24. 05. 2011
DVADESET PRVI MONITORING IZVEŠTAJ
Medijsku scenu Srbije u aprilu 2011, prema oceni monitoring tima u Zaključku njihovog Dvadeset prvog Izveštaja, najviše je obeležilo potpisivanje Protokola kojim se uređuje saradnja na izradi Nacrta medijske strategije, između Ministarstva kulture, informisanja i informacionog društva i najvažnijih medijskih udruženja, kao i imenovanje državne sekretarke za informisanje i medije u Ministarstvu. Nastavak rada na Medijskoj strategiji, prihvatanje Ministarstva da eksperti koje udruženja imenuju predstavljaju apsolutnu većinu u radnoj grupi, kao i imenovanje funkcionerke višeg ranga nego što je to bilo do sada, koja će se baviti medijima, mogli bi da predstavljaju najavu pozitivnih promena u medijskom sektoru.
Osim ovoga, bitnih pozitivnih pomaka za medijsku scenu u Srbiji nije bilo u aprilu 2011, kako proizilazi iz Izveštaja.
Usvajanja novih zakona, bitnih za medije, u ovom periodu nije bilo, iako je odavno jasno da postojeći medijski regulatorni okvir nije dobar. Ali, to nažalost može da bude i dobra vest, s obzirom na prethodna loša iskustva medija sa usvajanjem krajnje rigidnih i nepovoljnih propisa.
Monitoring slobode izražavanja pokazuje da su nastavljeni pritisci, pretnje i napadi na novinare i medije, a da opstrukcija postoji, kako za otkrivanje onih koji prete novinarima i napadaju ih, tako i za utvrđivanje njihove odgovornosti, što je vidljivo u slučajevima obrađenim u ovom delu Izveštaja. Autori takođe ukazuju na nelogičnosti kaznene politike u Srbiji, kako u propisima, tako i u sudskoj praksi, koje direktno utiču na položaj medija i novinara.
Iz monitoringa implementacije postojećih zakona autorski tim je za ovaj Izveštaj izdvojio slučajeve koji pokazuju zašto za medije u Srbiji nije dovoljno samo da postoje odgovarajući zakoni, već je posebno važno da li i kako se oni primenjuju (naplata pretplate za radio prijemnike u motornim vozilima - Zakon o radiodifuziji; Zakon o lokalnoj samoupravi - na primeru Grada Loznice, autori ukazuju na značaj koji za lokalne medije ima pitanje načina ispunjavanja zakonske obaveze lokalnih samouprava da se staraju i obezbeđuju uslove za javno informisanje od lokalnog značaja).
U delu Izveštaja koji se bavi monitoringom rada nadležnih organa, autori su obradili: aktivnosti RRA koje se odnose na ustanove javnog radiodifuznog servisa - izbor članova UO RTS i RTV i razmatranje godišnjeg izveštaja za 2010. godinu o ispunjavanju zakonskih i programskih obaveza RTSa; aktivnosti RATELa - analiza devet tržišta predloženih za prethodnu regulaciju, od kojih je jedno, tržište distribucije medijskih sadržaja, koja pokazuje da na tom tržištu zapravo nema realne konkurencije, na štetu krajnjih korisnika; aktivnosti Odbora za kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike Srbije, koje su od značaja za medije; aktivnosti resornog ministarstva za medije koje bitno mogu uticati na njihov položaj, što važi i za aktivnosti OFPSa.
Procesi digitalizacije i privatizacije - Datum prelaska na digitalno emitovanje TV programa se približava; stoga se monitoring tim bavio pripremnim aktivnostima i najavama nadležnih organa da će Srbija ispuniti rokove za digitalizaciju kada i EU i zemlje regiona. Privatizacija medija je i dalje samo tema u medijima, ali ne i predmet konkretnih odluka nadležnih organa, koje bi dovele do odgovorne javne politike u ovoj oblasti, zbog čega štetne posledice trpi ceo medijski sektor.
Dvadeset prvi Monitoring Izveštaj je uradio stručni tim advokatske kancelarije "Živković&Samardžić", u saradnji sa ANEMom, a ovde ga možete preuzeti, u celosti ili u delovima, klikom na izabranu sekciju dole.
Sekcija SLOBODA IZRAŽAVANJA ovde
Sekcija MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA ovde
Sekcija MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ovde
Sekcija MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ovde
Sekcija PROCES DIGITALIZACIJE I PROCES PRIVATIZACIJE ovde
Sekcija ZAKLJUČAK ovde
CEO IZVEŠTAJ možete preuzeti ovde
-
Nema komentara.