30. 09. 2011
DVADESET PETI MONITORING IZVEŠTAJ
Prema nalazima pravnog monitoring tima, medijska scena Srbije u avgustu 2011. godine, obeležena je iščekivanjem medijske zajednice da Vlada donese Medijsku strategiju. Međutim, činjenica da su stavovi vlasti i medijskih i novinarskih udruženja u toj meri podeljeni, čak i oko elementarnih pitanja, kao što je povlačenje države iz medijskog vlasništva ili pitanje resursa koje Srbija kao država ima da finansira još šest novih javnih servisa, ne obećava mnogo.
Novinari i mediji ni u ovom periodu nisu bili zaštićeni od različitih napada, pretnji i pritisaka, a praksa sudova je takođe nepovoljno uticala na njihov položaj i rad. Nekoliko odabranih slučajeva napada i pritisaka na novinare i medije, ponovo pokazuju da preventivne zakonske odredbe koje to zabranjuju, ne deluju destimulativno na učinioce ovih napada, jer nisu praćene adekvatnom kaznenom politikom u takvim slučajevima, kako u regulativi, tako i u sudskoj praksi. Sve je češći slučaj da praksa sudova u medijskim slučajevima deluje destimulativno zapravo na novinare i medije, obeshrabrujući ih za istraživačko novinarstvo. Od analiziranih slučajeva, izdvajamo dve presude Apelacionog suda koje izazivaju nedoumice u pogledu svoje usklađenosti sa evropskim standardima, a posebno sa sudskom praksom Evropskog suda za ljudska prava u primeni člana 10. Evropske konvencije, zbog restriktivnog tumačenja pojedinih odredbi Zakona o javnom informisanju.
U delu Izveštaja koji se odnosi na monitoring implementacije zakona, autori analiziraju primenu Zakona o radiodifuziji - mehanizme, u postojećoj regulativi, za sprečavanje zloupotrebe frekvencija u privatne svrhe vlasnika medija; pitanje medijske koncentracije i vertikalne integracije u medijskom sektoru. Baveći se primenom Zakona o elektronskim komunikacijama, autori ukazuju na nov potencijalni problem medijskog sektora, koji bi nastao eventualnim usvajanjem, u postojećem tekstu, Predloga pravilnika o tehničkim zahtevima kojim se reguliše postupak zakonitorg presretanja i zadržavanja podataka o elektronskim komunikacijama - njegove odredbe izlaze iz okvira propisanog ovim zakonom i mogu ugroziti, između ostalog, pravo na zaštitu novinarskih izvora.
Iako u avgustu 2011. nije usvojen nijedan novi zakon od značaja za medije, Vlada je predložila izmene Zakona o autorskom i srodnim pravima - monitoring tim ih analizira, a posebno one koje mogu imati uticaj na medijski sektor.
U delu Izveštaja koji se odnosi na monitoring rada regulatornih tela, državnih organa i kolektivnih organizacija za zaštitu autorskog i srodnih prava, autori Izveštaja poklanjaju posebnu pažnju finalnoj fazi donošenja Medijske strategije i sve vidljivijem nepostojanju konsenzusa medijske zajednice i vlasti o njenim osnovnim principima i rešenjima. Kroz slučaj emitera koji je izgubio dozvolu za emitovanje programa zbog neplaćanja naknade RRA-u, monitoring tim se bavi i pitanjem same naknade, a u ovom delu Izveštaja je još jedna naknada predmet analize, odnosno osnov po kome kolektivne organizacije vrše naplatu naknada od korisnika za račun vlasnika prava.
Procesi digitalizacije i privatizacije - U oblasti digitalizacije, autori se bave najavama promena u sprovođenju procesa digitalne tranzicije televizije, a u oblasti privatizacije, daju kratku analizu podataka o dosadašnjim privatizacijama medija, državnom finansiranju medija i načinu raspodele ovih sredstava.
Dvadeset peti Monitoring Izveštaj je uradio stručni tim advokatske kancelarije "Živković&Samardžić", u saradnji sa ANEMom, a ovde ga možete preuzeti, u celosti ili u delovima, klikom na izabranu sekciju dole.
Sekcija SLOBODA IZRAŽAVANJA ovde
Sekcija MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH ZAKONA ovde
Sekcija MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ovde
Sekcija MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ovde
Sekcija PROCES DIGITALIZACIJE I PROCES PRIVATIZACIJE ovde
Sekcija ZAKLJUČAK ovde
CEO IZVEŠTAJ možete preuzeti ovde
-
Nema komentara.