30. 09. 2011
PETA MONITORING PUBLIKACIJA ANEMA
Peti broj Publikacije ANEMa "Monitoring medijske scene u Srbiji", bavi se medijskim pitanjima koja su od značaja za položaj medija i novinara.
Sadržaj Publikacije čine:
- Uvod (sa sumiranim rezultatima pravnog monitoringa medijske scene u Srbiji u periodu januar - septembar 2011. i kratkim prikazom sadržaja Publikacije),
4 stručna autorska teksta:
- Primena prakse Evropskog suda za ljudska prava pred srpskim sudovima - autor: Slobodan Kremenjak, advokat (autor piše o obavezi srpskih sudova da primenjuju sudsku praksu Evropskog suda za ljudska prava, razlozima njenog neprimenjivanja i značaju ove sudske prakse za pravilno rešavanje sporova u slučajevima koji se odnose na slobodu izražavanja)
- Dekriminalizacija klevete i uvrede - autorka: Kruna Savović, advokat (autorka analizira koliko će najavljena dekriminalizacija klevete i uvrede doprineti istinskom poboljšanju položaja medija i novinara, kao i šta je još potrebno da bi ove izmene Krivičnog zakonika imale pravi efekat u pogledu ostvarivanja slobode izražavanja)
- Izazovi u procesu digitalizacije - autori: Milena Jocić i Miloš Stojković, savetnici u Ministarstvu kulture, informisanja i informacionog društva (autori se bave važnim tranzicionim procesom - digitalnom tranzicijom televizije, izazovima u ovom procesu i najavljenim promenama u njegovoj realizaciji, dajući odgovore na neka od pitanja i nedoumica, koje se, s tim u vezi, pojavljuju u javnosti)
- Neke kontroverze i dileme u vezi sa donošenjem Medijske strategije - autor: Doc dr Dejan Milenković (ovaj tekst se odnosi na najvažniji dokument medijskog sektora, Medijsku strategiju, koja, po svemu sudeći, neće biti izraz konsenzusa medijskog sektora i vlasti, već osnov za novo nepoverenje i izvor novih problematičnih rešenja koja neće doprineti razvoju medijskog sektora)
i peti tekst:
- Evropski sud za ljudska prava, sudska praksa (izvodi iz Informatora o sudskoj praksi Evropskog suda za ljudska prava, dostupnih na web sajtu ovog suda) - kratak prikaz dve presude ovog suda koje se odnose na primenu člana 10 Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda: prva se odnosi na slučaj objavljivanja doslovnog intervjua bez prethodne autorizacije intervjuisanog - sud je ocenio da je krivična sankcija, izrečena uredniku tih novina, samo na osnovu činjenice objavljivanja teksta bez autorizacije, a bez razmatranja tačnosti sadržaja objavljenog teksta i bez uzimanja u obzir njegove pažnje u obezbeđivanju tačnosti, koja nije dovedena u pitanje, nesrazmerna i da stoga predstavlja povredu čl.10 Evropske konvencije - prava na slobodu izražavanja; sud je podnosiocu predstavke - uredniku dosudio i odgovarajući iznos na ime naknade štete; druga se odnosi na slučaj građanske odgovornosti jednog lista za klevetu učinjenu u izveštavanju o sudskom postupku, odnosno na njegovo obavezivanje na naknadu štete zbog objavljivanja netačne informacije podesne da povredi čast i ugled drugih - sud je ocenio da, u konkretnom slučaju, ograničenje prava na slobodu izražavanja nije bilo neophodno u demokratskom društvu radi zaštite ugleda drugih, s obzirom da je taj list preduzeo sve razumne mere da proveri tačnost izveštaja o sudskom postupku, a da je novinarka - sudski izveštač, sve vreme postupala u dobroj veri i u skladu sa svojom dužnošću odgovornog izveštavanja, uključujući i javno objavljivanje izvinjenja; ocenjujući da je u konkretnom slučaju povređen član 10 Evropske konvencije - pravo na slobodu izražavanja, sud je podnosiocima predstavke dosudio i odgovarajući iznos na ime naknade štete.
Za odabir tema kojima se bavi ova Publikacija, poslužili su rezultati pravnog monitoringa medijske scene u prvih devet meseci 2011. Prema nalazu monitoring tima, mediji u Srbiji su i dalje opterećeni poznatim i već dugo prisutnim problemima, koji ni u ovom periodu nisu dobili svoje rešenje. Neki od njih su: sudska praksa u medijskim slučajevima, koja uglavnom nepovoljno utiče na položaj i prava medija i novinara; uticaj ne - medijskih zakona na medije i novinare u Srbiji, koji veoma često, pozitivno ili negativno, značajno menjaju uslove i okruženje za njihov rad i funkcionisanje; marginalizacija važnih tranzicionih procesa, kašnjenje vlasti u realizaciji zakonskih obaveza ili njihovo potpuno ignorisanje tih obaveza, sa ozbiljnim posledicama po medijski sektor; nepostojanje odgovorne javne politike u medijskoj sferi i neadekvatan medijski regulatorni okvir, bez osnovnog strateškog dokumenta. Tekstovi u ovoj Publikaciji se odnose na ta važna medijska pitanja.
Peta Monitoring Publikacija je zaključena dva dana pre telefonske sednice Vlade, na kojoj je Srbija dobila svoju Medijsku strategiju.
Integralnu verziju Petog broja dvojezične Monitoring Publikacije možete preuzeti ovde
-
Nema komentara.