj se bavi implementacijom 2 osnovna medijska zakona, Zakona o javnom informisanju i Zakona o radiodifuziji, kao i Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja i Zakona o lokalnoj samoupravi. Za medijske zakone se može zaključiti da sve veći stepen nepoštovanja njihovih odredbi rezultira pogoršanjem u oblasti ostvarivanja slobode izražavanja. Takvoj situaciji doprinosi i neadekvatna implementacija druga dva zakona, koja nisu medijska, ali utiču na položaj medija. U Srbiji čak 140 organa javne vlasti ne primenjuje dosledno odredbe Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, što značajno utiče i na rad medija, a neujednačena praksa lokalnih samouprava u finansiranju lokalnih medija uzrok je nejednakog položaja medija, nelojalne konkurencije i pritiska na lokalne medije.
III Usvajanje novih zakona - Vlada Srbije je u ovom periodu usvojila i po hitnom postupku uputila Narodnoj skupštini na usvajanje Predlog izmena Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, kojima se Poverenik za informacije od javnog značaja ovlašćuje da novčano kažnjava odgovorne za neizvršavanje njegovih rešenja. Ovo predstavlja pozitivan pomak u odnosu vlasti prema ostvarivanju prava na slobodan pristup informacijama od javnog značaja, a ukoliko izmene budu i usvojene, trebalo bi da doprinesu većem stepenu realizacije ovog prava, što je važno i za medije.
IV Rad nadležnih organa - Iz Izveštaja proizilazi da regulatorna tela obavljaju poslove iz svoje nadležnosti i da ima pomaka nabolje, naročito kada je reč o regulativnom kapacitetu RRA. Narodna skupštine je razmatrala, ali ih još nije usvojila, četiri zakona iz oblasti telekomunikacija koji treba da obezbede prelazak s analognog na digitalno emitovanje televizijskog programa, kao i izmene Zakona o obeležavanju dana žalosti, kojima će RRA dobiti pravo nadzora nad sprovođenjem ovog zakona od strane emitera. Ministarstvo kulture Republike Srbije je prepoznalo značaj i podržalo Regionalnu konferenciju emitera, u organizaciji NUNSa, koja se bavila identifikovanjem razloga koji su doveli do nepostojanja kulturalne razmene televizijskih sadržaja na teritoriji bivše SFRJ i utvrđivanjem načina na koji bi se ovaj problem prevazišao. Pregovori kolektivnih organizacija i emitera, koji su odvojeno vođeni sa OFPS/PI i sa SOKOJem, u oba slučaja nisu uspeli iz istog razloga - zbog nepomirljivosti stavova pregovarača o visini tarifa i neprihvatanja kolektivnih organizacija da uvedu platne razrede emitera shodno obimu korišćenja predmeta zaštite. Nijedna od aktivnosti nadležnih organa u ovom periodu nije značajno popravila položaj medija, niti stanje u medijskom sektoru.
V Digitalizacija i privatizacija - I dalje nema pomaka u ovim oblastima. Kašnjenje u implementaciji Strategije digitalizacije, nepostojanje pravnog okvira za digitalno emitovanje TV programa u Srbiji, neimenovanje direktora JP "Emisiona tehnika i veze", ozbiljno dovode u pitanje kompletan proces digitalizacije. Privatizacija medija je i dalje prepuštena rešavanju od slučaja do slučaja primenom odredbi opštih propisa koji regulišu privatizaciju i stečaj, bez dovoljnog uvažavanja posebnosti medijske delatnosti.
VI Zaključak - I ovaj Izveštaj se završava ocenom stručnog tima koja dešavanja su najvažnija za medijski sektor u ovom periodu i šta predstavlja ključni problem koji smeta unapređenju pravnog okvira i stvaranju povoljnijeg okruženja za rad medija.
Deseti Monitoring Izveštaj za april 2010, čiji je autor stručni tim advokatske kancelarije „Živković&Samardžić", u saradnji sa ANEMom, možete ovde preuzeti u celosti ili u delovima, klikom na izabranu sekciju dole.
Sekcija SLOBODA IZRAŽAVANJA ovde
Sekcija MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA ovde
Sekcija MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ovde
Sekcija MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ovde
Sekcija PROCES DIGITALIZACIJE I PROCES PRIVATIZACIJE ovde
Sekcija ZAKLJUČAK ovde
CEO IZVEŠTAJ možete preuzeti ovde
-
Nema komentara.