30. 09. 2014
PEDESET PETI MONITORING IZVEŠTAJ ANEMA
MEDIJSKA SCENA SRBIJE U AVGUSTU 2014
Medijski sektor Srbije je u avgustu 2014. godine konačno dobio novu medijsku legislativu - Zakon o javnom informisanju i medijima, Zakon o elektronskim medijima i Zakon o javnim medijskim servisima, koji, čak i uz određene nedostatke, predstavljaju značajan pomak napred i veliki korak u harmonizaciji sa evropskim pravnim okvirom. Najbitnija rešenja novih medijskih zakona, kao i pojedini nedostaci koji mogu stvoriti probleme u praksi, zauzimaju centralno mesto ovog Izveštaja - deo Monitoring procesa usvajanja novih zakona.
Sloboda izražavanja - Istovremeno sa usvajanjem novih medijskih zakona, pritisci i napadi na novinare i medije su nastavljeni, a autori Izveštaja se bave sledećim slučajevima: pritiskom premijera na nedeljnik „Vreme" zbog objavljivanja teksta BIRN-a o ugovoru (nacrtima ugovora) zaključenim sa kompanijom „Etihad" iz UAE, kojim je ta kompanija postala vlasnik 49% kapitala srpske nacionalne aviokompanije; upozorenjem pred otkaz, uručenim novinarki RTV Kragujevac zbog „povrede radne discipline" učinjene podnošenjem zahteva za pristup informacijama EPS snabdevanju o dugovanju za struju televizije u kojoj je zaposlena; fizičkim napadom na fotoreportera „Informera" dok je snimao zgradu u kojoj živi bivši ministar odbrane Šutanovac; ponovnim napadom na sajt „Peščanik" - slučajevi su posmatrani u kontekstu novih medijskih zakona i drugih relevantnih zakona. U okviru dela sudski postupci analizirana je drugostepena presuda Apelacionog suda u Beogradu u sporu za naknadu nematerijalne štete po tužbi Dragana Tomića, bivšeg direktora Rudarskog basena Kolubara i funkcionera DSS-a, protiv RDP B92 - presuda kreira situacija u kojoj jedan medij koji prenosi samo naslove ili kratak sadržaj informacija iz drugog medija može biti odgovoran za neobjavljivanje odgovora na informaciju ili navoda da je odgovor podnet, iako odgovor uopšte nije podnet njemu već mediju koji je informaciju prvobitno objavio.
Implementacija postojećih zakona - Autori konstatuju da su danom stupanja na snagu novih Zakona o o javnom informisanju i medijima i Zakona o elektronskim medijima, 13. avgusta 2014, prestali da važe Zakon o javnom informisanju i Zakon o radiodifuziji, ali i da je za punu implementaciju novih zakona neophodno usklađivanje postojećih akata Regulatornog tela za elektronske medije i donošenje odgovarajućih podzakonskih akata.
Rad nadležnih organa - Analiziran je rad Regulatornog tela za elektronske medije, tačnije odluka Saveta tog tela o oslobađanju šezdeset jednog medija sa područja koja su bila poplavljena u maju od plaćanja dela naknade za emitovanje RTV programa, a posebno kriterijumi za oslobađanje od plaćanja naknade; rad državnih organa: Poverenik za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti - autori Izveštaja se bave nalogom Poverenika Ministarstvu spoljnih poslova da novinarki CINS-a, po čijoj žalbi je i doneto to rešenje, dostavi informacije o diplomatskim pasošima izdatim u određenom periodu.
Proces digitalizacije - Autori Izveštaja se bave novim Pravilnikom o prelasku sa analognog na digitalno emitovanje TV programa i najavljenim početkom simulkasta, ukazujući na njihove dobre strane i nedostatke.
Proces privatizacije - Autori Izveštaja analiziraju kako je pitanje privatizacije medija rešeno Zakonom o javnom informisanju i medijima i Zakonom o privatizaciji.
U Zaključku Izveštaja autori daju svoj sumirani nalaz o najvažnijim dešavanjima u medijskom sektoru u avgustu 2014.
Pedeset peti Monitoring Izveštaj uradio je stručni tim Pravnog odeljenja ANEM-a, advokatske kancelarije „Živković&Samardžić", u saradnji sa ANEM-om. Ovde ga možete preuzeti, u celosti ili u delovima, klikom na izabranu sekciju dole.
Izneti stavovi u ovom Izveštaju pripadaju isključivo autorima i ne moraju predstavljati zvaničan stav Civil Rights Defenders-a.
Izneti stavovi u ovom Izveštaju pripadaju isključivo autorima i ne moraju predstavljati zvaničan stav Fondacije za otvoreno društvo, Srbija.
I SLOBODA IZRAŽAVANJA
II MONITORING IMPLEMENTACIJE POSTOJEĆIH PROPISA
III MONITORING PROCESA USVAJANJA NOVIH ZAKONA
IV MONITORING RADA REGULATORNIH TELA, DRŽAVNIH ORGANA I KOLEKTIVNIH ORGANIZACIJA ZA ZAŠTITU AUTORSKOG I SRODNI
V PROCES DIGITALIZACIJE
VI PROCES PRIVATIZACIJE
VII ZAKLJUČAK
Ovde preuzmite CEO MONITORING IZVEŠTAJ br. 55
-
Nema komentara.