28. 06. 2013
ČETRDESET ČETVRTI MONITORING IZVEŠTAJ ANEMA
MEDIJSKA SCENA SRBIJE U MAJU 2013:
Sloboda izražavanja - dva slučaja obrađena u delu pritisci i pretnje govore o tome kako se neki političari i nosioci javnih funkcija ponašaju kada su nezadovoljni izveštavanjem pojedinih novinara i medija o njima: prvi slučaj (narodni poslanik Cvijan vs. direktor i urednik „Naših novina") je do sada nezabeležen u Srbiji - podnošenje krivične prijave protiv novinara zbog navodnog ugrožavanja bezbednosti maloletnika, javno optuživanje novinara da su manijaci i pedofili, kao i distribucija letaka sa sličnim sadržajem; drugi slučaj - Prokuplje - predsednik lokalnog SNS-a vs. dopisnica Južnih vesti - upućivanje preteće SMS poruke novinarki, novinarkina prijava pretnji policiji, prijava protiv novinarke zbog lažnog prijavljivanja; treći slučaj samo naveden kao ilustracija sličnih dešavanja - preteće pismo uredniku Radija Sto plus iz Novog Pazara upućeno iz Beograda; ni u jednom od ovih slučajeva nadležni organi nisu adekvatno reagovali, što doprinosi osećaju ugroženosti ne samo ovih novinara, nego i svih drugih. U delu o sudskim postupcima, obrađene su dve interesantne presude: 1. presuda Višeg suda u Beogradu u slučaju Vukadinović vs. Basara, koja umnogome odstupa od evropske sudske prakse i standarda - odgovornost Basare za naknadu nematerijalne štete zbog 'uvredljivih i neproverenih' vrednosnih sudova; 2. presuda Apelacionog suda u Novom Sadu u slučaju Kovačević vs. B92, urednik i novinar B92, koja potvrđuje da novinar ima pravo na grešku, kao i da nije svaka novinarska greška automatski i osnov za naknadu štete.
U delu implementacija postojećih zakona, povodom Izveštaja RRA o ostvarivanju zakonskih i programskih obaveza RTS-a za 2012. godinu, analizirana je primena Zakona o radiodifuziji, odnosno, konkretne zakonske i programske obaveze javnog servisa i mera u kojoj ih je RTS ispunio, sudeći prema Izveštaju RRA; predmet analize je i sam Izveštaj, kao i vršenje ovlašćenja RRA u pogledu nadzora nad radom javnog servisa; autori ukazuju i šta bi trebalo menjati u regulativi kako bi se određeni nedostaci od značaja za nadzor nad radom javnog servisa rešili.
Proces usvajanja novih zakona - autori se bave razlozima zbog kojih je došlo do zastoja u donošenju medijskih zakona, a posebno obrađuju pitanje najavljenog ukidanja pretplate i budžetskog finansiranja javnih servisa, koje je usporilo rad na Zakonu o elektronskim medijima.
Rad nadležnih organa - analiziran je rad regulatornog tela RRA - kako ispunjava svoje obaveze u procesu sprovođenja javnog konkursa za izdavanje dozvola za emitovanje programa a kako u pogledu zaštite autorskog i srodnih prava i kako se to odražava na emitere; državni organi - povodom podizanja optužnice Tužilaštva za organizovani kriminal protiv velikog broja lica zbog osnovane sumnje da su organizovanjem telefonskih kvizova i astroloških emisija oštetili veliki broj ljudi iz Srbije, regiona i dijaspore i time sebi pribavili značajnu protivpravnu imovinsku korist, autori analiziraju i mogućnost zasnivanja nadležnosti RRA u slučaju satelitskog emitovanja programa dajući preporuke za otklanjanje uočenih nedostataka regulative u toj oblasti.
Proces digitalizacije - dokle se stiglo sa pripremama za prelazak na digitalno emitovanje TV programa i šta predstoji.
Proces privatizacije medija - analiza odredaba Nacrta zakona o javnom informisanju i medijima koje se odnose na ovo pitanje i posledica koje može imati kašnjenje u usvajanju ovog zakona na sprovodivost tih zakonskih rešenja.
U Zaključku Izveštaja autori ponovo ukazuju zašto je važno da se nastavi sa medijskom reformom, navodeći moguće razloge za njen zastoj i posledice njenog odlaganja na medijski sektor.
Četrdeset četvrti Monitoring Izveštaj uradio je stručni tim Pravnog odeljenja ANEM-a, advokatske kancelarije „Živković&Samardžić", u saradnji sa ANEM-om. Ovde ga možete preuzeti, u celosti ili u delovima, klikom na izabranu sekciju dole.
Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima i ne moraju predstavljati zvaničan stav Ambasade Kraljevine Holandije.
Izneti stavovi pripadaju isključivo autorima i ne moraju predstavljati zvaničan stav Fondacije za otvoreno društvo, Srbija.
Sekcija SLOBODA IZRAŽAVANJA ovde
Sekcija MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA ovde
Sekcija MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA ovde
Sekcija MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNIH PRAVA ovde
Sekcija PROCES DIGITALIZACIJE ovde
Sekcija PROCES PRIVATIZACIJE ovde
Sekcija ZAKLJUČAK ovde
CEO IZVEŠTAJ možete preuzeti ovde
-
Nema komentara.